Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

telefoongids

Geplaatst door: viersen op: 29-12-2011 11:00
Ruim een jaar geleden is mijn vader overleden. Abonnement bij KPN opgezegd, vaste telefoonnummer bestaat inmiddels niet meer. Naam vader en telefoonnummer echter nog steeds vermeld in telefoongids. Klantenservice nationaletelefoongids gebeld. Deze verwijst door naar KPN. KPN zegt: u moet bij telefoongids BV zijn. TelefoongidsBV weer gebeld. Deze zegt, inmiddels zeer boos geworden: "wij werken alleen voor zakelijke klanten". Ook website Telefoongids biedt geen mogelijkheid om vermelding particulier te schrappen. Daarom maar gedaan of mijn vader zakelijke klant is en via emailformulier om wijziging verzocht. Reactie moet ik nog afwachten. Inmiddels meer dan een uur mee bezig geweest. Het kan toch niet kloppen dat particulieren vermelding niet kunnen schrappen? En staat de telefoongids inmiddels niet vol met onjuiste gegevens en overleden personen?
Reactie door herrdroetker op 30-12-2011 21:37
Liebe Viersen, Dit zijn de verworvenheden van de marktwerking tussen allerlei bedrijven, die elkaar de tent uitvechten en al zeker niet een vroeger 'ergens' gemaakte fout gaan opsporen en oplossen. De juiste procedure bij overlijden van een abonnee is dat de nabestaanden de aanbieder (hier KPN) in kennis stellen met verzoek om het abonnement en de telefonieaansluiting met ingang van de volgende maand te beëindigen. De aanbieder bevestigt (soms met een nette condoleance) het verzoek aan 'de erven'. De aanbieder draagt er vervolgens zorg voor dat de afsluiting tot stand komt en dat de overledene uit de telefoongids wordt geschrapt. Het telefoonnummer komt na enkele jaren weer beschikbaar voor een nieuwe abonnee. Maar nu komt het: Waar vroeger de telefoongids onder de directe verantwoordelijkheid van de PTT / KPN viel, is er nu een afzonderlijk bedrijf: Telefoongids BV. Kennelijk is er bij uw vader iets misgegaan bij de afhandeling. U zult waarschijnlijk niet in staat zijn om de beide bedrijven tot actie aan te zetten. Duidelijk is wel dat het vaker zal gaan voorkomen dat overledenen in de telefoongids blijven staan als KPN en Telefoongids BV dit probleem niet oplossen. Het overlijden van uw vader was mogelijk één van de eerste gevallen waar het mis ging. Laat het u tot vreugde stemmen, dat vooral Telefoongids BV hier in de toekomst veel last van gaat krijgen. Niemand zit te wachten op een telefoongids met namen van overleden abonnees. Gesundheit! HerrDoktorOetker

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor