Sfeerfoto van Kassa

Kassa

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

ABP: Vroegpensioen stopt eerder door pensioenakkoord

1 feb 2020
  •  
leestijd 3 minuten
Op 29 november 2019 valt er een brief van het grootste pensioenfonds van Nederland, het ABP, bij Willem de Jong op de mat. In de korte brief wordt Willem gemeld dat door het eerder dat jaar gesloten Pensioenakkoord hij acht maanden eerder AOW krijgt en daarmee ook eerder de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Voor hem heeft dat grote gevolgen.

Mooie reizen

Want wat niet duidelijk vermeld wordt maar wel gebeurt is dat zijn 3 jaar geleden afgesproken vroegpensioen 8 maanden eerder wordt beëindigd en overgaat in pensioen. En dat is beduidend lager dan zijn eerder afgesproken vroegpensioen. Willem heeft namelijk een paar jaar geleden afgesproken eerder met zijn werk te stoppen en ook wat van zijn later uit te keren pensioen naar voren te halen. Om nu in deze periode vlak voor zijn pensioen nog wat meer te besteden te hebben. Samen met zijn vrouw Lianne mooie reizen maken bijvoorbeeld. En dat kan met een zogenaamd vroegpensioen.  

Vroegpensioen

Meerdere pensioenfondsen bieden de mogelijkheid om binnen vijf jaar voor het bereiken van de AOW leeftijd met vroegpensioen te gaan. De uitkering komt uit de door jezelf opgebouwde pensioenpot. Je kunt kiezen om eerder te stoppen en ook nu wat meer te ontvangen en later – als de bestedingsbehoefte mogelijk wat lager is – wat minder te ontvangen. Je krijgt in totaal niet meer of minder pensioen, maar verdeelt het alleen anders. 

Geen keuze

Door het Pensioenakkoord stopt het vroegpensioen - met de hogere uitkering - voor Willem nu dus achtmaanden eerder dan was afgesproken. En niet alleen wordt dat niet zo duidelijk vermeld in de brief, er wordt ook geen keuzemogelijkheid geboden. Het is een mededeling, zo leest Willem dat en ook anderen die zich bij Kassa melden. Het scheelt hem nu zo’n 19.000 euro. Hij is dat niet kwijt want hij krijgt vanaf zijn pensioen wel een iets hogere maandelijkse uitkering (ongeveer 100 euro) maar hij rekent uit dat hij bijna 84 is eer hij dat bedrag heeft terugverdiend. Willem vindt dat hij een keuze had moeten hebben. 

Wel een keuze

Een dag eerder, op 28 november 2019, heeft zijn vrouw Lianne van haar pensioenfonds PFZW ook brief gekregen. Alleen worden daar de consequenties wel geschetst en wordt een duidelijke keuze geboden: akkoord gaan met de wijziging of alles bij het oude laten.
Zo kan het dus ook, vindt Willem en hij neemt contact op met het ABP. Afspraak is afspraak, meent hij, die kun je niet zomaar eenzijdig opzeggen. Hij neemt contact op met het ABP en tot zijn stomme verbazing krijgt hij na enig aandringen volledig gelijk. Hij kan alsnog kiezen. Maar als dat wel kan, waarom is dat dan niet meteen in de brief duidelijk gemaakt aan alle vroegpensioendeelnemers?

Reactie ABP

Dat had ook gemoeten, erkent het ABP nu. Ruim 30.000 deelnemers met vroegpensioen kregen een brief van het ABP dat er wat veranderde door het eerder bereiken van de AOW-leeftijd. Dat zou fiscale negatieve gevolgen kunnen hebben voor een deel van deze groep en daarom is het pensioen voor de hele groep aangepast. Zonder dat de deelnemers daarin zelf een duidelijke keuze hadden.
 “We hebben met de beste bedoelingen het pensioen aangepast naar aanleiding van het verschuiven van de AOW-leeftijd. Dit hebben we gedaan zodat deelnemers niet bij een door de wijziging tijdelijk hoger pensioen met problemen rond naheffingen van de belastingdienst en het vervallen van toeslagen geconfronteerd zouden worden. Deze aanpassing is overigens gedaan met de keuze die de deelnemer al eerder had gemaakt erin verwerkt. Deze aanpassing blijkt ook voor een grote groep deelnemers naar wens; zo willen ze het ook hebben. Maar we hebben een brief gestuurd die deelnemers niet goed wijst op het feit dat ze hierin nog wel keuzes hebben. We hebben onvoldoende rekening gehouden met het individu dat het om redenen toch wel anders wil. We zijn als ABP bezig om onze dienstverlening persoonlijker te maken. En dat gaat heel vaak goed, maar hier dus niet. Dat betreuren wij. We gaan de desbetreffende deelnemers nogmaals benaderen, hen wijzen op de keuzes die ze hebben, en als men het anders wil dit voor hen in orde maken”, aldus een woordvoerder van het ABP.
Dat het ABP hierin ook tekort schiet in de communicatie naar haar deelnemers kan het vertrouwen van die deelnemers in het grootste pensioenfonds van Nederland ook schaden, stelt communicatiedeskundige Jan Kuitenbrouwer in zijn column.

Meer over:

,

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!