De Wereld Draait Door is gestopt. De talkshow met Matthijs van Nieuwkerk had op 27 maart 2020 de allerlaatste uitzending. 15 seizoenen lang is DWDD op de buis geweest. Je kunt hier op de site nog uitzendingen en fragmenten terugkijken.

Nederlander Jasper Doest wint Oscar onder de fotografie

17-10-2019
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
454 keer bekeken
  •  
THUMP

De Nederlandse fotograaf Jasper Doest won gisteren de Wildlife Photographer of the Year 2019 in de categorie ‘Photojournalist Story’. Hij won met ‘Sacred No More’ een reeks van zes foto’s met in de hoofdrol makaken, Japanse aapjes. Wij belden Jasper om wat meer over zijn werk te weten te komen.

Foto @Jasper Doest 
WPY2019_SACRED NO MORE_'SHOW TIME'

Gefeliciteerd met je prijs! Hoe zijn de foto’s tot stand gekomen?

“Ik ben al 12 jaar bezig met een documentaire van Japanse makaken. Ik vind apen sowieso te gek. Ik heb die beelden ingestuurd naar Wildlife Photographer of the Year in 2012/2013 en ze werden succesvol. Een editor van National Geographic vroeg me wat het verhaal erachter was. En ik had geen flauw idee. Later ben ik teruggegaan naar het apenpark, waar apen worden gevoerd om ze bij de landbouwvelden weg te halen. Echter, als apen iedere dag gevoerd worden, gaan ze zich heel snel voortplanten en neemt de populatie alleen maar toe, waardoor er nog meer apen de landbouwsector verstoren. Toen ben ik er meer over gaan lezen. Een aap heeft een religieuze status in Japan en mag daarom niet doodgemaakt worden. Een van de ‘oplossingen’ is dus om jonge aapjes te vangen en te gebruiken als huisdier of voor entertainment. En dat is later uitgegroeid tot iets heel commercieels, waarbij theaters vol zitten met 500 man die juichen en klappen voor iets waarvan ik denk dat een maatschappij dat niet moet willen.”

Foto @Jasper Doest
WPY2013_'SNOW MOMENT'

“Ik ben geen activist”

Wat was jouw doel met deze foto’s?

“Het is geen doel om te zeggen: wat hier gebeurt dat moet stoppen. Ik ben geen activist. Je ziet snel dat mensen een muur optrekken op het moment dat je met een vinger gaat wijzen. Dan krijg je een hele gepolariseerde discussie. Ik wil juist nuance aanbrengen om een gesprek op gang te brengen. Ik wil het antwoord voor de mensen open laten, in de hoop dat ze zeggen: ’Nee dit wisten we niet, dit willen we eigenlijk niet en hier moeten we wat aan doen.’  

Zo’n award is daarom ook een mooi middel om een gesprek aan te gaan. Een foto eindigt niet bij het publiceren van de beelden, dat is pas het begin.”

“Er zijn bepaalden beelden uit mijn fotoserie waar ik zelf niet makkelijk naar kan kijken”

Hoe kijk je zelf naar de foto’s van de makaken?

“Er zijn bepaalde beelden uit mijn fotoserie waar ik zelf niet makkelijk naar kan kijken. Op één van de foto’s ligt een aap op de grond met zijn benen gespreid op commando zijn luier te betasten. Met rood licht en een man die ‘Sexy time!’ roept, wordt er gerefereerd aan een bordeel. Op het moment dat ik de foto maak, beginnen mensen achter me te juichen en te klappen. Dat hoor ik nog steeds als ik naar die foto kijk.”


Had je verwacht dat je in de prijzen zou vallen?

“Nee, daar ben ik op dat moment totaal niet mee bezig. Voor mij is het belangrijk om het verhaal zo goed mogelijk te vertellen. Bijvoorbeeld met de schotse rok die je in één van de foto’s ziet, die is essentieel in die foto omdat het laat zien dat wat er gebeurt niks meer te maken heeft met de Japanse cultuurhistorie. Ik wist dat dat nodig was voor het verhaal om duidelijk te maken waar we zijn.”

Je hebt al veel prijzen gewonnen met je werk. Aan welke prijs hecht jij de meeste waarde?

“Wildlife Photographer of the Year wordt toch wel gezien als de Oscar in de natuurfotografie. En omdat ik het zo belangrijk vind om een verhaal te vertellen, is zo’n categorie Photojournalist Story heel belangrijk voor mij. Vorig jaar won ik dezelfde categorie met mijn verhaal over flamingo Bob, waarmee ik ook dit jaar bij World Press Photo in de prijzen viel.  Bob is een Caribische flamingo, die na het oplopen van een ernstig hersenschudding, wordt verzorgd in een natuurrevalidatiecentrum. Met mijn verhaal over Bob viel ik dit jaar ook in de prijzen bij World Press Photo. Dat is mooi, want via zulke wedstrijden bereik je een wereldwijd publiek. Het heeft het werk van Flamingo Bob  ontzettend populair gemaakt, vandaar dat we over een paar maanden met een boek uitkomen om bij te kunnen dragen aan natuurbescherming op Curaçao.

Foto @Jasper Doest
WORLD PRESS 2019_'FLAMINGO SOCKS'

“Door sociale media raken we snel verveeld.”

Je bent zelf ook jurylid geweest voor de Wildlife Photographer of the Year. Wat maakt een foto een winnende foto?

“Je leert hoe zo’n juryproces werkt. Ik denk dat de jury altijd op zoek is naar verrassing. Met al het beeld dat ons om de oren vliegt met sociale media raken we snel verveeld. Het moet dus verrassend zijn, of de insteek moet compleet vernieuwend zijn. Het gaat niet om het perfecte plaatje, maar het moet iets overdragen. Dat gaat vaak om exceptioneel gedrag (van dieren) dat nog nooit eerder in beeld is gebracht. Spectaculaire dingen waar mensen nog geen weet van hebben, dat maakt een winnende foto.”

Op welke foto ben jij zelf het trotst?

“Dat kan ik niet beantwoorden. Je bent zo verbonden met je onderwerp. Dat is hetzelfde als vragen welke dochter mijn favoriet is. Ik heb sowieso niet echt tijd om trots te zijn. Ik ben blij en tevreden met mijn werk, maar ik ben pas trots als ik verandering teweeg heb gebracht. Als ik hier later op kan terugkijken en kan zeggen dat deze beelden van de Japanse makaken hebben bijgedragen tot verandering. Dan ben ik trots.”


Wat vind je het leukst om te fotograferen?

“Ik ben gaan fotograferen om schoonheid te benadrukken. Maar dan loop je uiteindelijk tegen dingen aan, waar je niet omheen kunt. Zoals vervuiling of uitbuiting. Dat moet je dan ook fotograferen. Zoals de Japanse komedieshow met makaken. Dat is minder leuk, maar wel noodzakelijk. Maar liever maak ik positieve verhalen, het maken van de beelden rondom Flamingo Bob was echt een feest; een positieve boodschap waarin empathie centraal staat.“

Foto @Jasper Doest 
BOB_'AQUA THERAPY'

Wat wil je nog bereiken?

“Mijn doelstelling was altijd om te werken voor National Geographic en dat doe ik nu. Dat wil ik alleen maar uitbouwen, zodat ik een zo groot mogelijk publiek bereik. Ik kijk niet heel erg ver vooruit maar de komende maanden ligt de prioriteit bij de publicatie van het boek van Flamimgo Bob en een grote opdracht van National Geographic Magazine.

Foto @Jasper Doest 
WPY2018_BOB_'ROAD TRIP'

Je maakt foto’s van de natuur, je bent dus betrokken bij het klimaat. Hoe kijk jij naar de recente klimaatdemonstraties?

“We leven in een tijd waarin mensen zich steeds meer bewust worden van het feit dat we afhankelijk zijn van onze omgeving. Ons consumptiegedrag is doorgeslagen en natuur en milieu staan vrijwel nooit voorop. Daarvan ondervinden we nu de consequenties. Ik ben natuurlijk blij dat er nu gedemonstreerd wordt, maar we moeten uitkijken dat het geen ja/nee verhaal wordt. Je moet met elkaar in gesprek blijven en ik denk dat fotojournalistiek daar een belangrijke rol in kan spelen, zolang je maar oog hebt voor beide kanten van het verhaal.”


Wil je meer te weten komen over Jasper Doest en zijn werk? Kijk dan op zijn site!

Foto @Jasper Doest 
Canon-Pro-Jasper-Doest-1-1140
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.