'Abonnementen blinde vlek voor huishoudens'
11-04-2019
• leestijd 1 minuten
Nederlanders gaan vrij laks om met hun abonnementen. Ze sluiten makkelijk abonnementen af, lezen niet altijd de voorwaarden, kunnen vaak de contracten niet terugvinden. Ook zit 30 procent zit langer aan een abonnement vast dan de bedoeling was, blijkt uit onderzoek van het Nibud.
Aantal abonnementen onderschat
Van alle huishoudens heeft 44 procent vijf tot tien abonnementen en 23 procent tien tot vijftien. De top vijf van abonnementen bestaat uit de combinatie internet-tv-telefoon, mobiele telefoon met internet, streamingdiensten (zoals Netflix), loterijen en tijdschriften, die de vijfde plaats delen met pechhulp.
Vrijwel alle ondervraagden (91 procent) onderschatten het aantal abonnementen dat ze hebben. De meeste denken dat ze er 'een paar' hebben. Ze zijn er ook meer geld aan kwijt dan ze zich realiseren: alleenstaanden gemiddeld 60 euro per maand, gezinnen 155 euro per maand.
Jaarlijkse check
Als mensen jaarlijks checken welke abonnementen zij hebben of de contracten makkelijk kunnen terugvinden, kunnen zij beter inschatten hoeveel abonnementen ze hebben en wat ze daaraan gemiddeld maandelijks kwijt zijn, stelt het Nibud. De helft van de huishoudens heeft hier nu geen idee van. Bronnen:
Nibud
/ ANP