30-Kilometerzones kunnen veiliger
29-04-2009
• leestijd 1 minuten
Als meer automobilisten zich aan de snelheidsbeperking in 30-kilometerzones houden, scheelt dat per jaar tweehonderd ernstige ongelukken met fietsers en voetgangers. Dit blijkt uit een onderzoek, dat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) woensdag puibliceerde.
Het aantal 30-kilometerzones is het laatste decennium sterk toegenomen, maar de kruispunten in de zones zijn nog te gevaarlijk voor fietsers en voetgangers, zegt het onderzoekscentrum. Dit verklaart de forse toename van het aantal ernstig gewonde fietsers en voetgangers in de zones. Tussen 1995 en 2007 steeg dat aantal van 27 naar 590 per jaar.
Het verbeteren van de kruispunten voorkomt jaarlijks vijftig ongevallen met kinderen tussen 0 en 11 jaar, stelt de SWOV. Daarnaast verwacht de stichting ruim 70 procent minder ernstige ongelukken, zodra er meer 50-kilometerwegen worden omgebouwd naar 30-kilometerzones.
Een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland liet weten blij te zijn met de aanbevelingen om de 30-kilometerzones veiliger te maken. ,,Vooral de aanbevelingen om kinderen te beschermen zijn belangrijk. Voorrangskruisingen horen niet in deze zones thuis.''
Bron: ANP