Sfeerfoto van Kassa

Kassa

Zaterdag 3 oktober om 19:05npo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

5 tips tegen stressklachten

4 nov 2019
  •  
leestijd 2 minuten
stress bed 1127

Waarschijnlijk voelt de zomervakantie alweer als een leven geleden en zit je nu weer tot over je oren in het werk of de studie. Dat leidt tot slapeloze nachten, moeheid en een hoop irritaties. Herken jij dit? Of heb jij om andere redenen last van stress? Haal diep adem; Kassa deelt anti-stresstips.

1. Zorg voor een goed slaappatroon

Wie goed slaapt, voelt zich ook overdag beter. Ga daarom op tijd naar bed en sta op tijd op. Genoeg nachtrust zorgt ervoor dat jij je overdag sterk genoeg voelt om problemen aan te kunnen.

2. Creëer een rustgevende omgeving

Wanneer je bijvoorbeeld planten in je omgeving zet, kun je het stressniveau naar beneden brengen. Planten kunnen volgens onderzoek, uitgevoerd door vier wetenschappers, je bloeddruk en hartslag laten dalen en angstgevoelens verminderen. Ook helpt een opgeruimde omgeving. Ruim dus je huis of kantoor op. Daarmee ruim je tegelijkertijd ook de chaos in je hoofd een beetje op.

3. Maak je situatie inzichtelijk

Ga even rustig zitten en denk na over je situatie. Stel jezelf de volgende vragen; waar krijg je energie van? Wat levert je nu stress op? Zodra je hier een overzicht van maakt, krijg je inzicht in waar je meer en waar je minder energie in moet steken. Maak tijd vrij voor de dingen die je energie opleveren en zeg vaker ‘nee’ tegen dingen die je energie kosten. Heb je last van stress vanwege een taak op het werk, maar blijf je die taak maar uitstellen? In dat geval kun je het beste deze tips over structuur lezen.

4. Let op je voeding en beweging

Gezond eten houd je fit en zorgt er ook voor dat je stress beter kunt verdragen. Daarnaast wordt het je aangeraden alcohol te laten staan wanneer je stress ervaart. Het kan misschien zorgen voor tijdelijke ontspannen, maar kan juist op lange termijn problemen verergeren. 

Ook doe je er goed aan om voldoende te bewegen; een goede wandeling, een rondje fietsen of een uurtje sporten kan psychische klachten verminderen. Je zult het merken: na wat beweging pieker je minder en voel je je minder somber. Beweging in de natuur is hierbij het meest ideaal, omdat een groene omgeving ervoor kan zorgen dat je net wat beter ontspant.

5. Zorg voor meer ontspanning

De laatste tip is misschien ook wel het belangrijkst: zorg voor voldoende ontspanning. Dit onderbreekt de stressreactie van je lichaam, waardoor je lichaam voldoende tijd krijgt om te herstellen. Iedereen ontspant op zijn of haar eigen manier. Doe waar jij je prettig bij voelt, of dat nou het lezen van een goed boek, het luisteren naar jouw favoriete muziek of een warme douche of bad is. Probeer vooral niet je dag te vol te stoppen en op een hoog tempo allerlei intensieve dingen op een dag te doen.

Bron: GGZNieuws, Hartstichting, Thuisarts.nl

Meer over:

, , , ,

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!