Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

ACM: consument dupe van betaalde zoekresultaten op webshops

2 feb 2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
79 keer bekeken
laptop online webshop internet 930 520
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt na onderzoek dat er risico's verbonden zijn aan betaald 'ranken' voor zowel de concurrentie als de consument. Betaald ranken zorgt ervoor dat bepaalde sites hoger in de zoekresultaten komen tegen extra betaling. Hierdoor kunnen consumenten misleidt worden als niet duidelijk is dat de volgorde van de zoekresultaten beïnvloed is door betaling. Daarnaast kan het de concurrentie tussen aanbieders beperken. De ACM stelt dat transparantie over betaalde resultaten de risico's van betaald ranken kan inperken.
Bedrijven kunnen een betaling doen om prominenter in beeld te komen als een klant zoekt op bijvoorbeeld bol.com, Beslist.nl, Thuisbezorgd of Booking.com. Het betaald ranken komt op steeds meer platforms voor. Als niet op voorhand duidelijk is voor de consument dat sommige producten hoger staan tegen extra betaling, werkt dit volgens de ACM misleiding in de hand. Om de effecten van betaald ranken in kaart te brengen voor consumenten en bedrijven, deed de ACM onderzoek.

Bedrijven betalen 15 tot 40 procent meer om hoog in zoekresultaten te komen

Volgens de autoriteit betalen bedrijven websites zo'n 15 tot 40 procent meer om hoger in de resultatenlijsten te komen. Als gevolg kan het zijn dat klanten niet bovenin hun zoekresultaten de meest relevante resultaten zien, maar de best betaalde resultaten. Hierdoor loopt een klant mogelijk de beste aanbieding mis wat betreft kwaliteit en prijs. Daardoor raken betaalde 'rakings' ook concurrenten, schrijft de ACM in een rapport.

Voordelen betaalde plekken in zoekresultaten

De ACM wijst erop dat er voor sommige consumenten juist ook voordelen kunnen zitten aan de betaalde plekken bij de zoekresultaten. Het is onder andere mogelijk om zo nieuwe producten te introduceren bij klanten, maar volgens de ACM zijn hier ook goede alternatieven voor.

Bedrijven en sites zouden bovendien transparanter moeten zijn over welke resultaten tegen extra betaling hoger zijn gezet. Nu ontbreekt zo'n waarschuwing nog vaak of, als deze er wel is, is deze erg onduidelijk. De autoriteit eist daarom dat het voor klanten meteen duidelijk wordt wanneer er is betaald voor een hogere plek in de zoekresultaten.
Bron: ACM, ANP

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar