Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

vetluis/zeepluis

Geplaatst door: banaramana op: 05-06-2011 20:00
Vetluis is te verkomen als u zich houd aan de volgende tips. 1. Na iedere wasbeurt het laatste beetje water door de drain aan de onderkant van de wasmachine laten weglopen. 2. Op een afwasspons wat ontvetter, chloor of amoniak doen en de manchet goed schoon poetsen vooral in de ribben. 3. Vervolgens met een lap of oude handdoek de manchet afdrogen. 4. De drain pas terugplaatsen bij de volgende wasbeurt. Hierdoor kan het goed luchten. Ik heb vier maanden geleden een nieuwe manchet laten plaatsen kosten € 100,- en kan geen vetluis en of schimmel nog zien ook geen nare geur in de wasmachine en vlekken op wasgoed. Wat ook helpt is geen zeep via het vulbakje aan de bovenkant op de manchet van de wasmachine vullen. Liever in een pvc bakje waarvan het deksel met een boor klein gaten zijn geboort, vullen met zeep en in de trommel zetten.
Reactie door tp op 05-06-2011 22:46
Je kan ook gewoon één keer per week/ maand op 90 graden wassen..... Da's een stuk makkelijker.....
Reactie door mastag op 05-06-2011 23:02
Op een afwasspons wat ontvetter, chloor of amoniak doen en de manchet goed schoon poetsen vooral in de ribben. Goed idee, de manchet is van een soort rubber en door chloor en/ of amoniak zal deze snel uitdrogen Dan is er weer €100 voor de monteur nodig. De drain onderaan je machine heeft volgens mij ook weinig zin want de meeste zeepresten komen uit de slangen die je machine ingaan. Niet in de nood-drain. Mastag
Reactie door nbw op 06-06-2011 01:51
Prachtige tip. Vet en zeepluizen in de wasmachine. Wist niet dat ze bestonden, maar ik geef ze alle credits dat ze blijkbaar toch in staat zijn mensen lastig te vallen. En doucheputjes dan? Oo daar zitten er ook vast duizenden luizen. Perfect plekje.Veel zeep en vet. Net als sporthallen/zwembaden/beatybedrijven/wasstraten/ziekenhuizen enzovoort. Er is een toekomst voor deze diertjes.
Reactie door mastag op 06-06-2011 09:41
@NBW, vaak noemt men het wasluis. Het zijn met name de niet opgeloste zeepresten die op een gegeven moment vies en glibberig worden. En bij een witte was komt opeens al die troep uit die slangetjes bij je was en wordt deze grauw. Zoals al eerder aangegeven af en toe even op 90 graden wassen dan blijft je amchine schoon. Mastag
Reactie door deborahlars op 06-06-2011 12:44
Ik zet de wasmachine af en toe aan op 90 graden; geen was erin maar wel soda in het zeepbakje.
Reactie door roosanne op 06-06-2011 13:21
Ook ik had last van wasluis en mijn witte kleding werd er niet mooier op met die grijze strepen. Zelf kreeg ik als tip om geen vloeibare wasmiddelen te gebruiken. Deze lossen nl op lage temperaturen niet goed op. Waardoor de viezigheid zich hecht aan het onopgeloste wasmiddel. Dit gebeurt nl met wassen op te lage temperaturen. Ook al zegt het merk dat je was schoon wordt op 30 graden....uiteindelijk niet dus. Sinds ik waspoeder gebruik is het goed. Ook de trommel 1 keer per maand laten draaien op de kookwas met soda en een oude handoek. Ik ben nu zeer tevreden!
Reactie door temmetje op 08-06-2011 10:52
Zoals hiervoor al meerdere malen geschreven, gewoon elke maand machine op 90 graden laten draaien, heb je nergens last van (als je niet zo vaak was elke 2 à 3 maanden). En als je het deurtje open laat, heb je ook geen last van condens. Zo simpel kan het ook zijn.
Reactie door weetnietveel op 08-06-2011 11:03
Ook aan de dosering van de fabrikant houden wil helpen want, vaak wordt er teveel wasmiddel gebruikt waardoor niet alles goed wordt gespoeld en blijven er zeepresten achter. Het zeepbakje regelmatig schoonmaken wil ook helpen, haal het eruit en kijk wat er achterblijft aan smurrie. Ga er met een doekje, eventueel omwikkeld om een houten lepel, zover mogelijk in en maak het zeep/wasverzachter-bakje ook regelmatig schoon, ik heb nergens last van. Ik gebruik de wasmiddelen van de Lidl, PERFECT.
Reactie door miertje.s op 08-06-2011 11:03
Idd geen vloeibare zeep gebruiken en niet te veel zeep. Dit lost niet goed op in het water. En het deurtje open laten staan. En 1x in de maand op 90 graden een wasje draaien. Je was blijft mooier., voelt lekkerder aan en je machine gaat JAREN mee!
Reactie door hammond op 08-06-2011 11:05
Ik laat om de 2 maanden met alleen water en soda op 90 graden een programma draaien.
Reactie door theodorusme op 08-06-2011 11:11
Quote: mastag schreef op zondag 5 jun 2011, 23:02: Op een afwasspons wat ontvetter, chloor of amoniak doen en de manchet goed schoon poetsen vooral in de ribben. Goed idee, de manchet is van een soort rubber en door chloor en/ of amoniak zal deze snel uitdrogen Dan is er weer €100 voor de monteur nodig. De drain onderaan je machine heeft volgens mij ook weinig zin want de meeste zeepresten komen uit de slangen die je machine ingaan. Niet in de nood-drain. Mastageinde Quote Als ex-rubbertechnoloog kan ik hierover het volgende zeggen: wasmachinemanchetten zijn van EPDM gemaakt. En dat heeft een uitstekende chemische bestendigheid tegen ammoniak en chloor. En een slechte bestendigheid tegen oplosmiddelen, benzine, olie. De term uitdrogen bij rubber (wordt vaak door leken gebruikt) is eigenlijk onzin. Rubber groogt per definitie niet uit. Als er al scheurtjes in komen is er sprake van aantasting door ozon. EPDM is daar uitstekend tegen bestand, net als tegen UV. Zie raamprofielen auto's, dakbedekkingfolie etc.
Reactie door kleine2005 op 08-06-2011 11:18
bij iedere draai scheut azijn in wasverzachterbakje niet te veel was middel en regelmatig op hoge temp. wassen met soda. deur na het wassen open laten. nergens last van.
Reactie door bulthuis op 08-06-2011 11:30
Ik was al maanden met een bolletje zout en een bolletje azijn. Ik heb totaal geen problemen met aanslag of kalk. De vlekken worden ook keurig verwijderd.
Reactie door roodborstje op 08-06-2011 11:44
Quote: tp schreef op zondag 5 jun 2011, 22:46: Je kan ook gewoon één keer per week/ maand op 90 graden wassen..... Da's een stuk makkelijker.....einde Quote Wat een gedoe om het zo te doen zoals banaramana schrijft zeg. Helemaal gelijk tp. Doe ik zelf ook al jaren en dan meteen alle afwas- en schoonmaakdoekjes erbij dan zijn die ook weer bacterievrij. Al deze doekjes doe ik wel niet in de wasmand maar altijd, als ze gewassen moeten worden, in een emmertje.
Reactie door audb op 08-06-2011 12:26
Ik heb laatst een pomp moeten laten vervangen, kosten € 114,- maar viel gelukkig onder de extra garantie. Maar omdat ik ook een deur rand moest vervangen en dit niet onder de garantie viel en ook zo €115,- zou gaan kosten ben ik op internet gaan speuren. De pomp zou ik al voor €35,- hebben gehad en de deur incl. verzendkosten kwam op €45,- en zijn eenvoudig zelf te plaatsen. De tip is dan ook, als het zelf te doen is doe het dan ook zelf dit scheelt handen vol geld maar mensen die niet handig zijn : LAAT HET DOEN!. De combinatie water en elektra kunnen zeer gevaarlijk zijn.
Reactie door johanna66 op 08-06-2011 13:17
Mijn Zanussi is 20 jaar oud, nog nooit gerepareerd of last gehad van vetluis. Ik maak regelmatig het vulbakje schoon en reinig de rubber kraag en de drain onderaan. Verder doe ik regelmatig soda bij de was en laat ik het deurtje altijd open. Ook laat ik het deurtje altijd open. Of het hieraan ligt weet ik niet, maar mijn wasmachine is altijd brandschoon.
Reactie door emmap op 08-06-2011 13:45
Graag wat specifieker zijn met tips als: doe soda bij de was! Hoeveel soda, een of meer eetlepels? Afgestreken of met kop erop? Maakt voor de hoeveelheid soda uit of je wasmachine 4, 5, 6, of 7 kilo droog wasgoed aankan? Doe je de soda OP het wasmiddel, IN PLAATS VAN het wasmiddel, of IN de trommel OP het wasgoed? Bij welk wasgoed doe je die soda: bij welke temperatuur, wasprogramma of wasgoed? Zijweg maar ook een vraag / probleem: Ik ben zelf een enorme kluns met wasgoed. Sorteren alleen al is altijd weer een crime: wat doe je wel of niet bij elkaar? Sorteer je op kleur, op materiaalsoort, op grootte? Hoe krijg ik ooit voldoende bij elkaar voor een witte was die ik eens lekker heet mag wassen? En als extra complicerende factor: in vrijwel alle kleding (en overige textiel als beddegoed, tafellakens, handdoeken) zit een etiketje dat het niet heter dan 40 graden mag, en als het op iets anders dan 40 graden mag, is het eigenlijk altijd een lágere temperatuur, en geen hógere. Hoe krijg is specifieke vlekken eruit als je zelden nog heet mag wassen volgens het etiket? Hoe kan het dat textiel niet tegen heter wassen dan 40 graden kan, maar dat het het wel kan strijken met de strijkbout op stand 2 (**)? Dat is toch nog véél heter dan 40 graden? Heel veel was zet ik dus 24 uur in de Biotex groen, en dan nog komt het voor dat het niet smetteloos uit de machine komt. Of kan je het ook te heet wassen, dat je de vlekker erin 'brandt', als het ware? Daar wordt het dan nog moeilijker van, want dan moet je niet alleen op het etiket letten, maar ook op het soort vlekken, die hebben ook zo hun voorkeuren voor temperaturen ... Wie geeft mij een 'wasles'? De was? Geef mijn portie maar aan Fikkie :-)
Reactie door eup1955 op 08-06-2011 14:03
Hallo wat wij altijd doen om de 3 maanden op verzoek van de monteur 3 flessen huishoud azijn in het waspoeder bakje gooien en dan een vol programma op 90 graden laten draaien en alles is weer mooi schoon in de wasmachine alle zeep resten zijn weg ook op de verwarmer zijn de kalkresten helemaal weg en dat gaat prima zo,en calgon is gewoon rotz...............i eup@
Reactie door pampie op 08-06-2011 15:03
emmap, ik ga proberen je een wasles te geven. Ik leerde op de huishoudschool dat was onder te verdelen is in: witte en/of lichtewas (hele lichte kleuren), bonte was en fijne was. Wittewas: lakens, handdoeken, theedoeken en ondergoed van katoen te wassen op 60 graden of 90 graden ( zeer vervuild). Bontwas: donkergekleurde handdoeken, theedoeken en ondergoed op 60 graden. Fijnewas: onder te verdelen ook in donker en licht. Waar 40 graden in staat, kan er zelfs op 30 graden gewassen worden. Wol heeft een apart wasprogramma. Op de wasmachine is veel terug te vinden. Vuile vlekken zijn van te voren in te smeren met bv shout of ossegal. Soda bij het wasmiddel bv 1/3 soda en 2/3 wasm. Ik hoop dat je hier iets aan hebt en veel succes. Pampie
Reactie door pampie op 08-06-2011 15:08
Sorry, emmap de soda bij de witte was. pampie
Reactie door dedolle op 08-06-2011 15:10
Aangezien ik een laagstroommeter voor het weekend en nacht uren heb,was ik alleen in het weekend.Na de laatste was haal ik het zeepbakje eruit en spoel het helemaal schoon en laat het buiten de machine drogen tot het volgende weekend.Ook de binnenkant van de machine waar het zeepbakje zit maak ik schoon!(kijk maar eens goed daarin, je weet niet wat voor een rotzooi je ziet) Als laatste was ik de witte was op 90 graden(witte handdoeken,vaatdoekjes en washandjes en witte katoenen onderbroekjes) Ik was alleen maar met vloeibaar in een bolletje die je direkt in de was legt.Een keer per 3 maanden even het filter eruit en al het water weg laten lopen.Mijn machine gaat al 15 jaar zonder problemen mee en alle was is brandschoon.
Reactie door wimmi20 op 08-06-2011 16:08
Bij o.a Blokker is een fles te koop met wasmachine reiniger, kost 1.70 of zoiets. Ik lees dat mensen het bakje schoonmaken. Waarom ? Doe het wasmiddel rechtstreeks op de was in de machine. Pampie vertelt wat zij op de huishoudschool heeft geleerd over wassen. Pampie de huishoudschool is van lang geleden, de huidige wasmiddelen werken heel anders en op lagere temperaturen. Emmap vraagt hoe je specifieke vlekken verwijderd. Beste Emmap, dat staat op het etiket van je vloeibare wasmiddel. Dedolle wast wit ook op 90 graden Witte was hoeft toch al lang niet meer op 90 graden ? Gewoon op 40 graden en bij sterke vervuiling (hoe krijg je dat voor elkaar ?) een schepje van een of ander OXI wasmiddel extra bijvoegen. Ook voor onderbroeken is een wastemperatuur van 60 graden voldoende om de bruine bacterieen te doden en verwijderen. En wil je de machine tijdens het wassen extra reinigen dan druk je gewoon de knop voor extra spoelen in. Dan weet je zeker dat er schoon water in de afvoerslang en machine achterblijft en dat het laatste restje wasmiddel uit de was is gespoeld. En voor alle overige vragen : vraag maar aan je buurvrouw, die legt het je wel uit.
Reactie door bijopathuis op 08-06-2011 16:38
Ik was al jaren mijn was op koud, met een vloeibaar wasmiddel. Dit is mijn 2de machine die ook al weer 10 jaar oud is. de 1ste machine is na 15 jaar overleden. Ik heb nergens last van, mijn was is schoon het stinkt niet en ja ik laat het deurtje ook open staan, dat moet wel omdat de aan/uitknop stuk is.
Reactie door tenormin op 08-06-2011 22:01
Interessant, die verschillende antwoorden. Soms lees ik dat een wasmachine gaat stinken; iets wat ik niet begrijp want waardoor stinkt dat apparaat dan? Nog iets anders: die t.v. reclame om je was op 15 graden te wassen: nou, het "koudste" op de mijne is dertig graden. Zit waarschijnlijk op spiksplinternieuwe apparaten maar ik ga echt geen nieuwe kopen. En zoals de meeste van jullie: ik doe lekker 90 graden eens per maand en ga echt niet al die acrobatische toeren uithalen die banaramana uitvoert. Wel, logisch eigenlijk droog ik de machine na wassen (ook het "gootje" bij rubber) en sluit nooit de deur. Oh ja, ik doe wel het waspoeder direkt op de was, hoef ik mijn bakje ook niet schoon te maken. Mijn Bosch is pas 17 jaar en zolang hij doet wat ik wil blijft ie lekker bij me.
Reactie door wimmi20 op 08-06-2011 22:51
Brigden, je schrijft dat je je wasmachine na het wassen droogt en het kunststof manchet ook. Maar met welk doel ? Niets in de wasmachine kan roesten. De trommel is van roestvast ( RVS) materiaal, en de zin van het manchet afdrogen ontgaat me volkomen. Fietsbanden droog je toch ook niet af als het heeft geregend ? Als je het deurtje van de machine openlaat is de volgende dag de binnenkant van de machine ook droog.
Reactie door tenormin op 08-06-2011 23:19
Quote: wimmi20 schreef op woensdag 8 jun 2011, 22:51: Brigden, je schrijft dat je je wasmachine na het wassen droogt en het kunststof manchet ook. Maar met welk doel ? Niets in de wasmachine kan roesten. De trommel is van roestvast ( RVS) materiaal, en de zin van het manchet afdrogen ontgaat me volkomen. Fietsbanden droog je toch ook niet af als het heeft geregend ? Als je het deurtje van de machine openlaat is de volgende dag de binnenkant van de machine ook droog. einde Quote Ik zie nergens dat ik schrijf over een kunststof manchet. Ik droog de machine omdat er altijd achter het rubber van onderen, er zijn in mijn machine drie gaatjes, ik weet niet hoe andere apparaten er van binnen uitzien, waar altijd een beetje water blijft staan of, zoals gisteren, 2 haken van mijn gordijnen in het randje lagen, dat én de glazen huls en dus niet sluiten, misschien dat het dan gaat ruiken. Natuurlijk weet ik dat RVS niet roest, maar drogen kan immers geen kwaad?
Reactie door discovery op 09-06-2011 00:49
Ik heb nog nooit gehoord van vetluis in de was. Ik was al ruim 35 jaar op dezelfde manier. Het enige wat er in die jaren veranderd is, is dat ik van poeder ben overgegaan naar een vloeibaar wasmiddel. Ik doe het wasmiddel/poeder in een wasbol bovenop de was zodat er niets achter blijft in het wasbakje en verder verloop. Bij de donkere was een flinke scheut azijn erbij vanwege eventuele verkleuringen. Na de laatste was, deurtje en manchet drogen en het deurtje op een kier laten staan. Nooit een (lege) 90 graden was, zonde van de energie! Inmiddels kinderen de deur uit en dus minder was, maar was nog steeds op dezelfde manier en heb nog nooit last gehad van vetluis, stank of iets dergelijks. Mijn machine (Bosch) gaat al jaaaaaren op deze manier mee en ben daar dus zeer tevreden mee. Ik wil niet zeggen dat mensen iets goed of fout doen, maar doe waarvan je zelf denkt dat het goed is en waar je in geloofd.
Reactie door tenormin op 09-06-2011 11:19
Discovery, De mijne, ook zoals aangegeven een Bosch doet het 17 jaar nu en ook nog nooit een probleem gehad. Was ik bijgelovig, durf ik dit niet eens te schrijven. Het enige verschil met U is dat ik wél op 90 graden was, zo nu en dan. Als je dit wordt aangeraden door een vakman, tja, dan doe ik dat gewoon. Of het iets uitmaakt weet ik niet maar net zoals U heb ik ook nooit van vetluis gehoord. Vies woord, moet dus "een beestje zijn?".
Reactie door tenormin op 09-06-2011 11:24
Quote: eup1955 schreef op woensdag 8 jun 2011, 14:03: Hallo wat wij altijd doen om de 3 maanden op verzoek van de monteur 3 flessen huishoud azijn in het waspoeder bakje gooien en dan een vol programma op 90 graden laten draaien en alles is weer mooi schoon in de wasmachine alle zeep resten zijn weg ook op de verwarmer zijn de kalkresten helemaal weg en dat gaat prima zo,en calgon is gewoon rotz...............i eup@ einde Quote U denkt dat het weg is maar dan heeft U zeker Röntgen-ogen! Hoe kunt u immers ZIEN dat het verwarmingselement ook kalkvrij is? Dit is Uw aanname en/of geloof dat wat U doet goed is, maar zien....?
Reactie door tenormin op 09-06-2011 11:29
emmap, woensdag 8 juni 2011, 13:45 Over soda kan ik één ding met zekerheid zeggen, lees op verpakking, soda moet eerst worden opgelost in een beetje kokend water. Wanneer opgelost en vloeibaar kun je ermee aan de slag. De benodigde hoeveelheden staan op het zakje vermeld.
Reactie door ruvada op 09-06-2011 11:31
Vetluis is niet alleen het verschijnsel van vieze drab in wasmachine en wasgoed, maar ook het ontstaan van stinkend wasgoed na het wassen. Zelf was ik sowieso ondergoed en beddengoed op 60 graden, i.v.m. hygiëne én tegen stofmijten. Ik was met vloeibaar wasmiddel en zonder wasverzachter. De oplossing tegen stinkend wasgoed is verbluffend eenvoudig. Gebruik zo weinig mogelijk wasmiddel. Volg niet de doseringsvoorschriften, maar ga op je gevoel en het resultaat af. Goed voor het milieu, goed voor je portemonnee, goed voor je wasgoed. Het enige nadeel is, dat de wasmiddel-fabrikanten minder winst gaan maken. Met weinig wasmiddel en regelmatig op 60 graden wassen zijn de andere tips mogelijk overbodig. Eigen ervaring. Overigens stinkt wasmiddel sowieso ongenadig door de toegevoegde parfums bij de meeste merken. Ik waste jarenlang met het fijnwasmiddel van Aldi, maar nu hebben ze daar alleen nog maar van dat stinkspul. Het goedkope Sendil Fijnwasmiddel, van de plaatselijke COOP, is een redelijk alternatief. Jammer dat wasmiddel zonder parfum alleen te koop is tegen schandalige prijzen. De wereld op zijn kop.
Reactie door tenormin op 09-06-2011 11:59
Quote: johanna66 schreef op woensdag 8 jun 2011, 13:17: Mijn Zanussi is 20 jaar oud, nog nooit gerepareerd of last gehad van vetluis. Ik maak regelmatig het vulbakje schoon en reinig de rubber kraag en de drain onderaan. Verder doe ik regelmatig soda bij de was en laat ik het deurtje altijd open. Ook laat ik het deurtje altijd open. Of het hieraan ligt weet ik niet, maar mijn wasmachine is altijd brandschoon.einde Quote even een geintje tussendoor: heeft Uw wasmachine 2 deurtjes?
Reactie door eup1955 op 09-06-2011 14:20
Quote: brigden schreef op donderdag 9 jun 2011, 11:24: Quote: eup1955 schreef op woensdag 8 jun 2011, 14:03: Hallo wat wij altijd doen om de 3 maanden op verzoek van de monteur 3 flessen huishoud azijn in het waspoeder bakje gooien en dan een vol programma op 90 graden laten draaien en alles is weer mooi schoon in de wasmachine alle zeep resten zijn weg ook op de verwarmer zijn de kalkresten helemaal weg en dat gaat prima zo,en calgon is gewoon rotz...............i eup@ einde Quote U denkt dat het weg is maar dan heeft U zeker Röntgen-ogen! Hoe kunt u immers ZIEN dat het verwarmingselement ook kalkvrij is? Dit is Uw aanname en/of geloof dat wat U doet goed is, maar zien....? einde Quote Daar hoef je geen Röntgen-ogen voor te hebben,het is gewoon de waarheid mevrouw of meneer gewoon schoonmaak azijn en een vol programma op 90 graden,ik heb het bij de machine van mijn moeder gezien,ik heb daar de aandrijfsnaar vernieuwd ik heb gelijk naar het verwarmingselement gekeken dat is maar 2 schroefjes losmaken en je kan hem zo bekijken het element was nog zo mooi blank,en dat voor een machine van 9 jaar oud,en geen zeep in het zeepbakje gooien maar gewoon een bolletje met zeep in de machine plaatsen,het probleem is dat de mensen gewoon te veel waszeep gebruiken. en dat plakt allemaal op het verwarmingselement,geloof me nu 3 liter schoonmaak azijn in het wasbakje gooien even lekker een vol programma op 90 graden laten spoelen,en daarna weer spoelen met schoon water ook op 90 graden laten spoelen en alle zeepluis en kalk is gewoon weg=dat de machine minder stroom gaat gebruiken,omdat de kalk en zeepresten foetsie zijn,daar heb je geen rontgen ogen voor nodig. mvg @eup
Reactie door spikkel op 10-06-2011 23:45
Quote: ruvada schreef op donderdag 9 jun 2011, 11:31: Overigens stinkt wasmiddel sowieso ongenadig door de toegevoegde parfums bij de meeste merken. Jammer dat wasmiddel zonder parfum alleen te koop is tegen schandalige prijzen. De wereld op zijn kop.einde Quote EKO waspoeder van AH ruikt nergens naar en kost nog geen 3 euro. Is er ook in vloeibaar maar weet niet hoe dat ruikt. Aangezien Klok wasmiddel ook geen geurtje heeft neem ik aan dat aan EKO wasmiddel geen parfum wordt toegevoegd. EKO AH en Klok kun je gerust 1/3 minder doseren. Ik heb een wasbol waar niet meer in past dan 2/3 van de aanbevolen dosering, waarschijnlijk afgestemd op een wasmachine van 5 kg, de mijne is 9 kg. Alles wordt gewoon schoon !! Wil je op 90 graden wassen om vetluis te voorkomen maar heb je geen was die op 90 graden gewassen mag worden ? Koop in de aanbieding een paar witte handdoeken. Was deze op 90 graden met 500 gram soda en je wasmachine is weer schoon. Mensen die regelmatig op 60 graden wassen zullen niet snel last krijgen van vetluis. Het komt voornamelijk door wassen op lage temperaturen met (te veel) vloeibaar wasmiddel.
Reactie door spikkel op 11-06-2011 00:01
Het water in Nederland is dusdanig zacht dat we helemaal geen Calgon of huishoudazijn hoeven te gebruiken om het verwarmingselement kalkvrij te houden. Veertig jaar geleden was dit een ander verhaal maar tegenwoordig is het echt niet meer nodig. Onlangs is de leus dat wasmachines met Calgon langer leven finaal onderuit gehaald. In wasmiddel zit overigens wateronthardende stoffen of ontkalkingsmiddelen zoals bijvoorbeeld zeoliet.
Reactie door tenormin op 11-06-2011 00:11
Quote: spikkel schreef op zaterdag 11 jun 2011, 00:01: Het water in Nederland is dusdanig zacht dat we helemaal geen Calgon of huishoudazijn hoeven te gebruiken om het verwarmingselement kalkvrij te houden. Veertig jaar geleden was dit een ander verhaal maar tegenwoordig is het echt niet meer nodig. Onlangs is de leus dat wasmachines met Calgon langer leven finaal onderuit gehaald. In wasmiddel zit overigens wateronthardende stoffen of ontkalkingsmiddelen zoals bijvoorbeeld zeoliet. einde Quote Ik weet niet in welk deel van Nederland u woont maar ik neem voor het gemak even een voorbeeld wat goed te zien is: de electrische waterkoker. Die heeft toch zeer regelmatig een ontkalkbeurt nodig, dus hier in Leidschendam is het zeker niet zeer zacht.
Reactie door wimmi20 op 11-06-2011 00:11
Het halve verhaal klopt niet. Het water in Nederland is bijna overal matig hard tot hard. De eenheid voor de hardheid van leidingwater is DH (Duitse hardheid) Klop maar in bij Google : hardheid water in Nederland. Dan zul je zien dat er in Nederland veel gebieden zijn waar het water niet zacht is. Spikkel, de rest van je verhaal ben ik het volkomen mee eens. +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Quote: spikkel schreef op zaterdag 11 jun 2011, 00:01: Het water in Nederland is dusdanig zacht dat we helemaal geen Calgon of huishoudazijn hoeven te gebruiken om het verwarmingselement kalkvrij te houden. Veertig jaar geleden was dit een ander verhaal maar tegenwoordig is het echt niet meer nodig. Onlangs is de leus dat wasmachines met Calgon langer leven finaal onderuit gehaald. In wasmiddel zit overigens wateronthardende stoffen of ontkalkingsmiddelen zoals bijvoorbeeld zeoliet. einde Quote Quote: spikkel schreef op zaterdag 11 jun 2011, 00:01: Het water in Nederland is dusdanig zacht dat we helemaal geen Calgon of huishoudazijn hoeven te gebruiken om het verwarmingselement kalkvrij te houden. Veertig jaar geleden was dit een ander verhaal maar tegenwoordig is het echt niet meer nodig. Onlangs is de leus dat wasmachines met Calgon langer leven finaal onderuit gehaald. In wasmiddel zit overigens wateronthardende stoffen of ontkalkingsmiddelen zoals bijvoorbeeld zeoliet. einde Quote
Reactie door tenormin op 11-06-2011 00:17
Wimmie20 In Nederland is dat toch de pH waarde?
Reactie door wimmi20 op 11-06-2011 00:35
Brigden, als je het advies uit mijn vorige stukkie had opgevolgd dan had je deze vraag niet hoeven stellen. ===================================================== Quote: brigden schreef op zaterdag 11 jun 2011, 00:17: Wimmie20 In Nederland is dat toch de pH waarde?einde Quote
Reactie door wimmi20 op 11-06-2011 00:47
Brigden, wat ik nog vergat: Ph waarde is de zuurgraad van waterige oplossing of b.v. aarde. Dh waarde is voor waterhardheid. +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Quote: brigden schreef op zaterdag 11 jun 2011, 00:17: Wimmie20 In Nederland is dat toch de pH waarde?einde Quote
Reactie door tenormin op 11-06-2011 12:48
Quote: wimmi20 schreef op zaterdag 11 jun 2011, 00:47: Brigden, wat ik nog vergat: Ph waarde is de zuurgraad van waterige oplossing of b.v. aarde. Dh waarde is voor waterhardheid. +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Quote: brigden schreef op zaterdag 11 jun 2011, 00:17: Wimmie20 In Nederland is dat toch de pH waarde?einde Quote einde Quote Ja, helemaal gelijk heb je. Ik was even in de war met de vijver in onze vorige tuin, druk in de weer om te pH waarde temeten, sorry hoor.
Reactie door spikkel op 11-06-2011 13:51
Quote: wimmi20 schreef op zaterdag 11 jun 2011, 00:11: Het halve verhaal klopt niet. Het water in Nederland is bijna overal matig hard tot hard. De eenheid voor de hardheid van leidingwater is DH (Duitse hardheid) Klop maar in bij Google : hardheid water in Nederland. Dan zul je zien dat er in Nederland veel gebieden zijn waar het water niet zacht is. Spikkel, de rest van je verhaal ben ik het volkomen mee eens.einde Quote Het overgrote deel van de huishoudens in Nederland heeft zacht tot middelhard water. Klop maar in bij Google en kijk hoeveel gemeenten er boven de 14 dH zitten. Dat zijn er niet veel. Zo'n 5 % van Nederland heeft nog hard water, in de nabije toekomst zal ook hier zacht tot middelhard water geleverd gaan worden. De waterkoker is een ander verhaal. Ook in zacht water zit kalk, uiteindelijk slaat dit neer in de waterkoker. In wasmiddel zit waterontharder wat het verwarmingselement van de wasmachine schoon zal houden. In de laatste 5 % van Nederland waar nog hard water geleverd wordt is het verstandig om waterontharder toe te voegen.
Reactie door van leyden op 01-11-2011 00:02
Vetluis bestaat niet, het is een wat domme omschrijving van een simpel ongemakje. Het zijn aangekoekte zeepresten die na en tijdje gaan schimmelen en het kan voorkomen worden door het wasmiddel DIRECT op het wasgoed te doen. Alleen op zo n manier heb je dan geen last van nare luchtjes. Het gebruik van allerlei middeltjes zoals soda e.d. is totale onzin en helpt dus niet, het zijn kwakzalverspraatjes. Sommigen beweren zelfs dat het schadelijk voor je wasmachine kan, zijn maar ook dat is NIET waar.
Reactie door tar op 10-10-2013 15:26
B.v. theedoeken -waar u uw bestek/borden mee afdroogt- wassen op 40 graden Celsius... eet smakelijk! Ook "fijn" is het als je handdoeken op 40 graden gaat wassen... Wasgoed schoon krijgen Wasgoed schoon krijgen
Reactie door tar op 10-10-2013 15:34
Quote: van leyden schreef op dinsdag 1 nov 2011, 00:02: Vetluis bestaat niet, het is een wat domme omschrijving van een simpel ongemakje. Het zijn aangekoekte zeepresten die na en tijdje gaan schimmelen en het kan voorkomen worden door het wasmiddel DIRECT op het wasgoed te doen. Alleen op zo n manier heb je dan geen last van nare luchtjes. Het gebruik van allerlei middeltjes zoals soda e.d. is totale onzin en helpt dus niet, het zijn kwakzalverspraatjes. Sommigen beweren zelfs dat het schadelijk voor je wasmachine kan, zijn maar ook dat is NIET waar.einde Quote Voorkoming vetluis en een schone was! [url=http://www.gezondheidsnet.nl/bacterien/nieuws/12050/kwart-gewassen-wasgoed-bevat-poepbacteriAn: Was goed schoon krijgen/onderhoud wasmachine[/url:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!