101Barz is het grootste hiphop-platform van Nederland!

Jebroer bouwt standbeeld voor na zijn dood

  •  
11-11-2016
  •  
leestijd 6 minuten
  •  
76 keer bekeken
  •  
Foto 1

'Ik heb nooit van hardstyle gehouden tot het moment dat ik voor 20.000 mensen stond'

Zes jaar geleden was Jebroer Talent v/d Week bij 101Barz en vanaf dat moment was hij niet meer weg te denken uit het hiphop-landschap. Onder de vleugels van Boaz van de Beatz’ Nouveau Riche ontpopte hij zich tot één van de leidende figuren in de electronisch gebaseerde hiphopstroming die de discotheken domineerde in 2012. Inmiddels is het 2016 en op de elfde dag van de elfde maand brengt hij zijn tweede album ELF11 uit.
In 2013 bracht Jebroer zijn eerste project in de vorm van een EP uit. Broederschap was de titel van deze EP. Het album dat hierna volgde was Gouden Tranen, die een jaar later het licht zag. ‘Ik dacht niet dat ik nog een album zou uitbrengen,’ zegt Jebroer. ‘In de tijd dat ik m’n eerste album uitbracht vond ik het zonde dat Spotify nog niet zo hot was. Toen moest je echt het album kopen om alle liedjes te luisteren. Ik nam mezelf voor dat ik me beter kon richten op singles. Toen heb ik veel samenwerkingen gedaan met verschillende DJ’s,’ Dat Jebroer zich in het DJ circuit heeft gemengd, komt vooral door de zomertours van de afgelopen jaren. Jebroer is niet weg te denken uit deze jaarlijkse tour langs de populaire kustplaatsen aan de Middellandse Zee. Vorig jaar besloot hij tijdens dit seizoen om toch een album te gaan maken. ‘Ik bedacht me: “ik heb nu zoveel DJ’s in m’n vriendenkring en zoveel vette producers, dus ik ga een album uitbrengen met elf singles met elf verschillende producers. Ik denk dat singles heel belangrijk zijn in deze tijd. Ik denk niet dat ik hierna nog een album ga doen.”’
De weg naar zijn tweede album ELF11 ging gepaard met een hoop veranderingen in Jebroer’s persoonlijke leven. Dat kenmerkt volgens Jebroer ook het verschil tussen beide albums. ‘M’n leven was toen heel anders dan het nu is. Ik heb in de tussentijd twee kids gekregen. Ik heb een heleboel geld verdiend, ik heb een nieuw huis en een mooie auto. Mijn leven is heel comfortabel nu en ik heb meer verantwoordelijkheid omdat ik kids heb en een eigen label. Ik ben daarom met een hele andere mindstate het album ingegaan. Ik denk dat het een positievere vibe heeft en wat minder diep. Het is wel diep, maar Gouden Tranen ging echt over mij. De nieuwe tracks zijn meer geschreven zodat andere mensen zich er ook in kunnen vinden.’
Het concept van ELF11 is duidelijk. Elf singles die begeleid worden met elf videoclips die geproduceerd zijn door elf producers. Gedurende Jebroer’s leven heeft dit getal een significante rol gespeeld. ‘Het begon bij mijn eigen merk HLGN,’ legt Jebroer uit. ‘Ik werkte samen met Daily Paper voor een pet en er moest een nummertje op. Ik zei dat het nummer 11 op de pet moest staan. Zij vroegen me waarom. “Want twee keer nummer 1 is beter dan één keer nummer 1.”’ Toen Jebroer zich bewuster werd van wat dit getal voor hem betekende, kwam hij het ook vaker tegen. ‘Ik woonde bijvoorbeeld ook bij m’n moeder op nummer 11. Mijn stiefmoeder stuurde me laatst ook iets over 11-11 en de betekenis erachter. 11-11 zijn vier 1-en en dat betekent: wij zijn alleen een. Als je 11:11 op de klok ziet, staat het universum open om je wensen te beantwoorden. Er stonden allemaal dingen in die precies gingen over waar ik het op het album over heb. Het klopt allemaal bij elkaar.’
Een spirituele uitleg voor iemand die zijn artiestennaam koos als een uiting van zijn atheïsme. Jebroer is namelijk het tegenovergestelde van Jezus. ‘Je kan kiezen om daarin te geloven, of om te geloven in mij.’ Jebroer lijkt spiritueler te zijn dan voorheen en op zijn albumcover poseert hij met een kroon van doorns. Een symbool voor Jezus’ lijdensweg. Toch was het niet de eerste insteek van de cover. ‘Ik hou gewoon van kunst,’ geeft Jebroer aan. ‘Ik wil herinnerd worden na m’n dood en het ultieme daarvan is een standbeeld van jezelf in de stad waar je vandaan komt. Ik heb dat beeld dus alvast gemaakt.’
De cover is niet het enige wat eruit springt wanneer je een fysiek exemplaar van ELF11 in je handen hebt. Draai het album om en je ziet een tracklist met wellicht de meest uiteenlopende en spraakmakende producers die ons land te bieden heeft. Artiesten in hun eigen recht, maar veelal buiten het hiphop-segment. ‘Neem een Wiwek of een Cesqeaux. Die zijn in Nederland niet heel groot, maar zijn in het buitenland echt major.’ Jebroer maakte een lijstje van producers voor zijn album en benaderde ze stuk voor stuk. ‘Iedereen zei ja, dus het was een kwestie van studiosessies inplannen en zo zijn we het album gaan maken. Ik wilde twee tracks maken per producer om de keuze te hebben om van het album een geheel te maken. Uiteindelijk paste alles in elkaar en was dat niet nodig.’
De producers bewegen zich vooral in de wereld van EDM die internationaal immens populair is. EDM staat voor Electronic Dance Music en elektronische muziek heeft altijd Jebroer’s interesse gehad. Wie Jebroer al vanaf het begin volgt, weet dat hij vrijwel altijd op elektronische beats rapt. Deze waren afkomstig van zijn compagnon Boaz van de Beatz, die inmiddels meerdere internationale producties op zijn naam heeft staan. Waar komt deze voorliefde voor elektronische beats vandaan? ‘Ik begon met muziek maken en degene die toen popping waren, waren Extince en Brainpower. Ik vond dat helemaal niet tof. Toen ik The Opposites hoorde, die beats, toen dacht ik: “dit is vet, man.” Ik kwam in contact met Boaz en hij liet zijn beats horen… ja man. Ik heb wel dingen gedaan met bandjes bij 3FM, dat is ook tof. Als ik op stage sta wil ik gewoon rammen en dat kan met elektronische beats.’
Dat Jebroer graag op het podium staat is geen nieuws en ondanks het feit dat hij de afgelopen jaren minder actief is met muziek uitbrengen, stromen de boekingen nog steeds binnen. Het publiek van Jebroer is niet het typische hiphoppubliek en daar is hij zelf zich ook bewust van. ‘Ik treedt ook op bij motorclubs, haha! Ik merk wel dat er een hele nieuwe generatie is en als je deze generatie over mij vraagt, ben ik niet heel populair. Het is een keuze om te proberen bij die mensen populair te worden óf je gaat juist mee met je eigen mensen. Als ik nu naar de statistieken kijk zijn mijn fans 18 t/m 26 en die waren eerst van 13 t/m 18. Ik heb ze dus wel een soort van meegenomen.’
Tijdens de zomertours en festivals pakt hij ook niet de stereotype hiphopshows. Hij heeft z’n eigen concept Jebroer Invites tijdens de zomertour waar de ene dag Ronnie Flex mee gaat en de andere dag Yellow Claw het podium deelt met Jebroer. Hij stond ook op Tomorrowland waar dance-music vooral de hoofdtoon is. Dit komt ook omdat zijn muziek vaak neigt naar hardcore of hardstyle. ‘Ik heb Decibel laatst afgesloten met de track Kind Van De Duivel met DJ Paul Elstak. Het is een hele nieuwe wereld voor mij. Ik heb nooit van hardstyle gehouden tot het moment dat ik voor 20.000 mensen stond. Toen dacht ik: ‘Ja man, dit is focking hard’. Daar zitten wel fans bij. Alle hardstyle-acts zijn DJ’s. Ik ben de eerste die echt een live-optreden doet binnen dit genre.’ 
Wil jij een gesigneerd exemplaar van Jebroer’s nieuwe album ELF11 ? Noem dan alle elf producers waar Jebroer mee werkt op zijn nieuwe album en stuur dit naar info@101barz. Misschien maak jij wel kans op deze unieke prijs.

Meer over:

#magazine, elf11, jebroer
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.