Met onze acties en programma's zetten we zaken in beweging. Op deze pagina lees je wat BNNVARA, samen met het publiek, teweeg brengt

72 Kamervragen na ZEMBLA-uitzending ‘Ziek van Schiphol’

22-12-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
367 keer bekeken
  •  
d75b7092-3db3-40a6-a3c5-ed21dd1f10b1

Platformmedewerkers op de luchthaven Schiphol staan dagelijks bloot aan giftige dampen en onzichtbaar, ultrafijn stof dat de vliegtuigmotoren uitstoten. De ZEMBLA-uitzending ‘Ziek van Schiphol’, die op 9 december 2021 te zien was bij BNNVARA op NPO 2, heeft heel wat losgemaakt. ZEMBLA deed onderzoek naar wat de luchtverontreiniging op Schiphol betekent voor de mensen die daar werken en of ze daartegen beschermd worden. De tv-uitzending toonde aan dat zo’n 20.000 platformmedewerkers dag in dag uit hun werk moeten doen tussen de gevaarlijke stoffen. Dat ze daarmee gezondheidsrisico’s lopen, bleek al vijftien jaar bekend te zijn bij de arbodiensten van Schiphol en de KLM. Sommige medewerkers staan wel twintig keer per dag in een zogeheten jetblast, wanneer een vliegtuig met draaiende motoren staat te wachten. Ze zien dat collega’s ziek worden en nog voor hun pensioengerechtigde leeftijd aan kanker overlijden. 

Naar aanleiding van de ZEMBLA-uitzending wil de FNV nu de Schiphol Group en de afhandelingsbedrijven aansprakelijk stellen voor de gezondheidsschade voor de platformmedewerkers. 

De Arbeidsinspectie komt naar verwachting begin volgend jaar met resultaten van een nieuw onderzoek. Als het probleem op papier staat, kan het worden onderkend om er vervolgens ook echt iets tegen te doen. 

Na de ZEMBLA-uitzending zijn 72 Kamervragen ingediend. De Tweede Kamer wil dat er eindelijk werk wordt gemaakt van onderzoek naar de gezondheid van het grondpersoneel. In een interview met LINDA Nieuws zegt ZEMBLA-journalist Roelof Bosma over dat grote aantal Kamervragen: ‘Vaak is de vraag - liefst als eerste - stellen belangrijker dan lange tijd goed te volgen en te controleren of er daarna ook daadwerkelijk iets verandert. Hopelijk laten ze zich na beantwoording door de minister niet met een kluitje in het riet sturen. Tot die tijd staan de bagage-afhandelaars en koffersjouwers nog steeds het grootste gedeelte van de dag voor een minimumloon naar adem te happen onder de vleugels van de jets.’

Meer over:

#uitgelicht
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.