Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ABN AMRO zet zakelijke klant klem met woekerrente

19-12-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
4305 keer bekeken
  •  
Ondernemers die bankieren bij ABN AMRO zijn in de problemen gekomen door torenhoge rentes die zij betalen over hun zakelijke krediet. Het lukt hen veelal niet om aan hun renteverplichtingen te voldoen waardoor ze in de schuldhulpverlening terechtkomen. Dit blijkt uit onderzoek van Kassa en wordt bevestigd door organisaties die ondernemers bijstaan.
Terwijl de marktrente vanaf 2008 daalde als gevolg van de economische crisis, draaide ABN AMRO de duimschroeven aan bij ondernemers met een zakelijk krediet door de rente te verhogen. Dit blijkt uit berekeningen die Stichting Geldbelangen maakte in samenwerking met Kassa. Ondernemers die bankieren bij ABN AMRO hebben variabele rentes betaald die oplopen tot ruim 11 procent.  Terwijl zij hadden mogen verwachten dat de rente omlaag ging. Ondernemers hebben hierdoor duizenden euro’s teveel aan rente betaald.
"ABN AMRO heeft aantoonbaar te hoge kosten berekend en heeft daarmee – als systeembank – haar maatschappelijke taak verzaakt en alleen maar de eigen kas gespekt", aldus Rob Goedhart van Stichting Geldbelangen. 
ABN AMRO kwam eerder in opspraak vanwege de hoge rentes op consumptief krediet waarover nu een klacht in behandeling is bij de Commissie van Beroep van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Vooruitlopend op die uitspraak maakte Consumentenbond Claimservice onlangs bekend de mogelijkheid van een miljoenenclaim te onderzoeken.

Compensatieregeling Crédit Agricole

De Commissie van Beroep van het Kifid kwam in een vergelijkbare zaak over Crédit Agricole Consumer Finance eerder al tot de conclusie dat consumenten mogen verwachten dat de rente op hun doorlopend krediet gedurende de looptijd van dat krediet in de pas zal blijven met de relevante marktrente. Deze uitspraak leidde tot een compensatieregeling waarvoor het concern de site mijnrentevergoeding.nl lanceerde.  
Opmerkelijk genoeg kunnen ondernemers met een geschil over oudere overeenkomsten niet terecht bij het Kifid voor laagdrempelige geschillenbeslechting. Dat komt omdat de Gedragscode Kleinzakelijke Financiering pas in juli 2018 in werking is getreden. "Daardoor zijn deze mensen die al in de schulden zitten en teruglopende inkomsten hebben als gevolg van de coronacrisis aangewezen op een onbetaalbare gang naar de rechter", aldus Rob Goedhart van Stichting Geldbelangen.

Schuldhulp klanten ABN AMRO

Schuldhulpverlener Jacqueline Zuidweg helpt ondernemers in samenwerking met 180 gemeenten en herkent deze problematiek: "Wij hebben opvallend veel klanten van vooral ABN AMRO die het niet meer lukt om aan hun rentebetalingen te voldoen. Vaak is schuldhulpverlening de enige manier om uit de problemen te komen."
Ook bij FNV Zelfstandigen komen klachten binnen over ondernemerskredieten. De organisatie stelt net als Stichting Geldbelangen en het bureau voor schuldhulpverlening, Zuidweg&Partners dat het Kifid de deur ook moet openzetten voor ondernemers met oudere overeenkomsten. SP-Kamerlid Mahir Alkaya is deze mening ook toegedaan en gaat hierover Kamervragen stellen.
ABN AMRO geeft in een reactie aan dat het ondernemers vrij staat om het krediet af te lossen of om over te stappen als zij niet tevreden zijn. Ook zouden consumptieve kredieten onvergelijkbaar zijn met zakelijke kredieten.

Racties: ABN AMRO en Nederlandse Vereniging van Banken.

Kijk Kassa, om 19:05 op NPO 1.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!