wat gaat vooraf aan een klacht bij de SGC?
Geplaatst door: read op: 22-08-2010 17:04
@@@
Vaak worden problemen tussen een consument en een bedrijf niet opgelost. Dan is het zaak om een geschillencommissie in te schakelen. Het voortraject is daarbij belangrijk. De SGC heeft hiervoor algemene richtlijnen opgesteld.
TIP
Algemene richtlijnen:
[url: http://www.geschillencommissie.nl/[/url:
Stap 1: vraag om opheldering
Probeer altijd eerst je gelijk te halen bij het bedrijf of de organisatie waarmee je het probleem hebt. Je kunt beginnen met het (telefonisch) vragen om opheldering. Wellicht heeft het bedrijf of de instantie een goede verklaring voor jouw probleem en is het daarmee opgelost. Noteer in ieder geval altijd voor jouw eigen administratie wanneer en met wie je gesproken hebt en ook wat er is besproken en wat er eventueel is afgesproken.
Stap 2: maak schriftelijk bezwaar
Indien met stap 1 het probleem nog niet is opgelost, dan kun je bij het bedrijf schriftelijk een klacht indienen. Het is verstandig om het bedrijf een redelijke termijn te gunnen om inhoudelijk op jouw klacht te reageren. Een redelijke termijn is bijvoorbeeld drie weken. Je kunt de klacht het beste per aangetekende brief met bewijs van ontvangst versturen. Maak ook hiervan een kopie voor jouw eigen administratie.
Stap 3: klacht indienen bij een geschillencommissie
Mochten de stappen 1 en 2 niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd, dan kun je vervolgens een klacht indienen bij de geschillencommissie die van toepassing is. Een overzicht van de geschillencommissies per branche vind je op de website van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC). Op deze site vind je ook informatie over de wijze waarop je een klacht kunt indienen bij een geschillencommissie.
ReadAC.
Reactie door kooikertje60 op 23-08-2010 12:46
Wacht al maanden op een reactie van de geschillencommissie. Mijns inziens gebeurd daar ook niet zoveel. Heb wel 25 euro moeten betalen om mijn geschil in te kunnen dienen. Verder heb ik nog niet veel gemerkt dat er iets gebeurd waardoor mijn geschil opgelost wordt.
Reactie door margave op 23-08-2010 13:30
Ik heb met mijn klacht een andere oplossing geprobeerd en binnen 3 dagen was het probleem opgelost.
Moet er wel bij zeggen dat bedrijven in kwestie hier niet blij mee zijn, maar daar heb ik dan even geen boodschap meer aan, zeker niet als ze al genoeg tijd hebben gekregen om de zaak op te lossen.
Mail je klacht naar:
http://www.klachtenbond.nl, betaal € 5,- en moet je eens kijken hoe snel bedrijven dan tot een oplossing willen komen!
Ik heb deze link gekregen van de redactie van het programma "Kat in de zak".
Doe er je voordeel mee............... .
Reactie door weetnietveel op 23-08-2010 19:29
Quote: kooikertje60 schreef op maandag 23 aug 2010, 12:46: Wacht al maanden op een reactie van de geschillencommissie. Mijns inziens gebeurd daar ook niet zoveel. Heb wel 25 euro moeten betalen om mijn geschil in te kunnen dienen. Verder heb ik nog niet veel gemerkt dat er iets gebeurd waardoor mijn geschil opgelost wordt.einde Quote
Vraag eens na bij de geschillencommissie wanneer uw zaak behandeld gaat worden. Kijk ook eens na binnen welke tijdspanne er een antwoord had moeten komen. Dit kunt u navragen bij Postbus 51 (als dat nog zo heet).
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!