Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
103 miljoen euro afgetroggeld met verkoopreisjes
22-10-2011
•
leestijd 6 minuten
•
527 keer bekeken
•
Je krijgt een persoonlijk op naam gestelde brief in de bus met de mededeling: "overdracht 3e prijs 2500 euro contant. Hartelijk gefeliciteerd. U ontvangt gegarandeerd 2500 euro. De overhandiging gebeurt tijdens een prachtig uitstapje naar de Biesbosch." Het enige wat je moet doen: de prijs persoonlijk ophalen! Als je je aanmeldt krijg je geen geldprijs of pakket vol gratis levensmiddelen, maar moet je tien euro betalen en beland je in een uren durende verkoopdemonstratie. Op intimiderende wijze krijg je matrassen, dekens en pillen aangesmeerd tegen exorbitante prijzen. Jaarlijks trappen zo’n 347.000 mensen – met name ouderen – in deze verkoopreisjes. Op slinkse wijze worden de bezoekers 103 miljoen euro per jaar afgetroggeld. Verkoopreisjes zijn dus big business!
Intimidatie
Kassa meldde zich aan voor zo’n verkoopreisje naar de Biesbosch. Met verborgen camera leggen wij de agressieve en misleidende verkoopmethodes vast. De 'wondermatrassen' laten artrose, reuma, migraïne en rugpijn als sneeuw voor de zon verdwijnen. Kosten voor zo’n 'lavadeken': 998 euro! De aanwezigen, vooral 65-plussers die behoefte hebben aan een leuk uitje, luisteren apathisch naar de oeverloze verkooppraat. Wie een kritische vraag stelt, wordt de mond gesnoerd of geïntimeerd met de mededeling dat je uit de zaal wordt gegooid en dan moet je maar zien hoe je thuis komt! Deze vasthoudende verkoper heet Hubert Bornemann. Dat is een oude bekende van Kassa. In 2003 filmden we ook al zijn misleidende praatje tijdens een verkoopdemonstratie. De Nederlandssprekende Duitser is acht jaar later nog steeds actief. Kassa start een speurtocht naar de schimmige wereld van verkoopreisjes met postbusadressen, waar de post niet wordt opgehaald en onbereikbare mobiele nummers.
Economisch delict
De Winstberichtencentrale die de lucratieve folders rondstuurt gebruikt postbus 369 in Winschoten. Het voorgedrukte 06-nummer wordt niet opgenomen, hoe vaak we ook bellen. Tijdens de verkoopbijeenkomst - georganiseerd door de Winstberichtencentrale – geeft Bornemann verkoopcontracten uit met een andere naam en postbus: Medic-Gel, Handelsagentschap, Postbus 52, 9679 ZH in Scheemda. Deze postbus bevindt zich in een postkantoortje in de C1000 van Scheemda. Aangetekende poststukken komen met bosjes binnen, maar worden nooit opgehaald. Zowel de Winstberichtencentrale als Medic-Gel Handelsagentschap staan niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, iets wat wettelijk verplicht is voor elke onderneming in Nederland. De Kamer van Koophandel heeft van dit economische delict aangifte gedaan bij de Belastingdienst, die kan de ondernemer een boete van maximaal 19.000 euro opleggen.
Telefonisch onbereikbaar
De telefoonnummers van de bedrijven staan dagenlang uitgeschakeld. Totaal onbereikbaar! Toch vreemd voor een reisbureau en handelsagentschap! We bellen uiteindelijk naar zalencentrum Den Domp in Lage Zwaluwe, de lokatie waar het verkoopreisje plaats vond. Hubert blijkt druk bezig te zijn met een nieuwe buslading ouderen. Hij belt later op de dag terug. Als we Hubert Bornemann – als consument - om opheldering vragen over de verkeerde postadressen en niet werkende telefoonnummers, zegt hij dat dat niet kan. Hij kan geen Kamer van Koophandelnummers geven. Het enige dat hij telefonisch doorgeeft is weer een nieuwe postbus met telefoonnummer: postbus 201, 9670 AE in Winschoten. Als we zeggen dat ons een gevoel van oplichting bekruipt, lacht hij het weg. "Nee, hoor alles klopt!" Hij verzekert ons dat als we bellen of een briefje sturen naar dit adres, dat we een afspraak kunnen maken om het gekochte matras van bijna duizend euro te laten ophalen. "We krijgen ons geld gegarandeerd terug. Zwart op wit. En een klacht indienen kan ook later dan na acht dagen", belooft hij plechtig. "Als u dit mobiele nummer belt, moet er zeker iemand opnemen". Niet dus! Na lang aandringen geeft Hubert zijn eigen mobiele nummer. Hij verdraait één cijfer en geeft een foutief 06-nummer van zichzelf door. We krijgen een wildvreemde vrouw in Duitsland aan de telefoon. Foute boel.
Niemand thuis
Kassa achterhaalt dat de twee postbussen in Winschoten gelieerd zijn aan Saturn Reisen in Winschoten. Dit reisbureau is volgens de inschrijving bij de Kamer van Koophandel gespecialiseerd in het organiseren en verkopen van dagtochten. Kassa bezoekt het kantoor. Op het adres zit een tandheelkundig bedrijf. Ze verhuren de bovenverdieping van hun pand aan kleine bedrijfjes. Bij Saturn Reisen werken een Duitssprekende man en vrouw. Ze bezoeken slechts een paar keer per maand hun kantoortje. Wij krijgen een visitekaartje van een Duitse dame in Oldenburg, die het kantoortje zou huren. Op naar Duitsland. Helaas niemand thuis. Het wordt een beetje eentonig, want het telefoonnummer is uitgeschakeld.
Boerenschuur
We zijn niet voor een gat te vangen en achterhalen het huisadres van Hubert Bornemann. Hij huurt in het Duitse Resthausen, - een piepklein plaatsje in the middle of nowhere – een appartement in een verbouwde boerenschuur. Hij is niet thuis. Glurend door de ramen zien we matrassen liggen, potjes met pillen staan en slingert er voor het raam een deel van de boekhouding: allemaal Nederlandse namen met forse geldbedragen erachter. We laten een briefje achter met het verzoek ons terug te bellen. Hij belde op de dag van de uitzending dat we het materiaal niet mogen uitzenden en hij dreigde gerechtelijke stappen te ondernemen. De buurman weet ons te vertellen dat hij niet elke avond thuis slaapt en dat hij ’s ochtends vroeg naar Nederland vertrekt voor zijn werk. Hij betaalt netjes zijn huur.
Niet te stoppen
Hoe is het mogelijk dat deze man jarenlang door kan gaan met dit soort praktijken? Is hij niet te stoppen? De Consumentenautoriteit is toezichthouder en kan bedrijven aanpakken die zich schuldig maken aan oneerlijke handelspraktijken en misleidende verkoop. Via ConsuWijzer moeten er voldoende klachten binnenkomen over dit soort bedrijven en verkoopreisjes, voordat ze kunnen ingrijpen. Dus klagen helpt! U kunt hier een
voorbeeldbrief
vinden om een
klacht
in te dienen bij ConsuWijzer.
Ook kunt u op
deze link
meer informatie vinden welke stappen u kunt ondernemen als u slachtoffer bent van zo’n verkoopreisje.
Boetes opleggen
De
Consumentenautoriteit
heeft deze zomer drie bedrijven van dit soort verkoopreisjes beboet voor in totaal 630.000 euro. Ze zijn gestopt. Het is lastig om dit soort oplichters op te sporen, omdat ze vaak grensoverschrijdend te werk gaan. Ze werken in Nederland, maar wonen in het buitenland. Het is moeilijk om het net te sluiten. Daarom werkt de Nederlandse Consumentenautoriteit nauw samen met collega’s in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Helaas is mensen opsluiten in de cel een lastig verhaal, zegt hoofd toezicht van de Consumentenautoriteit Dirk Janssen. "De vraag is in alle gevallen of er sprake is van oplichting. Dat moet justitie aantonen en vaststellen. Bij misleidende en agressieve handelspraktijken kan de Consumentenautoriteit ingrijpen en kunnen we boetes opleggen."
Nieuwe wetgeving
Ook Lea Bouwmeester, Tweede Kamerlid voor de PvdA ergert zich aan deze misleidende brieven en verkooptactieken. Zij heeft in september 2011 een
amendement
ingediend. Zij vindt dat bedrijven mensen niet mogen lokken met prijzen die ze niet kunnen winnen. "We kunnen in Den Haag regels maken tot in de hemel, maar het belangrijkste is een hoge boete en pakkans. Dan pas heeft het effect." Zij wil de misleidende prijzenbrieven laten vallen onder de wetswijziging kansspelen, die per 1 januari 2012 ingaat. "Dan is het verplicht om te melden wat je winkans is en je mag geen misleidende dingen voorspiegelen. Dus er moet voortaan duidelijk staan: uw winkans is één op honderdduizend. Kassa hoopt dat deze misleidende aanbiedingen in het consumentenrecht ook onder de nieuwe wetgeving gaan vallen. Dan is het voor de consument meteen duidelijk dat ze die geldprijs nooit krijgen. Als er geen animo meer voor is, dan houdt het vanzelf op."
Tjip Woudwijk heeft zijn aankoopbedrag van 998 euro terug gekregen, nadat hij in oktober 2011 een lava-deken kocht tijdens een verkoopreisje naar de Biesbosch van de Winstberichtencentrale.
Lees