Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Aannemer neemt geen verantwoordelijkheid

25-10-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
149 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Zaïda en Denny Ramdjan wonen al 23 jaar met heel veel plezier in hun huis in Rijswijk. Begin 2009 besluiten ze het huis te onderkelderen. Zaïda heeft namelijk wat extra ruimte nodig voor haar hobby beeldhouwen.
Ze vraagt een vergunning aan bij de gemeente, schakelt een aannemer in en de kelder wordt gebouwd. Maar tot nu toe is er nog geen enkel beeld in gebeeldhouwd! Vanaf de oplevering staat de kelder namelijk regelmatig onder water. Zaïda neemt contact op met de aannemer, want ze had van hem 5 jaar garantie gehad op de waterdichtheid van de kelderbak. De aannemer komt kijken en probeert het probleem op te lossen door sommige lekkageplekken te injecteren.
Maar het probleem wordt alleen maar erger. Zo erg dat Zaïda en Denny dagelijks twee keer een halfuur bezig zijn om al het water weg te pompen. Tussen het pompen door blijven ze aan de bel trekken bij de aannemer. Die stuurt uiteindelijk, na 9 maanden, een brief waarin hij zich ontdoet van alle verantwoordelijkheid.
Dat Zaïda’s kelder steeds onderloopt komt volgens de aannemer door een extreme verhoging van het grondwaterniveau, en dat komt weer door de bijzondere grondsamenstelling van zand en klei onder Zaïda’s huis. En daar kan hij niks aan doen. De aannemer wil de lekkende kelder wel herstellen, maar dan zijn de kosten voor Zaïda.
John Kersemakers van Vereniging Eigen Huis en Jeanine Janssen van stichting De Ombudsman bekijken de kelder en komen samen tot de conclusie dat de aannemer absoluut wel aansprakelijk te stellen is. Jeanine gaat met Zaïda naar de aannemer toe en na lang discussiëren belooft hij de kelder op korte termijn te herstellen. Inmiddels heeft de aannemer zwart op wit bevestigd dat hij vanaf half november begint met het herstellen van de kelder en dat de kosten voor zijn rekening zijn. De redactie van de Belbus houdt het in de gaten!
Ook de Belbus nodig? Schrijf naar Postbus 3000, 1200 CZ Hilversum of mail naar belbus@vara.nl.
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor