De Wereld Draait Door is gestopt. De talkshow met Matthijs van Nieuwkerk had op 27 maart 2020 de allerlaatste uitzending. 15 seizoenen lang is DWDD op de buis geweest. Je kunt hier op de site nog uitzendingen en fragmenten terugkijken.

10 hits waaruit blijkt dat de muziek van Beethoven nog springlevend is

09-01-2020
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
6347 keer bekeken
  •  
beethovenwarm
Ter ere van het Beethovenjaar spraken Peter Buwalda en Maarten 't Hart woensdag bij DWDD over de grote meester. Dat de Duitse componist - die 250 jaar geleden geboren werd - een grote inspiratie vormt voor de schrijvers moge duidelijk zijn, maar hoe zit het eigenlijk met zijn muzikale erfgenamen? Beethoven lag amper 130 jaar in vrede te rusten, toen de Amerikaanse rockster Chuck Berry hem in 1959 de opdracht "Roll over Beethoven" gaf. Het was namelijk tijd voor een muzikale revolutie, er kwam een nieuwe sound aan en of hij dat ook even door kon geven aan Tsjajkovski ("Roll over Beethoven and tell Tchaikovsky the news").

Het nummer werd een groot succes en werd door vele bands gecoverd, onder wie grootheden als The Rolling Stones, Status Quo, Electric Light Orchestra en The Beatles. Paradoxaal genoeg zorgde het lied juist voor een hernieuwde interesse in het werk van Beethoven onder muzikanten, die zijn muziek opnieuw uitbrachten of hun eigen muziek erdoor lieten inspireren.

Leonard Bernstein - Somewhere (There's a Place for Us)

Leonard Bernstein is dan misschien geen popartiest, maar de muziek voor 'Somewhere' die hij schreef voor de musical West Side Story werd een hit voor velen, van Barbra Streisand tot the Supremes en the Pet Shop Boys. De muziek werd gebaseerd op Pianoconcert nr. 5 van Beethoven, beter bekend als het Keizersconcert.

The Beatles - Because

Beethoven inspireerde ook het nummer 'Because' van The Beatles, dat in 1969 werd uitgebracht. John Lennon vertelde in 1980 hoe het nummer tot stand was gekomen.

"Yoko (Ono, red.) was de Mondscheinsonate aan het spelen op de piano. Ik vroeg haar om de akkoorden achterstevoren te spelen en schreef de song daaromheen."

Ekseption - The 5th

In hetzelfde jaar scoorde de Nederlandse rockband Ekseption een grote hit met de Vijfde Symfonie van Beethoven. De band rond jazztrompettist Rein van den Broek en toetsenist Rick van der Linden werd zeer populair in Europa met hun rockversies van klassieke werken.

Deep Purple - Exposition / We Can Work It Out

De Britse rockband Deep Purple was ooit eigenaar van het Guinness World Record voor hardste band, maar stond ook bekend om haar klassiek geïnspireerde arrangementen. In de intro van hun cover van het Beatles-nummer 'We Can Work It Out' is het allegretto van de Zevende Symfonie van Beethoven te horen. Die klassieke invloed werd vaak toegeschreven aan wijlen Jon Lord, de klassiek geschoolde organist van Deep Purple.

Walter Murphy - A Fifth of Beethoven

In 1976 scoorde jazzpianist Walter Murphy de toppositie in de hitparades met een mix van klassiek en disco. Zijn singel "A Fifth of Beethoven" trok de aandacht van een filmproducent, die Murphy vroeg of hij het mocht gebruiken voor een soundtrack. Die film heette "Saturday Night Fever" en heeft het op een na bestverkochte soundtrackalbum aller tijden.

In 2002 scoorde Robin Thicke nog een dikke hit met 'When I Get You Alone' dat zwaar leunt op de sample van Murphy.

Migual Rios - A Song of Joy

Ter ere van de tweehonderste geboortedag van Beethoven (in 1970) arrangeerde de Spaanse dirigent Waldo de los Rios een pop-achtige versie van de "Freude schöner Götterfunken" uit de Negende Symfonie, beter bekend als "Ode to Joy". Hij koos Migual Rios uit om het nummer wat "A Song of Joy" zou komen te heten te zingen. Het lied werd een wereldwijde hit en bereikte zelfs de nummer 1-positie in Duitstalige landen.

Billy Joel - This Night

Piano Man Billy Joel kent zijn klassiekers. Zijn nummer "This Night" werd dan ook direct geïnspireerd door Beethovens Piano Sonata nr. 8 in c mineur, opus 13, vooral bekend als de Sonate Pathétique. Joel erkende Beethoven zelfs als medeschrijver van het nummer op zijn album "An Innocent Man".

Nas - I Can

Een groot voordeel van klassieke werken is dat samples niet langer onderhevig zijn aan copyrightheffingen waardoor artiesten er royaal gebruik van durven maken en er prachtige muzikale combinaties ontstaan. Een mooi voorbeeld daarvan is "I Can" uit 2002 van Nas, die voor het nummer gebruikte maakte van Beethovens "Für Elise". Het nummer is een eerbetoon aan zijn moeder en waarschuwt voor de gevaren van drugs en misdaad. 

Alicia Keys - Harlem Nocture

De Amerikaanse zangeres en pianist Alicia Keys heeft altijd een speciale band gehad met Beethoven en opent haar concerten vaak met zijn Vijfde Symfonie. Het nummer Harlem's Nocture is zowel een eerbetoon aan de jazzklassieker van dezelfde naam als de 'Mondscheinsonate' van Beethoven.

Bright Eyes - Road To Joy

Indie Rocker Conor Oberst is in Nederland misschien niet heel bekend, maar gooide in de Verenigde Staten hoge ogen met zijn melancholische versie van Ode To Joy: "Road To Joy". De cynische, neerslachtige teksten staan in schril contrast tot de oorspronkelijke vreugdevolle klanken van Beethoven.
We zouden het dan ook volledig begrijpen als je de voorkeur geeft aan de interpretatie van de Muppets uit 2009, in de persoon van Beaker:
Meer Beethoven? Kijk het gesprek tussen Peter Buwalda en Maarten 't Hart over de Duitse componist hier terug.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.