Sfeerfoto van BNNVARA

BNNVARA

Vooruitgang, vrijheid en verandering

We denken dat het beter kan: open, gelijkwaardig en rechtvaardig. Dit bereiken we niet alleen, dus sluit jij je aan?

Wat gaat er mis in de hulpmiddelenzorg?

12 okt 2019
  •  
leestijd 2 minuten
regel het

De afgelopen vier jaar besteedde Kassa aandacht aan mensen met hulpmiddelen die te maken hebben met onnavolgbare bureaucratie in de zorg. Nu is het tijd voor actie.

In 2015 werd de zorg in Nederland rigoureus veranderd. De Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) ging over in de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMo), Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (WLZ). Daardoor ben je nu, als je hulpmiddelen hebt, afhankelijk van je gemeente, de leverancier en nog enkele andere partijen. En hier gaat veel mis. Vele mensen met hulpmiddelen wachten door deze problemen vaak maanden op een hulpmiddel waar ze afhankelijk van zijn.


Wanhopig wachten op een hulpmiddel


Kassa ontving ook de afgelopen weken weer luide noodkreten van mensen die wanhopig wachten op hun hulpmiddel en ging bij ze op bezoek. Eén van hen is Nick (foto), die door zijn ziekte aangewezen is op een rolstoel. Na een ongeluk had hij een andere rolstoel nodig, maar de levering hiervan duurde ontzettend lang. Een ander voorbeeld is Joyce, die in 2019 door haar verhuizing van Lelystad naar Dronten tegen een hoop problemen aanliep.

Hoe groot is het probleem?


Nadat Kassa deze schrijnende voorbeelden in beeld bracht, vond de redactie het tijd om de problemen in de hulpmiddelenzorg in kaart te brengen. De redactie plaatste een enquête op onze site en deelde deze op onze sociale media. Hierop kwamen binnen een halve week tijd bijna achthonderd reacties binnen. Dat deed Kassa’s vermoeden bevestigen: er spelen een groot aantal problemen in de hulpmiddelenzorg. Er is een gebrek aan maatwerk en informatie. Er zijn lange wachttijden en levertijden. De klantenservices van leveranciers zijn slecht bereikbaar. Er zou een betere afstemming moeten komen tussen cliënten, gemeenten en leveranciers. Ook verloopt de onderlinge samenwerking tussen gemeenten, verzekeraars en het zorgkantoor vaak niet goed.


Tijd voor actie


De redactie besloot: het is tijd voor actie. Om het probleem aan te kaarten bij de gemeenten, de leveranciers en bij de regering maakte Kassa een zwartboek en start het nu een actie op sociale media onder #RegelHet.


In het zwartboek staan honderd verhalen van mensen met hulpmiddelen uit allerlei gemeenten in Nederland die het afgelopen jaar tegen onbegrijpelijke problemen aanlopen. Dit zwartboek is aangeboden bij minister Hugo de Jonge en verschillende leveranciers van hulpmiddelen. Door het boek lijken zij eindelijk tot het besef te komen dat er iets moet gebeuren.


#RegelHet

Vind je het bovenstaande best problematisch? Kom dan ook in actie met #RegelHet. Je kunt op verschillende sociale media in actie komen. Deel het bericht dat Kassa hierover vandaag stuurt. Reageer op Instagram onder het laatste bericht van Hugo de Jonge, onze minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: #RegelHet plaatsen. Of tweet een bericht met #RegelHet en hierin Hugo de Jonge taggen (@hugodejonge).


Kijk verder

Kassa: #RegelHet, zaterdag 12 oktober, NPO 1, 19:05

Nieuw: liken

Klik op het hartje als je dit een interessant onderwerp vindt en wij laten je hier meer van zien.

Meer over dit onderwerp