Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Stadslicht slurpt wereldwijd onnodig energie

Geplaatst door: jftm op: 08-04-2011 19:55
Geachte auto ontwerpers en andere geïnteresseerden, Als auto's standaard voorzien worden van een installatie die de stadslichten dooft als het dimlicht brandt, dan scheelt dit op iedere auto 10 Watt, en dus brandstof. Het verschil zal u zelf niet zo snel merken, maar in het grote geheel des te meer. Het is onzinnig om stadslichten samen te laten branden met dimlicht. Als parkeerlicht lijkt het me nuttig, als reserve licht bij uitval van een van de dimlichten ook, maar verder moet het maar uit blijven. De functie als reservelicht van het dimlicht bij uitval, zou elektronisch geregeld kunnen worden. Dat kost lang geen 10W. Een andere handige optie is om de bekende stadslicht/dimlicht schakelaar zo te ontwerpen dat eerst het dimlicht aan gaat en pas in de tweede stand stadslicht. Bij de meeste auto's is dit nog steeds eigenwijs en ouderwets andersom.
Reactie door newton op 08-04-2011 22:48
werking accu auto: "Tijdens het rijden slaat de accu stroom op, die dan op andere momenten weer kan worden afgegeven. " je kan die energie beter gebruiken voor extra licht dan er niks mee doen
Reactie door jftm op 08-04-2011 23:15
Quote: newton schreef op vrijdag 8 apr 2011, 22:48: werking accu auto: "Tijdens het rijden slaat de accu stroom op, die dan op andere momenten weer kan worden afgegeven. " je kan die energie beter gebruiken voor extra licht dan er niks mee doen einde Quote Als je geen stroom onttrekt uit een accu hoeft die ook niet op te laden en zal de dynamo de motor minder belasten. Actie is reactie en niets voor niets. Heeft u wel eens een accu opgeladen met een acculader met zo'n metertje? De stroom wordt steeds lager naarmate de accu voller. Bij een volle accu zullen slimme acculaders gaan druppelladen, wat helemaal weinig stroom kost. Alle lichten uit laten zal de accu/dynamo combinatie ook minder belasten. De motor zal dan minder zwaar hoeven te draaien en dus minder brandstof gebruiken. John
Reactie door freya op 09-04-2011 10:55
Quote: newton schreef op vrijdag 8 apr 2011, 22:48: werking accu auto: "Tijdens het rijden slaat de accu stroom op, die dan op andere momenten weer kan worden afgegeven. " je kan die energie beter gebruiken voor extra licht dan er niks mee doen einde Quote Dan heb je toch een verkeerd beeld van hoe dat met 'energie' werkt. Alle energie die je ge/verbruikt, zul je er ook 'in' moeten stoppen (wet van behoud van energie). Dus als je 'met verlichting' rijdt, verbruik je méér brandstof dan wanneer je 'zonder verlichting' rijdt. Ergens 'gratis' energie uithalen gaat niet. Het 'Perpetuum mobile' is een utopie. Freya
Reactie door grootvader op 09-04-2011 12:13
Laat ik nu hebben gedacht dat het over stadslicht ging,dus over de verlichting in steden (en landelijk)? Want inderdaad! Dat slorpt een enorme hoeveelheid energie dat best wel een stuk minder kan. Wanneer men Azië bekijkt met die lichtreclames of gewoon met Google Earth dan is het duidelijk dat deze generaties de wereld naar de verd*mmenis aan het helpen zijn ten koste van na ons komende generaties. Dat kleine beetje die stadslichten van auto''s " slurpen " valt daarbij volledig in het niet. Er zijn grotere problemen. De Vrije Vogel
Reactie door jftm op 09-04-2011 14:25
Quote: grootvader schreef op zaterdag 9 apr 2011, 12:13: Laat ik nu hebben gedacht dat het over stadslicht ging,dus over de verlichting in steden (en landelijk)? Want inderdaad! Dat slorpt een enorme hoeveelheid energie dat best wel een stuk minder kan. Wanneer men Azië bekijkt met die lichtreclames of gewoon met Google Earth dan is het duidelijk dat deze generaties de wereld naar de verd*mmenis aan het helpen zijn ten koste van na ons komende generaties. Dat kleine beetje die stadslichten van auto''s " slurpen " valt daarbij volledig in het niet. Er zijn grotere problemen. De Vrije Vogeleinde Quote Beste Grootvader, Daar kan ik het niet anders als mee eens zijn. Als stadsverlichting alleen bedoeld wordt als verlichting van wegen voor de veiligheid kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die het nuttig vinden, maar lichtreclames zouden verboden moeten worden. Mijn tip is dan ook bedoeld als 1 van de vele punten waar winst in gehaald kan worden. Het valt naar mijn mening niet "volledig in het niet", als je bedenkt om hoeveel auto's het gaat. Bedankt voor het meedenken. John van den Berg
Reactie door nbw op 11-04-2011 03:08
Hoi John, Moet toegeven je hebt een punt. Stadslichten wereldwijd op auto's hebben geen werkelijke functie meer en alle energie daaraan verspilt is winst. Echter dan vergeet je naast wetgeving 1 belangrijke zaak, namelijk geld. En wie kent of heeft ze niet. Die handige alles in 1 lampensetjes met zekeringen voor 3,99 bij de goedkoopste winkels te koop. Waarvoor, wellicht voor hooguit 1 koplamp. De rest nooit nodig. En nog veel erger is als je het setje wenst aan te vullen enkel met een nieuwe koplamp is die niet te krijgen onder 19 euro. Dus maar weer een zinloos setje kopen enkel voor de koplamp. En na 4 jaar tuffen in je auto met 2 dimlichten kapot en heel misschien 1 remlicht ruil je in met 4 setjes van de Aldi waar maar 1 lampje ontbreekt. Vind je poging dapper maar volgens mij kun je dit niet winnen zolang we H4/H7 setjes kunnen kopen en de verkoper er ook nog geld aan verdiend.
Reactie door börgemeister op 12-04-2011 05:10
Suggestieve veronderstelling e/o. suggesties voor de fabrikanten van voertuigen om het erergieverslindende 'stadslicht'. Stadslicht bestaat officieel niet meer, mag ook niet meer officieel gevoerd worden, dat was vroerger 's-avonds mogelijk in de stad (bebouwde kom) met voldoende straatverlichting. Hier voeren van (dim)licht (of grootlicht) overdag was verboden bij wet. In de jaren zeventig van de vorige eeuw werd het voeren van stads/dimlicht overdag 'gedoogd' door de politie en sindsdien talrijk in gebruik. Het gebruik ervan is eigenlijk ontstaan door de brandweer (Rotterdam) destijds, die bij het uitrukken naast de optische signalen ook het dimlicht op het uitrukvoertuig aanzette om zo de zichtbaarheid van de voorrijdende automobilisten te attenderen - er waren toen nog geen blauwe knipperende lichten in de gril van het voertuig nog niet gemonteerd. Tegenwoordig - sinds februari 2011 op de nieuwe voertuigen - verplicht op het voertuig 'daglichtverlichting' te voeren, gaat automatisch aan bij het starten van het voertuig. Tegenwoordig worden de auto's meer en meer uitgerust met 'energiezuinige' ledverlichting. De modegrill is ook om overdag dan maar voor de zichtbaarheid de 'mistlichten' voor aan te zetten. Bekeuren hierop is dweilen met de kraan open.
Reactie door börgemeister op 13-04-2011 02:15
Suggestief! Daglicht voeren op en auto is maar een klein onderdeel van het gehele verbruik. Vergeet ook niet dat het verbruik mede ook aan ligt: - airconditioning; - radio en aanverwante mogelijkheden daarvan; - opladen/gebruik van de navigatie; - ruitenwissers; - file rijden; - rotondes; - wachten voor het verkeerslicht.
Reactie door haagee op 30-11-2011 13:11
Stadlichten bestaan niet voor de wet. formeel is het parkeerverlichting. in sommige landen mag je wel rijden alleen metdeze verlichting aan. Door de komst van LED verlichting in de nieuwe auto's is het stroomverbruik aanzienlijk verminderd, waar praten we dan nog over. Kijk eens hoeveel mensen altijd hun airco aan hebben staan, dat kost 10 % energie meer dan als die uit is, Rijden met een imperiaal en of een dakkoffer, Iedereen weet dat de rol en luchtweerstand quadratisch stijgt met het stijgen van de snelheid. Met deze dingen op je dak is dat 15 % verhoging van verbruik en dan maar zeuren over 2 "stadspitje"
Reactie door hetty1950 op 09-05-2012 13:20
hier bij wil ik mijn mening uiten over geen wegenbelasting betalen voor nieuwe auto,s niet iedereen is in staat om een nieuwe auto te kopen ik vind het zeer oneerlijk dat mensen die in het bezit zijn van een oudere auto wel wegenbelasting moeten betalen ,het fabeltje dat nieuwe auto,s niet vervuilen is gewoon lulkoek iedere auto bezitter moet gewoon wegenbelasting betalen waar wil je anders het geld vandaan halen nieuwe auto bezitters lachen zich dood ik rij wel betalen jullie maar voor mij de wegenbelasting het spreekwoord zegt heb je de lusten dan draag ook de lasten dit geld ook voor mensen met een nieuwe auto !!!!!!!!!!!!!!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor