30% C1000 slagers keurt eigen kiloknallers af
31-01-2011
• leestijd 2 minuten
Drie op de tien C1000 slagers zijn zeer negatief over de eigen kiloknallers. In onderzoek van Stichting Wakker Dier met de verborgen camera in 50 C1000 winkels geven veel slagers aan dat ze de kiloknaller dieronvriendelijk vinden.
De mening van de slagers staat recht tegenover het standpunt van het hoofdkantoor van C1000 die van geen kritiek op haar kiloknallers wil weten. In het onderzoek deden medewerkers van Wakker Dier zich voor als klanten en vroegen de slagers naar het dierenwelzijn van de kip-kiloknaller. 30% van de slagers bleken negatief tot zeer negatief over het eigen vlees.
Enkele uitspraken van C1000 slagers:
'Het is massaproductie, daar schrik ik zelf natuurlijk ook van…. Zeker als kip in de aanbieding is, schrik ik ook wel van de grote hoeveelheden die hier binnenkomen.'
'Het is echt triest, ik mag het alleen niet zeggen maar zeg het toch…Je moet niet voor de diervriendelijkheid hier komen.'
'Hier worden ze gewoon in een hok geduwd met duizenden.'
'Ik kan het niet diervriendelijker maken. Het is ook zo’n beetje luguber als je er diep over na gaat denken.'
'Het is wel zielig voor die beestjes….'
'Ik heb er ook zo’n beetje zo’n raar gevoel bij hoor. Als ik vorige week zo’n rollade binnenhaal van 3 euro per kilo dan is dat goedkoper dan een blik hondenvoer.'
'Eigenlijk best zielig maar het is niet anders. Op zich best goed dat WD zich daarmee bezig houdt… ze zitten echt met heel veel in een hok.'
'Ze hebben in ieder geval de vrijheid om inderdaad wat te fladderen en over elkaar heen te lopen en dat soort dingen.'
Achtergrond
Wakker Dier deed zich voor als klant en bezocht 50 C1000 winkels. Met verborgen camera werd de C1000-slagers gevraagd naar de diervriendelijkheid van hun kip-kiloknallers. Drie op de tien slagers erkenden dat er nogal wat schort aan het welzijn van de stuntkippen van de C1000. Vier op de tien slagers probeerden dit te verdoezelen door in algemene bewoordingen het welzijn te prijzen of ronduit te liegen. Drie op de tien slagers gaven aan alleen maar over de vleeskwaliteit te kunnen informeren en niet over het dierenleed.
Kassa