Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'64 procent van mobiele aankopen afkomstig van iPads en iPhones'

14-05-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
iphone___ipad.jpg
In de Benelux worden de meeste mobiele aankopen gedaan met een iPad of iPhone, zo blijkt uit de jaarlijkse Zanox Mobile Performance Barometer 2013 waarin 8 regio’s en landen werden onderzocht. Het m-commerce aandeel van de geboekte omzet uit online verkopen in de Benelux steeg vorig jaar met 14 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.
De 119 procent groei in het aantal transacties in de lage landen toont aan dat van verzadiging nog lang geen sprake is. Met deze resultaten is de Benelux stevig verankerd in de top 3 m-commerce regio’s van Europa. Groot-Brittannië neemt de leiding met een groei van 137 procent en Scandinavië volgt op gepaste voet met 116 procent groei.
Marktaandeel Android gegroeid met 7 procent
Volgens Zanox woedt de strijd tussen Apple’s iOS en Android in alle hevigheid voort. Wanneer men kijkt naar mobiele aankopen binnen Europa domineerde het iOS besturingssysteem met een gemiddeld marktaandeel van 62 procent tegen 35 procent voor Android. In de Benelux is het aandeel van iOS zelfs groter, namelijk 64 procent versus 32 procent voor Android.
iPad- en iPhone-shoppers geven meer uit
Hoewel Android qua marktaandeel inloopt op iOS wat betreft het aantal online aankopen, liggen de gemiddelde uitgaven in 2013 via een iPad en iPhone beduidend hoger. De iPad gaat aan kop met een gemiddelde waarde van € 78 per bestelling, terwijl iPhone-gebruikers voorwerpen in hun mobiele winkelwagen leggen met een gemiddelde waarde van € 52. Android-gebruikers geven gemiddeld € 42 per aankoop uit. Interessant om te zien is dat de gemiddelde uitgaven op alle mobiele apparaten blijven stijgen. In het eerste kwartaal van 2014 is het gemiddelde winkelmandje op een iPad maar liefst € 88 waard.
"In de afgelopen jaren zagen we een aanhoudende opwaartse trend in mobiel winkelen - die tot op de dag van vandaag voortduurt. En dat enthousiasme neemt elke dag verder toe met een groeiend aantal consumenten dat winkelt via een mobiel apparaat. Het groeiende bereik van mobiele apparaten, nieuwe mobiele oplossingen en het gebruikersgemak, beïnvloeden de aankoop via mobiele apparaten", zegt Thomas Joosten, CEO van Zanox.
Bron: Zanox Lees ook het ConsumentenWeetje: Tableteigenaren geven meer uit bij online shoppen
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!