Sfeerfoto van BNNVARA
BNNVARA

BNNVARA

Vóór vooruitgang, vrijheid en verandering

We denken dat het beter kan: open, gelijkwaardig en rechtvaardig. Dit bereiken we niet alleen, dus sluit jij je aan?

VOLG ONS

“Kanalen verkopen nu seks aan kinderen, dat kan niet”

13 dec 2018
  •  
leestijd 4 minuten
CESAR_KIJKWIJZER1
Kinderen kunnen op YouTube overal bij, en dat begint een steeds belangrijker politiek agendapunt te worden. Presentator Cesar Majorana richtte eerder dit jaar tijdens The Best Social Awards zijn pijlen op YouTube-kanalen als Concentrate, omdat het ‘seks verkoopt aan jongeren’. Cesar verwelkomt daarom het voorstel van het CDA, om een YouTube-kijkadvies in te voeren met open armen. Makers moeten volgens hem op hun verantwoordelijkheid gewezen worden.
Momenteel is het vrij spel op YouTube en kun je elke willekeurige leeftijd opgeven. Iemand van twaalf kan zeggen dat je in 1982 geboren bent. YouTube stelt geen vragen. Dat betekent dat kinderen alle soorten content op YouTube kan zien. Sommige content is uiteraard helemaal niet geschikt voor jonge ogen. Daarom wil het CDA nu een kijkadvies invoeren, zodat je voor elke video ziet of de content geschikt is voor de betreffende kijker.  
Oifik (BNNVARA): Wat vind jij van het idee dat YouTube-content voorzien wordt van kijkadvies?
Cesar: “Ik vind het een heel mooi streven. Het is goed om te zien dat de zichtbaarheid van volwassen content voor kinderen op YouTube ook de politieke agenda heeft bereikt. Het streven is al bekend bij de EU en nu heeft ook het CDA zich hardgemaakt voor een YouTube-kijkadvies.
Waarom dit zo belangrijk is? Omdat dit is niet alleen een belangrijk signaal naar kinderen en ouders is, maar ook naar makers. Wij zijn namelijk nog heel erg bezig met uitvogelen wat wel of niet werkt qua content. Door zo’n kijkadvies word je impliciet toch gewezen op je verantwoordelijkheid om rekening te houden met de leeftijd van je potentiële kijkers. En het laat zien dat het platform waarop content uitgezonden wordt – in dit geval YouTube – op de hoogte is van de verschillende type content dat aangeboden wordt.
Het internet zit nog een in een soort puberteit, en net als een echte puber is het internet ook driftig opzoek naar wat het precies is. Deze puber moet gecorrigeerd en bijgesteld worden, en al helemaal als je naar YouTube kijkt. Dat is toch wel een soort seksueel opgefokte schreeuwtiener geworden die ineens drie video’s aanbeveelt met een capslock-titel als ‘WANNEER BEN JIJ VOOR HET LAATST IN JE REET GENEUKT?’ Dat moet gewoon beter.”
Is zo’n maatregel niet gewoon voor de bühne? Kinderen kunnen tegenwoordig toch overal bij, dat voorkom je niet door een kijkadvies te geven voordat een video begint.
“Ik snap dat er met argusogen naar het voorstel wordt gekeken. Verandering is een langzaam proces en wordt niet altijd met open armen verwelkomd. Ik weet ook dat kinderen overal bij kunnen. Je kan de Playboy ook zo kopen in de supermarkt, maar er is een reden waarom-ie in het bovenste rek te vinden is en niet op ooghoogte. Kinderen zijn nieuwsgierig, en moeten ook zeker in staat zijn shit te ontdekken op het internet. Maar dat betekent niet dat volwassen content ‘in your face’ geduwd moet worden. 
Het gevaar zit ‘m echt in de video’s die YouTube je aanbeveelt. Stel je bent fan van Famke Louise en je kijkt een video van haar, dan is de kans groot dat je ineens drie video’s in je lijstje met aanbevolen video’s ziet waarin ze bijvoorbeeld haar seksgeheimen bespreekt, of zoiets. Zo hard kan het gaan.” 
Je hebt je eerder dit jaar op The Best Social Awards uitgelaten over de manier waarop RTL’s Concentrate ‘seks verkoopt aan kinderen’ door schreeuwerige titels te gebruiken in video’s. Club Hub, het programma wat jij mede presenteert, doet dit ook. Geldt je kritiek ook voor je eigen werk?
“Het klopt inderdaad dat ik Concentrate aan heb gewezen. Dat komt omdat het de grootste speler is, met als platform het grootste bereik. Het klopt ook dat thema’s als seks langskomen bij Club Hub, maar dan wordt het in een logische context besproken, en niet gewoon puur omdat het seks is. Ik geef toe: we vliegen ook zeker uit de bocht af en toe bij Hub, maar ja – het is een jongerenprogramma en dan gebeurt dat wel eens. Bovendien proberen we bij Club Hub onderwerpen te bespreken die maatschappelijk relevant zijn, want er zit een voorlichtingskant aan de content die wij uitzenden. Het laatste wat we doen is een item openen met de vraag: wanneer ben je laatst in je reet geneukt.”
Hoe zou jij je kids beschermen tegen ongepaste content voor volwassenen?
“Ik ben een soort cowboy: ik wil met pistolen langs mensen die de fout ingaan en dan zeggen: nu kappen. Wat mij betreft kan het niet radicaal genoeg.”
Volgend jaar komt YouTube met een kindvriendelijke versie genaamd ‘YouTube Kids’. Hoe kijk jij naar de komst van dit platform?
“Ik ben daar zeker een voorstander van. Ook hier geldt dat het niet alleen handig is voor de kinderen, het geeft ook een duidelijk signaal aan de makers dat ze hun content speciaal voor kinderen is. Het zorgt er ook voor dat de zichtbaarheid van de doelgroep groter is.
Het grootste gevaar is dat er nog steeds sprake is van een grijs gebied: pubers. Die vallen tussen wal en schip, die maken dan een 18-account aan en gaan dan volwassen content bekijken. Die doelgroep moet je ook beschermen, daar moet je op een net wat slimmere manier mee omgaan omdat pubers juist getriggerd zijn om volwassen content te bekijken.
Uiteindelijk gaat het erom dat makers hun verantwoordelijkheid nemen om geschikte content te maken voor elke doelgroep. We ontdekken nu allemaal wat we aan het doen zijn online, en dan is het belangrijk om daarin je verantwoordelijkheid nemen.”
Wanneer ben jij tevreden?
"Als er een ruimer aanbod komt voor jongeren waarin content op YouTube met daarin het woord slet uitgelicht niet de boventoon voert. Ik blijf het opmerkelijk vinden: vroeger was ‘gratis’ hét woord waar je mensen mee binnenlokt, en nu doe je dat met het woord ‘seks’ of ‘neuken’.