101Barz is het grootste hiphop-platform van Nederland!

Sevn Alias opent deuren voor Rotterdam Airlines

  •  
30-05-2016
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
191 keer bekeken
  •  
Bovenste

‘Het begint bij de eerste steen. Je kan niet direct een gebouw neerzetten’

Rotterdam Airlines was in 1983 een luchtvaartmaatschappij, maar in 2016 denken we meteen aan het hiphoplabel uit Rotterdam als we de naam horen. De broers Jairzinho en Luciano begonnen jaren geleden met het uitbrengen van muziek en hadden bescheiden straathitjes in het verleden. De echte klappers bleven uit, totdat Sevn Alias doorbrak vorig jaar.
Toen we voor het eerst kennis maakten met Rotterdam Airlines waren het de rappers Jairzinho, Kevin, JasonFuturistic, Young’Mills en Opium Lotus die onder deze naam muziek uitbrachten. De jongens maakten veel tracks met elkaar en al gauw werden ze gezien als een rapgroep. “Maar het is nooit een rapgroep geweest,” geeft Luciano aan. “Het was altijd al de bedoeling geweest om een label te zijn. We zijn speels begonnen met Rotterdam Airlines. Toen waren het Jairzinho en ik als broers en wat vrienden van ons die ook muziek maakten.” “Toen Luciano en ik samen begonnen, had ik al wat nummers die bekend waren in Rotterdam,” vult Jairzinho aan. “De rest van de boys hadden nog geen fanbase en vandaar dat ik met iedereen nummers ging maken. Ik denk dat we daarom overkwamen als een groep.”
Zoals de naam Rotterdam Airlines al aangeeft, komen de meeste artiesten van dit label uit Rotterdam. Daar kwam verandering in toen een jonge rapper uit Almere zich bij het label schaarde. Odje Taylor, nu beter bekend als Sevn Alias, tekende bij Rotterdam Airlines en werd één van de grootste rappers van het moment. Maar hoe stuit je op zo’n parel? “Ik kwam hem tegen op het internet,” zegt Luciano. “Toen heb ik hem laten horen aan Jairzinho en die vond hem ook hard. Jairzinho was toen bezig met zijn tape Soulplane en één van de tracks op deze tape was Meer Dan Een Beetje . Voor die track hadden we het idee om remixes te maken met allemaal upcoming guys. SBMG zat er tussen, AlwaysBizzy van Equalz maakte een track en Odje Taylor had ook een versie gemaakt. Toen die remixes uitkwamen zeiden Jairzinho en ik tegen elkaar we moeten die Odje Taylor in de gaten houden en kijken wat we voor hem kunnen betekenen. We gaven hem studiomogelijkheid zodat hij kon groeien.” 
Sevn maakte gretig gebruik van deze studiomogelijkheid en bracht vorig jaar zijn mixtape Twenty Four Sevn uit. Deze tape sloeg aan en na een 101Barz sessie was Sevn Alias in één klap de man van het moment. Hij brak begin dit jaar Noorderslag af en is geboekt op de grootste festivals de komende zomer. Het succes van Sevn Alias kwam voor Jairzinho niet als een schok. “Weet je wat het is? Ik heb altijd al een sterk geloof gehad in hetgene wat ik doe. Ik heb altijd vertrouwd in Luciano. Het moment dat ik in zee ga met iemand, dan vertrouw ik sterk op hetgene wat hij heeft. Ik wist wel dat het niet niks zou worden. Je kan zelf niet bepalen in welke mate een artiest succesvol wordt, maar ik wist wel dat hetgene wat wij naar voren brengen het oor bereikt van de mensen die bereikt moeten worden. Hij had wel die sound.”
Met Sevn Alias als succesverhaal konden de heren van Rotterdam Airlines alles groter aanpakken. Zo tekenden zij een deal met Cloud 9 voor hun publishing en zetten gezamenlijk met deze partij hun eigen Rotterdam Airlines Publishing op. Ook gingen de heren uitbreiden wat artiesten betreft. Zij tekenden de rapgroep FMG, Johnny Sellah en Chip Charlez. BKO en Lil Saint zijn de laatste aanwinsten voor Rotterdam Airlines en het was voor de broers logisch om deze stap te zetten. “Ik vind ze gewoon super hard,” zegt Luciano lachend. “Voor ons zijn er nu mogelijkheden om uit te breiden en dan ga je kijken wat je hard vind.” Er komt natuurlijk meer bij kijken dan alleen toffe muziek. De artiest moet wel meer dan dat naar de tafel brengen vindt Jairzinho. “Als je naar Rotterdam Airlines’ artiesten kijkt, is niemand hetzelfde. Sevn klinkt heel anders dan Kevin en Kevin en Lil Saint liggen ook super ver uit elkaar. Ik vind Lil Saint en BKO heel identiek. Ze hebben een eigen persoonlijkheid en een eigen sound. Een label heeft dat nodig.” 
Toch geven de heren aan dat het succes van Sevn Alias essentieel is geweest voor de uitbreiding van het label. Zonder Sevn Alias had Rotterdam Airlines een stuk minder mogelijkheden gehad. “Je hebt een fundament nodig,” geeft Luciano aan. “Het begint bij de eerste steen. Je kan niet direct een gebouw neerzetten. De eerste steen is Sevn Alias geweest en de volgende stenen komen eraan.” “Sevn is zo hard gegaan,” vervolgt Jairzinho. “Dat heeft deuren geopend voor het hele label. Als jij een Sevn hebt, maar je hebt ook een kwalitatieve artiest als Kevin, dan willen verschillende partijen met je werken.”
In het verleden zijn er veel labels geweest zoals Rotterdam Airlines. Toch zijn er weinig succesverhalen rondom de kleine onafhankelijke labels die de Nederlandse hiphop heeft gekend. Weinig van deze labels konden concurreren met de grote labels en trokken aan het kortste eind. De heren van Rotterdam Airlines zijn niet bang dat hetzelfde lot voor hun in het verschiet ligt. “Noem de independent labels die niet meer bestaan. Kijk naar wat ze hebben gedaan en welke tijd het was. Het is 2016. Het internet is groter dan ooit. Onze generatie is opgegroeid met internet. Toen ik kon schrijven, kon ik MSNen. Met internet kun je tegenwoordig zoveel doen. Zolang wij er voor kunnen zorgen dat de muziek on point blijft. Dan heb ik geen CD-pers nodig en al die andere investeringen die je toentertijd wel moest doen.” 
Met een groeiend roster aan artiesten en een grotere naamsbekendheid is Rotterdam Airlines vastberaden om te blijven. Maar wat maakt Rotterdam Airlines als label aantrekkelijk voor artiesten? Wat is het verschil tussen dit label en de andere bekende labels. “Wij staan meer aan het begin van de carrière van artiesten,” zegt Luciano. “De meeste labels werken pas samen met een artiest als deze artiest een bepaald aantal views, streams of een fanbase heeft. Wij geloven in artiesten die in een beginnend stadium zitten en proberen vanaf de basis iets op te bouwen. Al heb je nog maar één tekst en wij geloven dat jij de potentie hebt om een goede artiest te worden, dan zijn wij al bereid om je te faciliteren in wat jij doet. Dit doen andere labels minder.”
Niet alleen schuwen de heren het niet om een beginnend artiest te tekenen. Ook steunen ze de artiesten in hun dagelijks leven. “We willen naast de zakelijke dingen ook ondersteunen in persoonlijke zaken,” zegt Luciano. “Een artiest bij Rotterdam Airlines is hier niet om alleen een beetje rapmoney te pakken en daarna niks meer te hebben. We willen dat ze een huisje kunnen huren of hun rijbewijs kunnen halen.” “Je moet er wat aan hebben voor de rest van je leven. Het zit veel dieper dan muziek alleen,” vult Jairzinho aan. Maar lijkt Rotterdam Airlines hierdoor niet meer op een familie dan op label? “Jairzinho zou ja zeggen,” antwoord Luciano. “Maar ik heb daar echt een hekel aan. Je tekent bij ons geen familiecontract, maar een platencontract.”
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.