15 procent spoor onvoldoende onderhouden
28-05-2014
• leestijd 1 minuten
Van het Nederlandse spoornetwerk is 15 procent niet voldoende onderhouden. Dat blijkt uit een inspectie van onder meer spoor- en wisselconstructies, overwegen, beveiliging, bovenleiding, bruggen en tunnels. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) onderzocht ruim 2500 van deze objecten, zo maakte ze woensdag bekend.
Veiligheid
Toch is volgens de inspectie de veiligheid niet in het geding. ,,Door goed zicht op de normoverschrijding te houden en tijdig maatregelen te nemen kunnen de spoorbeheerders ProRail en Keyrail de veiligheid blijven waarborgen.''
Bij bochten (31 procent) en wissels (23 procent) schiet ProRail het vaakst tekort wat betreft de onderhoudsnormen. Bij bovenleidingen was alles in orde.
Opvallend is dat sommige tekortkomingen waren geconstateerd terwijl kort daarvoor video-inspecties hadden plaatsgevonden. Het is de vraag of die video-inspecties wel werken, maar dat was niet meer te achterhalen omdat de beelden al waren gewist.
Representatief onderzoek
De ILT deed onderzoek in regio's in Zeeland, Gelderland, bij Hilversum, Rotterdam en op de Betuweroute. De resultaten zijn representatief voor het hele Nederlandse spoorwegnet en zijn woensdag naar de Tweede Kamer gestuurd.
De controle volgt op een aanbeveling van de parlementaire onderzoekscommissie-Kuiken (onderzoek onderhoud en vernieuwing spoor) uit 2012 om eens in de 5 jaar de kwaliteit van het spoor te laten controleren door een onafhankelijke partij. In 2019 is er een tweede rapportage.
ANP