Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

250.000 verdrietige gesprekken met hulplijn

28-07-2015
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
bellen1_07.jpg
De telefonische hulpverlener Sensoor heeft vorig jaar ruim een kwart miljoen gesprekken gevoerd, vooral met vrouwen tussen de 30 en 60 jaar die zich eenzaam en alleen voelden. Dat blijkt uit het dinsdag verschenen jaarverslag van de hulporganisatie.
Eenzaamheid
Eenzaamheid is al jaren de belangrijkste reden om te bellen met de instantie. ,,Het kan zijn dat mensen een onderwerp niet met naasten willen, kunnen of durven delen waardoor ze zich eenzaam voelen. Soms is een gesprek met Sensoor het enige contact dat men heeft op een dag'', aldus Sensoor. De hulplijn wordt in 65 procent van de gevallen door vrouwen gebeld.
Psychische problemen
Naast eenzaamheid werd er veel geluisterd naar mensen met psychische problemen (20 procent) en relatieproblemen (10 procent). De vrijwilligers van de hulplijn hebben het tijdens de zomermaanden extra druk omdat buren, vrienden, mantelzorgers en psychologen op vakantie zijn. ANP

Meer over:

hulp, bellen, diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor