De Wereld Draait Door is gestopt. De talkshow met Matthijs van Nieuwkerk had op 27 maart 2020 de allerlaatste uitzending. 15 seizoenen lang is DWDD op de buis geweest. Je kunt hier op de site nog uitzendingen en fragmenten terugkijken.

Duurzaam op Donderdag: eerlijke streetwear

28-11-2019
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
123 keer bekeken
  •  
thump duurzame donderdag

In de nieuwe rubriek 'Duurzaam op Donderdag' bespreken we elke donderdag vernieuwende, leuke en originele duurzame ontwikkelingen. 

De kledingindustrie is nog altijd een van de meest vervuilende en uitbuitende industrieën ter wereld. Vaak een grote bedreiging voor milieu en maatschappelijke welvaart. Maar ook in deze branche vindt verandering plaats, onder meer aangezwengeld door de ramp in textielfabriek Rana Plaza, zes jaar geleden in Bangladesh, waarbij 1.134 mensen om het leven kwamen. Ook documentaires over het onderwerp, bijvoorbeeld ‘The True Cost’ zorgen voor bewustwording (zie onderaan). Vooral de jongere generatie wil een eerlijke kledingindustrie. Ook in ons eigen land zijn er ontwikkelingen.

Een eerlijk businessmodel

Zo kwamen Matthijs Tersteeg, Sem Dijkema en Willem van Helvoirt van het lifestyle label ‘Achilles and the Tortoise’ met een even slim als simpel business concept: The Rule of Thirds. De prijs van een product wordt bepaald via een verdeelsleutel: één derde van het bedrag is bedoeld voor de productiekosten, één derde voor het herstellen van de biodiversiteit (door per collectie te investeren in een specifiek project) en de rest voor herinvestering en een klein beetje winst. Dit businessmodel zie je ook terug in hun eigen kledingmerk Achilles and the Tortoise. In samenwerking met het Wereld Natuur Fonds creëren ze aandacht voor bedreigde diersoorten. Ook WWF-ambassadeur Kim Feenstra zal zich hardmaken voor dit project. Want doordat er verkeerde keuzes worden gemaakt in de kledingindustrie, sterven veel dieren uit. De eerste lijn staat in het teken van de Amoerluipaard, een even bedreigd als aansprekend dier.


Schermafbeelding 2019-11-28 om 14.13.29

En eigenlijk vinden de makers van Achilles and the Tortoise dat elke organisatie wat terug zou moeten doen. “Veel organisaties doen niet mee aan duurzaamheid. Terwijl bepaalde keuzes die zij maken gevolgen hebben op biodiversiteit. Ze gebruiken steeds nieuwe grondstoffen en energie, maar wentelen die kosten af op een volgende generatie of een andere locatie. Wij doen dit anders! Rule of Thirds is een eerlijk businessmodel, waarbij we dergelijke kosten doorberekenen. Daarom heeft onze kleding ook precies de prijs die het zou moeten hebben; niet meer en niet minder” zegt Tersteeg aan de telefoon.


Stijl op de eerste plaats

Ook vertelt hij waarom ze hebben gekozen voor streetwear. Dat was namelijk een hele bewuste keuze. “Er is een grote groep jongeren die echt wel bezig is met duurzaamheid, maar geen kleding vindt die past bij hun identiteit. Ze vinden duurzame kleding te simpel, te weinig aansprekend. Bij ons staat stijl voorop. Het is High-end Fashion, want wij weten wat onze doelgroep het belangrijkst vindt: uitstraling en kwaliteit. Ook willen wij met deze stijl een nieuwe doelgroep bereiken die nu nog niet bezig is met duurzaamheid.”

Achilles and the Tortoise - Persfoto 1

Hoe ze op de naam Achilles and the Tortoise zijn gekomen? “Het verwijst naar een paradox uit de klassieke mythologie. Voor ons symboliseert het de tegenstelling tussen mens en dier. Achilles is de arrogante blaaskaak die het toch verliest van de wijze schildpad.”

Duurzame revolutie

Met de Rule of Thirds proberen de mannen van Achilles and the Tortoise ook grote merken te inspireren om iets terug te doen voor het milieu. Tersteeg: “We merken dat grote bedrijven erg enthousiast reageren op ons business concept, maar er zijn nog geen concrete toezeggingen gedaan.”

Pangolin-1024x682

Op dit moment zijn ze bezig met een nieuwe lijn die aandacht vraagt voor de pangolins (een van de meest illegaal verhandelde dieren ter wereld). Zo proberen ze met elke kledinglijn een ander dier te helpen, dat normaal niet onder de aandacht komt. “

 

Op de website van het WWF kun je meer lezen over het lifestyle label.


Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.