Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Youfone: Wij incasseren verkeerde factuur en sluiten jouw telefoonnummer af!

Geplaatst door: madhoax op: 29-05-2012 21:35
Sinds kort heb ik een abonnement bij Youfone. De allereerste factuur die ik ontving zag er goed uit, zij het dat er bovenop mijn eigen kosten een bedrag werd gefactureerd van een ander abonnement dat niet van mij is. Hierop heb ik enkele malen contact gezocht met Youfone, echter zij reageerden telkens niet. Omdat de factuur via automatische incasso werd geind heb ik het bedrag gestorneerd. Nadat het bedrag is teruggestort kreeg ik een mail van Youfone om 10:00 dat het teveel gefactureerde bedrag bij de volgende rekening gecrediteerd zou worden. Dat is mooi natuurlijk, maar deze reactie kwam pas na een week terwijl de factuur op dezelfde dag dat je die ontvangt automatisch geincasseerd wordt. Ook op andere fora komen mensen dit probleem tegen. Het is of een enorme puinzooi bij de administratie of Youfone heeft tijdelijk geld nodig en regelt dat door alle abonnees tijdelijk extra geld in rekening te brengen. Vervolgens ontving ik om 12:00 een e-mail van Direct Pay Services (de incassant van Youfone) dat mijn telefoon werd afgesloten en dat ik binnen 9 dagen de factuur moet betalen, inclusief 7,50 euro administratiekosten en rente. Aangezien ik afhankelijk ben van mijn telefoon heb ik besloten dit bedrag te betalen, echter ik ga wel de strijd aan met Youfone om de extra kosten en schade terug te krijgen. Feit blijft dat Youfone misbruik maakt van haar machtpositie. Zonder telefoon zit je behoorlijk in de penarie, als je mobiele verbinding de enige telefoonlijn is waar je over beschikt. Je kunt dus niet anders dan de rekening betalen. Een gang naar de geschillencommissie duurt snel twee maanden, al die tijd moet je dus zonder telefoon zitten. Een prepaid sim-only is eventueel een optie, die kosten kun je via de procedure bij de geschillencommissie terugvragen. Daarnaast heb je nog ziets als fatsoen, op deze manier ga je niet met je klanten om! Ik moet nog 10 maanden bij Youfone, daarna nooit meer! Mijn tip: ga absoluut niet met Youfone in zee. Wanneer je dat wel doet, verwacht dan problemen met de factuur, problemen met het overzetten van je abonnement van je huidige provider naar Youfone (hier kan ik ook weer een apart verhaal over vertellen), vaak wegvallen van je normale telefoonlijn, onduidelijk overzicht van je verbruik en nog meer zaken waar je niet blij van wordt als consument.
Reactie door ultraglide1998 op 30-05-2012 13:11
Dat speelt niet alleen maar bij Youfoon hoor. Ik heb een abonnement bij Tele2 genomen met de aanbieding dat er geen aansluitkosten en verzendkosten zouden worden berekend. Op de eerste factuur werd echter vermeldt dat er € 24,95 in rekening was gebracht wegens aansluitkosten. Ik kontakt opnemen met de "klantenservice "en die zeiden dat dat bedrag bij veel mensen ten onrechtte in de rekening was opgenomen . Maar.....het zou worden verrekent met de komende facturen. Ik heb een factuurbedrag A€ 8,00 dus dat zou een paar maanden duren. Ik hoef natuurlijk Tele2 niet van een financiering te voorzien en heb het volledige bedrag gestoreneerd en het bedrag dat ik ze schuldig ben ( belkosten dus ) handmatig overgemaakt. Een aanmaning ontvangen en daar heb ik op gereageerd. Tot op heden echter niets meer van Tele2 vernomen. Service ??
Reactie door wiarvoort op 04-06-2012 13:18
Dit bedrijf verdient het niet om klanten te hebben, heb gelijksoortige ervaringen en ook ik ben niet de enige.
Reactie door madhoax op 24-06-2012 18:09
Hierbij een kleine update: zoals verwacht is Youfone haar afspraken wederom niet nagekomen. Het teveel gefactureerde bedrag is niet gecrediteerd bij de volgende rekening zoals door Youfone is belooft. Wél zijn ze niet vergeten € 24,95 in rekening te brengen voor heraansluitkosten. Dit is bij mij in het verkeerde keelgat geschoten en ik heb afgelopen week een procedure opgestart bij de geschillencommissie. De vorderingen hiervan zal ik hier vermelden, de duur van een gemiddelde procedure is 5 maand.
Reactie door madhoax op 11-07-2012 13:58
Youfone is NIET aangesloten bij de geschillencommissie. Helaas, zit niets anders op dan een gang naar de kantonrechter. Voor het overige adviseer ik mensen hun klacht te melden bij Consuwijzer, i.s.m. de OPTA gaan die een onderzoek starten wanneer er genoeg klachten binnenkomen. Hier heeft een individu niets aan, maar hopelijk triggert het Youfone tot het ondernemen van actie. https://forms.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=11254

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!