60 procent Ziggo-klanten hebben last
20-08-2015
• leestijd 1 minuten
Ziggo ligt opnieuw onder vuur van hackers. Een DDoS-aanval heeft de provider getroffen waardoor 60 procent van de ruim 3,2 miljoen internetklanten van Ziggo ,,last kunnen krijgen'' van de storing. Het gaat allemaal om klanten in het voormalige verspreidingsgebied van Ziggo, voor de fusie met UPC. Voormalige UPC-klanten hebben er geen last van.
Volgens een woordvoerder van het internetbedrijf is de DDoS-aanval ,,nog groter en complexer'' dan die van dinsdagavond. ,,Daarom werken de maatregelen die we toen hebben genomen, op dit moment niet.'' De technici van Ziggo zijn ,,druk bezig'' met pogingen het probleem te verhelpen. Hoe lang dat gaat duren, kan hij niet zeggen.
De woordvoerder wijst erop dat alleen mensen last hebben van de storing die willen surfen naar een andere website. Daarvoor zijn de dns-servers nodig die worden aangevallen. ,,Als mensen al aan het kijken zijn via Netflix, is er geen probleem.''
Ziggo heeft laten weten dat er wordt gekeken naar een regeling voor getroffen klanten. ,,Maar of mensen schadeloos gesteld kunnen worden, is afhankelijk van onder meer de duur van de storing", aldus de woordvoerder, die denkt dat het internetbedrijf donderdag meer bekendmaakt over een eventuele regeling. ANP