Sfeerfoto van 101Barz
101Barz

101Barz

Elke vrijdag een nieuwe studiosessie opyoutube

101Barz is het grootste hiphop-platform van Nederland met wekelijks nieuwe video's op YouTube.
101Barz

Jonna Fraser geeft vol gas

9 mei 2016
  •  
leestijd 4 minuten
Jonna

‘Het belangrijkste is gewoon dat je doet wat je voelt in die booth’

Jonna Fraser beweegt zich al een aantal jaar in de Nederlandse scene, maar sinds afgelopen jaar is de jonge rapper uit Zaandam niet meer weg te denken. Hij had een grote bijdrage aan het ‘New Wave’ album, bracht twee EP’s uit en tussen neus en lippen door vertelt hij dat hij negen dagen achter elkaar shows heeft. Jonna Fraser is succesvol.
In het hart van Zaandam spreken we af met de rapper in de ‘Hiphop Tempel’. Dit is een plek waar creatieve jongeren die bezig zijn met hiphop samenkomen. Alles wat je nodig hebt om op te nemen en muziek te maken is aanwezig en Jonna is hier al een graag geziene gast sinds zijn twaalfde. 
Voor mensen die hiphop in ons land volgen is Jonna Fraser geen onbekende. Sinds 2012 timmert hij aan de weg met zijn solo-muziek en zelfs daarvoor kun je hem kennen van Murda Turk’s groep ‘Cakeboys’. Toch bleef het grote succes uit, maar sinds ‘New Wave’ veranderde dat.  “New Wave gaf een hele goede boost,” geeft Jonna aan. “Ik werkte al heel veel, maar na ‘New Wave’ gaf ik voller gas. Ik heb veel geleerd daar.”
‘New Wave’ bestond vooral uit rappers die getekend waren bij het label ‘Top-Notch’. Jonna Fraser werd, ondanks dat hij niet getekend was bij het label, toch uitgenodigd om naar Schiermonnikoog te komen om te werken aan het album. “Ik zat niet eens bij een label,” zegt Jonna. “Ik had onder eigen beheer een EP uitgebracht, genaamd ‘Maatje 45’ en Jiggy Djé had hem gecheckt. Toen Erik Zwennes, van Top-Notch, Jiggy vroeg of hij nog een MC wist, had Jiggy mij gelinkt. Erik gaf aan dat ze al aan mij dachten en toen hebben ze mij gecheckt. Zodoende.”
Na ‘New Wave’ bleef Jonna Fraser niet lang labelloos. De eerder genoemde Jiggy Djé en zijn label Noah’s Ark toonden interesse en al snel werden er handtekeningen gezet. Dat Jonna tekende bij het label was voor hem een logische stap. “Jiggy checkte me al rond 2012. Toen had ik de clip ‘Harmonie’ in eigen beheer uitgebracht. Ik rollde sowieso al met Turk sinds ‘Cakeboys’, dus via hem connecte hij me. Hij had me al een paar keer uitgenodigd op het kantoor en aan de hand daarvan is het gewoon een werkrelatie geworden. Na ‘New Wave’ werd het bevestigd. Toen zei Jiggy: ‘Je hoort sowieso bij ons.’”
Jiggy Djé is niet alleen goed voor de distributie, marketing en alle ander labelzaken. Hij denkt ook mee met titels van Jonna’s EP’s. Sterker nog, de titels van Jonna’s laatste drie EP’s zijn allemaal door Jiggy verzonnen. “‘Maatje 45’ is vernoemd naar een track die eerst niet op die EP zou komen,” zegt Jonna. “Ik liet op een dag wat tracks horen aan Jiggy. Hij zei me dat ik die track erop moest zetten en dat ik m’n EP er naar moest vernoemen. Bij ‘Alle Tijd’ heb ik een track die zo heet en dat vond hij een goede titel.” Bij zijn nieuwe EP ‘Goed Teken’ kwamen Jonna en Jiggy er niet uit. “Ik maak gewoon tracks, maar ik heb nooit een albumnaam of EP-naam in m’n hoofd. Ik had de track ‘Balans In Life’ en ik was in de ochtend bij hem met een kater. Ik spitte die hele verse voor hem en toen ik bij ‘Goed Teken’ aankwam, zei hij: “Ja man, dat is het!’” aldus Jonna.
Tussen de releasedata van Jonna Fraser’s vorige EP ‘Alle Tijd’ en zijn nieuwe EP ‘Goed Teken’ zit slechts een paar maanden. Naast zijn eigen projecten komen er ook veel tracks uit waar Jonna een featuring op doet. “Ik ben gewoon een workaholic,” geeft Jonna aan als hij gevraagd wordt naar zijn werkwijze. “Ik heb m’n volgende EP al bijna af. Ik wil drie EP’s uitbrengen in een jaar. Daarna wil ik nog één EP doen en dan een album.” Voor een album is het nu nog te vroeg zegt Jonna. “Ik heb voor m’n album heel veel nodig. Ik wil het groot aanpakken. Ik ben wel ready om het te maken, maar ik heb nog niet de juiste tools en ingrediënten. Ik heb nog even de tijd nodig voor dat.”
‘Alle Tijd’ en ‘Goed Teken’ zijn vlak na elkaar gemaakt en uitgebracht, maar toch ziet Jonna Fraser wel verschil tussen de twee platen. “Ik vind dat je wel hoort dat ik ben gegroeid qua zang én rap. De beats zijn ook harder op ‘Goed Teken’. Ik heb met Project Money veel gezeten en die hebben gewoon gekke beats geleverd.“ Wat ook een verschil is tussen zijn nieuwe EP’s en zijn oudere werk is de hoeveelheid zang. Jonna zingt zijn refreinen, maar soms ook hele tracks. “Ik heb bij New Wave ontdekt dat ik hele pokoe’s kan zingen,” geeft hij aan. “Ik experimenteerde daarvoor al met zang, maar heb het nooit uitgebracht. Ik probeer het zingen en rappen wel goed te onderscheiden. Als mensen ‘Goed Teken’ echt luisteren, dan horen ze dat ik ook echt een MC ben.”
Als je kijkt naar het repertoire van Jonna Fraser, dan valt het op dat Jonna met veel artiesten samenwerkt. Soms springt hij op een track met Dio en Hef, dan is het weer een track met SFB. Het lijkt alsof Jonna bij elke artiest goed uit de verf komt, of het nou de oude garde is of de nieuwe lichting. “Ik denk dat ik daar tussenin zit,” zegt Jonna. “Ik ben een echte MC, maar Ik zing ook nu. Ik denk dat er daarom gewoon een balans is en dat ik overal tussen pas. Ik zou met een Sef een pokoe kunnen maken en ik kan met Def Major een pokoe maken.” Die diversiteit is Jonna Fraser ten voeten uit. “Het belangrijkste is gewoon dat je doet wat je voelt in die booth. Het gaat vanzelf,” aldus Jonna. 

Meer over dit onderwerp