Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

1 op 3 Nederlanders overweegt binnen vijf jaar elektrisch te gaan rijden

29 jul 2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
elektrische auto 1127
Op dit moment rijd ongeveer 2 procent van de Nederlandse automobilisten elektrisch. Toch wordt de elektrische auto de komende jaren populairder: dit jaar is de subsidiepot voor elektrische auto's al leeg. Maar liefst 31 procent van de Nederlandse automobilisten overweegt verder binnen vijf jaar elektrisch te rijden, blijkt uit onderzoek van Pricewise in samenwerking met Panel Inzicht.
Elektrisch rijden brengt alleen wel veel kosten met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan de aanschafkosten of aan de hogere schadelast bij elektrische auto's. Voogd & Voogd Verzekeringen meldt dat elektrische auto's ruim twee keer zo vaak schade rijden als brandstofauto's. Elektrische auto's rijden gemiddeld eens in de vier jaar schade, terwijl brandstofauto's gemiddeld eens in de acht jaar schade rijden. Bij luxe elektrische auto's ligt het getal nog iets hoger: hier gaat het om eens in de drie jaar. Daarnaast zijn deze laatste auto's ook vaker betrokken bij ongelukken dan brandstofauto's. Het aantal schades ligt hierdoor maar liefst 40 procent hoger bij luxe elektrische auto's dan het gemiddeld aantal schades onder Nederlandse auto's. Bestuurders van kleine elektrische auto's hebben echter juist minder kans op een ongeval. Hier ligt de kans op een ongeval 10 procent onder het gemiddelde.

Schade bij elektrische auto's duurder door dure onderdelen

Volgens Hans de Kok, directeur van Pricewise, liggen de kosten van autoschade veel hoger bij elektrische auto's dan bij brandstofauto's. Elektrische auto's zijn dus niet alleen duurder in aanschaf, maar er komen ook duurdere onderdelen bij kijken. Hierdoor is het veel prijziger om bij schade een onderdeel te vervangen of herstellen. “Om die reden zijn de premies voor autoverzekeringen voor dit soort wagens vaak hoger, maar ook omdat veel verzekeraars het voertuigvolg-beveiligingssysteem van onder andere Tesla’s niet erkennen als officiële beveiligingsklasse. De keuze in het aantal autoverzekeringen voor een elektrische wagen wordt daarom veel kleiner en snel duurder”, aldus De Kok.

Onderzoeksresultaten

Het onderzoek van Pricewise werd uitgevoerd onder 1.000 mensen. Hieruit blijkt dat de groep die overweegt binnen vijf jaar elektrisch te gaan rijden met name bestaat uit automobilisten tussen de 18 en 34 jaar. Hiervan overweegt 41 procent binnen vijf jaar elektrisch te gaan rijden. Daarnaast is er ook een groep die helemaal nooit elektrisch wil gaan rijden. Een op de tien Nederlanders is het niet van plan. De hoge aanschafwaarde speelt volgens De Kok een grote rol bij de overweging.

Nagenoeg geen tweedehands elektrische auto's

De subsidiepot voor nieuwe elektrische auto's ging per 1 juli in. Deze is nu ook al leeg. Toch kopen de meeste Nederlanders liever een tweedehands auto, concludeert De Kok. En het aanbod van tweedehands elektrische auto's is nu nog nagenoeg nihil. “Daarnaast bestaat de groep die reeds elektrisch rijdt vooral uit automobilisten met zakelijke elektrische auto's of lease-auto’s. Mocht in de komende vijf jaar inderdaad ruim dertig procent van de automobilisten in een nieuwe of tweedehands elektrische auto gaan rijden, dan zal dit voor een flinke toename in duurdere schades kunnen zorgen. Dit zou kunnen betekenen dat de autopremies voor elektrische wagens de komende jaren zullen blijven stijgen of de voorwaarden van deze verzekeringen zullen verslechteren,” stelt De Kok.

Bron: Pricewise

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (3)

tenormin
tenormin29 jul 2020 - 12:52

Ik begrijp niet helemaal waarom er gesteld wordt: 1 op de 3 overwegen om binnen 5 jaar elektrisch te gaan rijden. We weten in de eerste plaats niet wanneer de COVID 19 onder controle is, dus hebben die mensen überhaupt nog wel een baan en komt de economie er zo snel weer bovenop? Wat ik betwijfel. Ik geloof helemaal niet dat, zelfs als het financieel zou kunnen men elektrisch wil rijden. Tenzij de oplaadtijd net zo lang duurt als een tankbeurt of iets langer. En waar laat ik mijn sleurhut achter die zo "schone" auto? Artikel toch niet geschreven voor de dealers van elektrische auto's, hoop ik?

Kassagebruiker
Kassagebruiker29 jul 2020 - 12:44

Wordt er ook bij stilgestaan dat één electrische auto energie kost voor 9 tot 10 huishoudens? Dus het huidige stroomnet kan dit niet aan. En bij autobranden met electrische types zijn ze niet te blussen vaak. En een electrische auto heeft geen trekhaak optie. Joepie wat een vooruitgang .........

Magnum007
Magnum00729 jul 2020 - 11:43

Waarschijnlijk is de waterstof auto efficiënter en goedkoper.