350.000 euro aan boetes voor negeren Bel-me-niet-register
23-05-2011
• leestijd 1 minuten
OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft energiebedrijf E.ON Benelux (E.ON) en L&H Customer Contact BV (L&H) eerder dit jaar boetes van 175.000 euro opgelegd voor overtreding van de telemarketingregels. OPTA kan de boetes bekendmaken nu de procedure voor een voorlopige voorziening tegen publicatie is beëindigd.
De bedrijven belden ruim 25.500 consumenten die stonden ingeschreven in het Bel-me-niet-register. Beide partijen zijn beboet aangezien E.ON opdracht gaf voor de verkooptelefoontjes en L&H deze uitvoerde. De toezichthouder kwam de overtreders op het spoor dankzij klachten die consumenten indienden bij informatieloket ConsuWijzer.
Bel-me-niet-register
Sinds 1 oktober 2009 is het wettelijk Bel-me-niet-register in werking getreden. Consumenten die hun telefoonnummer hier ingeschreven hebben, mogen niet meer gebeld worden voor telemarketing. De enige uitzondering hierop is dat bedrijven nog wel hun (voormalige-)klanten mogen bellen voor een vergelijkbaar product of dienst. Als een consument zélf uitdrukkelijk vraagt om telefonisch contact, dan mag een bedrijf deze consument uiteraard bellen, ook al staat deze ingeschreven in het register.
Overigens zijn telemarketeers verplicht tijdens elk gesprek te vragen of zij de consument mogen blijven bellen namens het bedrijf. Daarnaast dient de telemarkeer altijd te vragen of de consument ingeschreven wil worden in het Bel-me-niet-register. Geeft de consument aan niet meer gebeld te willen worden door dit specifieke bedrijf en/of ingeschreven te willen worden in het register, dan moet de telemarketeer hiervoor zorgen. Op dit moment zijn ruim zes miljoen telefoonnummers opgenomen in het Bel-me-niet-register. Consumenten kunnen zich inschrijven via
www.bel-me-niet.nl.