ABN AMRO waarschuwt klanten extra voor phishing
27-06-2012
• leestijd 1 minuten
ABN AMRO gaat zich meer inzetten om klanten bewust te maken de aanwezigheid van internetcriminelen die via phishing-mails gegevens proberen te stelen. De bank waarschuwt hier tijdens het internetbankieren voor. Dat
meldt
Webwereld.
Pop-ups
Zowel voor als na het inloggen krijgen klanten pop-ups te zien waarin tips en voorbeelden van phishing-mails getoond worden. Er wordt gewezen het controleren van de url en gewaarschuwd voor het telefonisch of per mail opgeven van inlog- of pincodes.
Schade
De schade door fraude met internetbankieren steeg vorig jaar explosief. Waar de Nederlandse banken in 2010 nog 9,8 miljoen euro aan schade hadden, werd dit in 2011 35 miljoen euro.
Kassa's oproep
ABN AMRO blijkt daarbij populair onder internetcriminelen. Kassa ontving deze week bijna anderhalfduizend e-mails naar aanleiding van een oproep om phishingmails door te sturen. Hiervan bleek bijna de helft afkomstig van criminelen die zich voordeden als ABN AMRO.
Veel voorkomende 'afzenders' waren verder creditcardbedrijven Visa, Mastercard en International Card Services. Ook de banken Western Union en ING werden vaak gebruikt als nepafzender.
Voorbeelden en tips
Bekijk
hier
enkele voorbeelden van phishing-mails van 'ABN AMRO'.
Lees
hier
tips om phishing-mails te herkennen.