A-merken supermarkten opnieuw goedkoper
21-08-2009
• leestijd 1 minuten
Consumenten profiteren flink van de prijzenslag tussen supermarkten. De prijzen van A-merkproducten zijn tussen april en eind juli met gemiddeld 3,5 procent gedaald, blijkt uit vrijdag gepubliceerde cijfers van de Consumentenbond.
De consumentenorganisatie vergeleek bij negentien supermarkten de prijzen van zestig populaire A-merkartikelen met de prijzen in april. Nagenoeg al deze producten zijn goedkoper geworden, concludeert de Consumentenbond. Nettorama blijft gemiddeld het goedkoopst met zijn assortiment, Coop en Super de Boer relatief het duurst.
Sommige producten zijn zelfs flink goedkoper. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat Andrélon Shampoo voor iedere dag eind juli gemiddeld 2,04 euro kostte tegen 2,44 euro in april. Dat is een daling van 16 procent. De prijs van een pot Hak appelmoes (extra kwaliteit) ging met 14 procent omlaag en een fles Coca Cola van anderhalve liter is nu gemiddeld 8 procent goedkoper.
In de jongste peiling hield de bond ook de prijzen van negentig andere A-merkartikelen tegen het licht. Daaruit blijkt dat Nettorama net als in voorgaande onderzoeken als goedkoopste supermarkt uit de bus komt (gemiddeld 8 procent goedkoper). De duurste winkels (Coop en Super de Boer) zijn volgens het onderzoek juist gemiddeld tot 6 procent duurder.
In het vorige onderzoek van april keek de Consumentenbond ook naar de prijzen van huismerkartikelen. Daaruit bleek dat consumenten gemiddeld 35 procent goedkoper uit zijn als zij alleen voor huismerken in de supermarkt kiezen.
Bron: ANP