De Nederlandse Spoorwegen willen het slechte imago oppoetsen en gaan zich volledig richten op de kerntaak. Punctueel vervoer en betere service zijn speerpunten in de nieuwe strategie. Hierin is geen plaats meer voor de exploitatie van winkels op stations. De NS neemt afscheid van shops als Smullers en De Broodzaak, aldus bericht De Telegraaf.
Busbedrijf verkocht
Het spoorbedrijf gaat zich volgens de krant concentreren op de Nederlandse intercity’s en de belangrijkste stoptreinen, het zogeheten hoofdrailnet. Het dingt niet meer mee naar regionale bus- en spoorconcessies. Busbedrijf Qbuzz wordt verkocht.
Winkels Ook stopt
NS
met de exploitatie van winkels op stations, waardoor naar schatting 5000 werknemers het spoorbedrijf moeten verlaten en onderdak krijgen bij andere bedrijven. Het onderhoudsbedrijf Nedtrain wordt samengevoegd met het reizigersbedrijf
NS
Reizigers. Dinsdag maakt NS officieel kenbaar wat de toekomstplannen zijn. ANP/TELEGRAAF