Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Kassa zie je weer live op maandag 22 augustus, om 20.30 uur op NPO1!

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en actuele artikelen. Bekijk de Kassa-uitzending online!
Kassa

ABN AMRO en Rabobank ondersteunen mobiel bankieren niet langer op verouderde smartphones

13-04-2022
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
27153 keer bekeken
  •  
abn_rabo_update_20220413

Klanten met bepaalde verouderde smartphones kunnen niet langer mobiel bankieren bij ABN AMRO en de Rabobank. De apps voor mobiel bankieren worden sinds de meest recente updates niet meer ondersteund voor mensen met Android 7.0 en ouder. En ook op oude iOS-versies wordt het een lastig verhaal. De veiligheid kan op deze toestellen niet worden gewaarborgd, omdat het besturingssysteem wegens het uitblijven van beveiligingsupdates kwetsbaar wordt, aldus de banken. Welke versies van de besturingssystemen heb je dan wél nodig? In dit artikel leggen we het uit.

Om te beginnen ABN AMRO. Op de website van de bank staat het volgende: "Het is belangrijk dat uw toestel veilig is én blijft. Daarom geven Apple en Android meerdere keren per jaar beveiligingsupdates uit. Deze kunt u zelf installeren en beschermen uw toestel. Dit gebeurt automatisch als u uw Apple iOS-versie of Android-versie bijwerkt."

Daar voegt de bank aan toe dat toestellen waar geen beveiligingsupdates meer voor worden uitgebracht niet voldoende zijn beschermd. ABN AMRO vindt het niet veilig genoeg om klanten gebruik te laten maken van mobiel bankieren op verouderde telefoons. Dit vanwege een verhoogd risico op beveiligingslekken.

En daar zijn niet alle klanten even tevreden over, blijkt uit een rondgang langs de recensies in de Google Play Store. Een greep uit de selectie:

Het artikel gaat verder na onderstaande afbeelding.

abn_googleplay_20220413
ABN AMRO-app voor mobiel bankieren op Android: welke versie heb je nodig?

Op 4 april 2022 is er dus een update van de mobiel bankieren-app uitgerold, en deze nieuwste versie werkt alléén op toestellen waar minstens Android-versie 8.0 op draait. Een recenter besturingssysteem is natuurlijk prima, maar op oudere besturingssystemen is de app niet langer functioneel.

De meest recente versie van het Android-besturingssysteem is Android 12.0. Opvolger 13.0 laat overigens niet lang meer op zich wachten: ontwikkelaars zijn al druk bezig met testversies.

Maar terug naar Android 7.0. Deze versie van het Android-besturingssysteem is uitgerold op 22 augustus 2016, bijna zes jaar geleden. De laatste update volgde op 4 oktober 2019.

Sindsdien is deze versie niet langer voorzien van updates of aanvullende ondersteuning, en in dat opzicht is ABN AMRO nog best coulant geweest door geruime tijd door blijven gaan met het beschikbaar stellen van updates voor hun eigen mobiel bankieren-app.

Overigens zijn er nauwelijks mensen die überhaupt nog gebruikmaken van Android 7.0 of ouder. In maart 2022 ging het volgens StatCounter wereldwijd om 2,73% van alle Android-gebruikers. Toegespitst op Nederland ging het in maart om slechts 0,95% van alle gebruikers.

Voor minder dan één op de honderd gebruikers is deze update dus echt problematisch. De rest gebruikt een nieuwere Android-versie waar de mobiel bankieren-app van ABN AMRO op wordt ondersteund.

ABN AMRO-app voor mobiel bankieren op iOS en iPadOS: welke versie heb je nodig?

Dan iOS en iPadOS. ABN AMRO geeft aan dat de mobiel bankieren-app alleen nog kan worden gebruikt op iOS 12 of hoger. Mensen met iOS / iPadOS 11 en lager kunnen de app niet gebruiken.

Om hoeveel mensen dat gaat, is lastig te zeggen: in tegenstelling tot Android biedt StatCounter geen inzicht in het aantal mensen dat iOS 11 gebruikt. iOS 11 werd uitgerold op 19 september 2017 en de laatste update volgde op 9 juli 2018, en daarmee is ook dit besturingssysteem onderhand behoorlijk gedateerd.

Over het algemeen is de doorloopsnelheid wat software-updates betreft op Apple-apparaten wat hoger dan voor Android-toestellen het geval is. Het is dan ook geen onrealistische aanname dat ook in dit geval het aantal mensen dat überhaupt nog werkt met iOS 11 behoorlijk gering is.

De toekomst: waar moet je rekening mee houden?

Niet iedereen heeft geld om continu de nieuwste, duurste smartphones te kopen, en er is ook niemand die je daartoe dwingt.

Het is echter een wetmatigheid in softwareland dat beveiligingsupdates niet tot in de lengte der dagen kunnen worden uitgerold: soms is een besturingssysteem gewoon dermate verouderd dat het geen zin heeft om deze nog langer te ondersteunen, ook vanwege het steeds geringere aantal gebruikers.

En zodra een besturingssysteem niet langer wordt ondersteund, neemt het risico op beveiligingslekken toe. Daarom kunnen ontwikkelaars van mobiel bankieren-apps de veiligheid op niet-ondersteunde platformen niet eindeloos blijven garanderen: zeker in het geval van gevoelige, financiële informatie wordt het risico op een zeker ogenblik onaanvaardbaar groot.

ABN AMRO raadt klanten die een nieuw of tweedehands toestel willen kopen aan om een telefoon te kopen waar minimaal Android 10.0 of iOS 14 op wordt ondersteund. Daarmee heb je in ieder geval de garantie dat je de komende jaren veilig kunt blijven internetbankieren via de mobiele app van de bank.

Rabobank-app voor mobiel bankieren op Android: welke versie heb je nodig?

Kort nadat ABN AMRO een nieuwe versie van de app uitrolde, volgde de Rabobank. Voor deze app geldt feitelijk hetzelfde: de Rabobank-app voor mobiel bankieren kan niet langer worden gebruikt op toestellen waar Android 7.0 of ouder op staat.

Daaraan ligt dezelfde motivatie ten grondslag als bij ABN: uit veiligheidsoverwegingen is ervoor gekozen om Android 7.0 niet langer te ondersteunen. En zoals we hierboven al hebben uitgelegd, is dat slechts voor een zeer beperkt deel van de Nederlanders een probleem, aangezien de overgrote meerderheid toch al gebruikmaakt van een nieuwere Android-versie.

En ook daar zijn niet alle gebruikers over te spreken, zo valt te zien in de Google Play Store:

Het artikel gaat verder na onderstaande afbeelding.

rabo_googleplay_20220413
Rabobank-app voor mobiel bankieren op iOS en iPadOS: welke versie heb je nodig?

Op de website van de Rabobank staat dat je minstens iOS 14.0 nodig hebt om de mobiel bankieren-app van de Rabobank te kunnen gebruiken.

Opmerkelijk genoeg staat in de Apple App Store echter dat iOS 11.0 of hoger voldoende is om de app te kunnen installeren. Omdat wij niet beschikken over een verouderde iPhone waar iOS 11.0 nog op staat, kunnen we de proef helaas niet op de som nemen.

We nemen aan dat de informatie op de website het meest actueel is, ook gelet op bovenstaande uiteenzetting met betrekking tot het geringe aantal gebruikers van iOS 11.

In tegenstelling tot ABN AMRO geeft de Rabobank géén aankoopadvies voor toestellen met het oog op toekomstig, langdurig gebruik. 

Bron: ABN AMRO, Rabobank, Google Play Store, StatCounter

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (14)

Joop  den Uil
Joop den Uil20 apr. 2022 - 18:15

Mij allemaal te ingewikkeld hoor ; je kunt tegenwoordig maar beter geen geld hebben. Je raakt t toch wel kwijt.

Déjà vu
Déjà vu20 apr. 2022 - 0:06

Veilig(er) internet gebruik begint door uw pc te ontdoen van Microsofts Windows.

anduril
anduril15 apr. 2022 - 16:11

Het lijkt wel of banken en andere dienstverleners met de tech-sector onder één hoedje spelen om de klant steeds weer nieuwe apparatuur op te dringen.

1 Reactie
JannieBoe
JannieBoe15 apr. 2022 - 17:11

Het mag voor u misschien zo lijken maar er zijn geen feitelijke aanwijzingen voor.

JannyBoe
JannyBoe15 apr. 2022 - 14:40

Als je bankiert via een oudere telefoon dan vraag je om je eigen financiële problemen. Een besturingssysteem dat niet meer ondersteunt wordt kan je een leeg geplunderde bankrekening opleveren. In dat geval beter bankieren via de PC, met een ondersteund besturingssysteem, of via de aloude vertrouwde post.

Engelse drop
Engelse drop15 apr. 2022 - 13:42

Oudere mensen zijn blij dat ze na 5 jaar hun telefoon snappen en begrijpen. En dat krijgen ze dit gedoe. Een heel slecht iets banken.

asimov007
asimov00715 apr. 2022 - 11:38

Ik ben tevreden gebruiker van de galaxy note 9 met android 10 Ik vind dat samsung het best kan updaten naar 12. 13 komt er ook al aan. Waarom een goed werkend telefoon weggooien, ik zit nu op sim only te werken. Het zpu mobiele fabriekanten sieren om meer met het millieu te doen en toestellen langer te updaten.

gjtm
gjtm15 apr. 2022 - 11:18

Prima zaak. Krijg het idee dat sommigen denken dat de mobiele app een soort grondrecht is, je kunt je bankzaken nog steeds op je pc/laptop doen. Je houdt altijd het gezeur in de marge van die 1/2% die bij elke ontwikkeling/vooruitgang weer moeten tegenstribbelen en zich in een slachtofferrol frommelen. Als het u niet aanstaat, wisselen van bank.

Wilma-60
Wilma-6015 apr. 2022 - 9:05

Nee, alleen maar betalen maar service is er bij de banken niet meer bij !!!

aad piraat
aad piraat14 apr. 2022 - 9:38

Dus om van al het gelul van systeemmakers , fabrikanten en banken af te wezen gewoon terug naar de oude functies zoals vroeger bedoeld; contant geld in de knip en de telefoon alleen om te telefoneren. Hiermee voldoe optimaal aan je eigen verantwoordelijkheid in privacy bescherming en rekening beveiliging en het kost je ook geen aanschaf van dure apparaten en abonnementen. Ook betaal je geen overdaad aan transactie kosten waarmee je het verlies van rente op je spaartegoeden een beetje kan afvlakken.

4 Reacties
Wilma-60
Wilma-6015 apr. 2022 - 9:09

Ja als alle mensen , dat eens zouden doen. Maar, de mensheid is en word het nooit eens !!

tenormin
tenormin15 apr. 2022 - 10:07

Ik kan dit allemaal niet betalen, zeker gezien wat ons nog te wachten staat qua prijsverhogingen. Ik heb trouwens geen mobiele telefoon meer. Ik zou zeggen: de banken stellen deze voorwaarden: dan ook maar de klanten tegemoet komen met een telefoon die ze zelf als "recept" voorschrijven.

asimov007
asimov00715 apr. 2022 - 11:40

Ik ben tevreden gebruiker van de galaxy note 9 met android 10 Ik vind dat samsung het best kan updaten naar 12. 13 komt er ook al aan. Waarom een goed werkend telefoon weggooien, ik zit nu op sim only te werken. Het zpu mobiele fabriekanten sieren om meer met het millieu te doen en toestellen langer te updaten.

PGS
PGS21 apr. 2022 - 16:28

Het is een bewuste keuze van mij om zo min mogelijk apps te gebruiken. Ben onlangs zelfs overgestapt naar mijn oude dumb-phone. Zo eentje waar je eigenlijk alleen mee kan bellen en sms'jes kan versturen. Verder altijd contant geld bij mij en zo min mogelijk pinnen. Een heerlijk en ontspannend leven.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!