Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!
0800-nummers
17-11-2007
•
leestijd 2 minuten
•
1077 keer bekeken
•
De overheid wil paal en perk stellen aan dure 0900-nummers met lange wachttijden. Maar een onderwerp dat NIET door Den Haag wordt opgepakt, zijn telefoonnummers beginnend met 087 en 088, de zogenaamde vrije nummers. Steeds meer bedrijven gebruiken voor hun klantenservice geen 0900-nummer meer, maar een 088-nummer.
Wirwar aan tarieven 088 en 087 nummers
Dat blijkt uiteen te lopen van 30 eurocent tot 1 euro per minuut en dan hebben we het over bellen via een vaste lijn. Bijvoorbeeld, XS4all-klanten die via internet bellen, krijgen een telefoonnummer toegewezen dat ook begint met 087. Om dat nummer te bellen betaal je bij sommige aanbieders tot ruim 1 euro per minuut, terwijl het gewoon een vast-telefoonnummer is. De Opta liet weten er niets aan te kunnen doen, omdat het een zaak is van de telecombedrijven. Deze mogen rekenen wat ze willen.
Martijn van Dam, Tweede Kamerlid voor de PvdA, ergert zich aan de wijze waarop telkens weer nieuwe marges worden ontdekt met maar één doel, namelijk zoveel mogelijk geld verdienen. “Het is telkens een variatie op hetzelfde thema”, aldus het kamerlid, “pas als er ophef over gemaakt wordt, verandert er iets”.
Staatssecretaris Heemskerk heeft aangekondigd met maatregelen te willen komen vanwege de hoge kosten en lange wachttijden bij dure 0900 nummers. Volgens Van Dam is het een goed idee om – als de telecomwet binnenkort in de Kamer wordt besproken – ook maatregelen voor te stellen tegen de ondoorzichtigheid bij de 087 en 088 nummers. Op zijn minst zou er een tariefsmelding kunnen komen.
0800 gratis of niet gratis?
Dan zijn er natuurlijk ook nog de 0800-nummers, en die zijn gratis. Dachten wij, totdat we deze reactie kregen van OPTA, de toezichthouder op de telecomsector:
“Als je naar een 0800-nummer belt vanaf een vaste telefoon, dan betaalt de consument hier niets voor. De zogeheten verkeers- of transportkosten van het gesprek worden door de 0800-nummerhouder (klantenservices etc.) betaald. De kosten om een mobiel gesprek tot stand te brengen zijn hoger dan die van een vast netwerk en mobiele aanbieders mogen die verkeerkosten om naar het gratis 0800-nummer te bellen in rekening brengen.“
Martijn van Dam reageert net zo verbaasd als wij. Volgens hem kan het niet zo zijn dat in tijd waarin verschil tussen een vaste lijn en mobiel bellen steeds kleiner wordt, er toch verschil wordt gemaakt in tariefsbepaling. Steeds meer mensen hebben alleen een mobiele telefoon en geen vaste aansluiting.
Gelukkig deelt de OPTA onze verbazing en heeft naar aanleiding van onze vragen aangekondigd met een onderzoek te komen. De telecomwaakhond gaat bekijken of bij 0800-nummers wel kosten voor mobiele bellers in rekening gebracht mogen worden. Volgend voorjaar komen ze met de resultaten van dat onderzoek naar buiten.