sparen
Geplaatst door: karelstromph op: 25-04-2012 15:09
Als je niet al te veel rompslomp wenst, gewoon een spaarrekening. 2,7% is niet veel maar vermoedelijk hoger dan je persoonlijke inflatie. De algemene infaltiecijfers omvatten heel veel kostenposten, maar er is vrijwel geen mens die aan het volle gewicht van deze lijdt. De niet roker en niet drinker zal niets merken aan de verhoging van de tabak- en alcoholprijzen. Zelf heb ik vorig jaar maar éénkeer getanked, en dus is de verhoging van de benzineprijs, nauwelijks van (inflatoire) invloed op mijn inkomen. Je raadt het al, ik ben aardslui (69) en door mijn levenspatroon, is mijn persoonlijke inflatie 2011 slechts 0,2% geweest (2-tiende). De meeste mensen zullen nimmer de volle inflatie voor hun kiezen krijgen, dus renterekeningen hoeven niet eens zo slecht te zijn. Ik hoef gelukkig niet voorzichtig te leven, het is het gevolg van mijn levensstijl. Bij de 2,7% rente die ik krijg, houd ik dus nog 2,5% over.
Laat je dus niets aanpraten en je op te jutten.
Groet, Karel
Reactie door rots92 op 02-05-2012 13:13
Misschien heeft u een punt, ik weet het niet, maar het zou kunnen.
Reactie door manwijf op 02-05-2012 13:43
Helemaal mee eens Karel. Als je slim bent hou je altijd rekening met mindere tijden. Er wordt veel geklaagd op niks af. Zolang de koffieafdeling nog vol zit, het dringen is op Schiphol, veel stellen nog 2 auto's rijden etc. voelt kennelijk nog niet iedereen de crisis. De enige kostenpost die zeker wel gevoeld gaat worden is de hypotheeklast. Als je een huis op 2 salarissen hebt gekocht (hoe onverstandig kun je zijn?) dan ben je aan de beurt als er eentje werkeloos wordt. Het kan ieder gebeuren. Ik weet al zeker een stuk of 10 voorbeelden uit mn directe omgeving. Of als je gaat scheiden natuurlijk. Maar ook afschaffing van de hypotheekrenteaftrek zit er aan te komen. Het motto voor de toekomst: aflossen, aflossen en nog eens aflossen.
Ben zelf per 1-7-2007 gestopt met roken. Rookte zeker een pakje p.d. Bijna 5 jaar laten heeft me dat al bijna 10.000 euro opgeleverd!
Reactie door keesie59 op 02-05-2012 13:43
Dit gaat voor een enkeling op. Je moet niet vergeten, dat bij bedragen boven de 21.000 euro belasting moet wordne betaald. De belastingdienst wil dan wel 1,2% van het kapitaal hebben. De winst is dan slechts 1,3%; evenveel dus als de fiscus opstrijkt.
Reactie door mobi-z op 02-05-2012 14:05
Reactie door willyscharp op 02-05-2012 14:25
Ik weet er nog wel een paar:
-hutje op de heide gaan wonen als kluizenaar
-nooit meer een etentje buitenshuis
-geen TV
-geen lidmaatschap van een sportvereniging
-geen kinderen nemen
enz.....enz.
Reactie door lupatico op 02-05-2012 14:25
Waar krijg je zonder je geld lang vast te zetten of in te leggen bij buitenlandse baken nog 2,7% rente?
Economie gaan alleen weer lopen als we met z'n allen geld uitgeven.
Reactie door ruudjoppe op 02-05-2012 14:40
Toevallig vandaag bericht gehad dat Moneyou de rente verlaagt van 2.85% naar 2.75% jammer maar `t is niet anders.
We zullen het er mee moeten doen. Ik ben nu 70 jaar en ik ga me er in geen geval meer druk om maken.
Ik moet ook rond zien te komen van alleen A.O.W en `n €40,00 pensoen ( Vette hap dus) . Maar tot nu toe redden we het goed .
Effe oppassen waaraan je je geld uitgeeft he.
Reactie door tippelaar1 op 02-05-2012 15:57
Voor de laagst betaalden is sparen helemaal geen item. ZXij komen nietg eens de maand rond, laat staan dat ze kunnen sparen. En het wordt alleen maar erger. Misschien kunnen we daar eens een item van maken inplaats van het luxe probleem van sparen?
Reactie door teunvoskamp op 02-05-2012 16:36
Bij de ABN
Rentevergoeding looptijd 10 jaar 4,30%
Bij een uitkering per maand is het rentepercentage 0,25% lager.
Waarom niet
Reactie door teunvoskamp op 02-05-2012 16:40
Als het hard oploop
Als u geld opneemt van uw Spaar Deposito voordat de afgesproken termijn is afgelopen, rekent de bank een boete. We rekenen per jaar dat het geld nog zou vaststaan, 1,5% van het bedrag dat u opneemt. Dus, als uw Spaar Deposito nog 4 jaar loopt, en u neemt € 10.000,- op, betaalt u 4 x 1,5% van € 10.000,-, dat is € 600,-. De boete is nooit meer dan 10% van het bedrag dat u opneemt. En u ontvangt natuurlijk wel rente over de dagen dat het bedrag op uw Spaar Deposito stond.
Reactie door johannes1 op 02-05-2012 18:03
wees voorzichtig met al jouw financiële zaken via een bank te laten lopen.
of je zult/kunt gaan sparen, zal veel afhangen van jouw persoonlijke situatie.
met sparen bedoel ik dan het wegzetten van een deel van jouw inkomen om dit geld na langere tijd voor een vooropgezet doel te gaan gebruiken. doelloos poten heeft tegenwoordig geen enkele zin meer, daar je alleen maar de kans loopt dat de bank of de overheid er dan misbruik van gaat maken.
bedenk ook dat ALLE fin. transacties die de bank doet, geregistreerd worden en dat doen ze niet zonder reden; ze [kunnen: deze info doorverkopen a d regering of zo, die dan weet dat jouw inkomen nog speling heeft; zodat ze nog meer geld van jou kunnen afnemen, dan wel loonverhogingen kunnen tegen houden.
de sns-bank maakt het helemaal bont .
er bleek, dat zijn er een zg kasboek op na houden van alle boekingen en daarin stat exact gesplitst [ met grafieken en zo: aangegeven hoe jou inkomsten en uitgaven er de laatste 13 maanden uitzagen; dit ZONDER dat jou iets gevraagd is en gezegd.
bij reclame werd gezegd: we kunnen 't voor U onzichtbaar maken; men zei niet we zullen er verder voor zorgen dat dit niet meer voorkomt. nu kunnen ze dus gewoon hun gang gaan en NIEMAND die er iets aan doet.
dit is MISLEIDING van de argeloze burger.
dus let op met sparen als je dit via een bank wilt gaan doen !!
er zijn nog meerdere alternatieven, net zoals vroeger . en voor dat kleine beetje netto resultaat, daar hoef je 't niet voor te doen. VRIJHEID is V E E L waard !
Reactie door alfmyself op 02-05-2012 21:14
mobi-z, let nou een beetje op je taalgebruik, ook als je het hardgrondig oneens bent met wat een ander inbrengt. Sparen kun je om verschillende redenen natuurlijk: niet alleen voor de rente, maar ook voor een buffertje voor tegenslagen, zoals baanverlies, echtscheiding, ziekte en arbeidsongeschiktheid en nietverhaalbare schades (je hypotheek aflossen is ook sparen). Je geld maar uitgeven omdat de rente laag is vind ik heel onverstandig. Bovendien, onze overheid houdt zelf ook de hand op de knip en een economie die alleen functioneert bij kwistige uitgaven vind ik een slecht systeem. Je koopt wat je nodig hebt, niet meer en niet minder en waar je zonder kan, moet je het ook niet aan uitgeven. En die rente, die gaat heus wel weer een keer stijgen.
Reactie door fraru op 03-05-2012 00:54
Quote: willyscharp schreef op woensdag 2 mei 2012, 14:25: Ik weet er nog wel een paar:
-hutje op de heide gaan wonen als kluizenaar
-nooit meer een etentje buitenshuis
-geen TV
-geen lidmaatschap van een sportvereniging
-geen kinderen nemen
enz.....enz.
einde Quote
Hele goeie en zinnige ideëen, willyscharp. Van TV kijken word je niet gelukkig en van sporten krijg je vaak blessures (slecht voor de baas en slecht voor de zorgverzekeraar. Inderdaad, mobi-z, hoe dom kun je zijn?
Zijn al die mensen die een beleggingshypotheek genomen hebben en nu in de problemen zitten, slim of dom? Zijn al die mensen die voor de aanschaf van een auto of voor een dure vakantie een persoonlijke lening hebben afgesloten slim of dom?
Zijn al die mensen die teveel luisteren naar de reclames van de Mediamarkt of Bol.com en maar alles kopen waar een stekker aan zit, of ze dat nou NODIG hebben of niet, slim of dom? Jij mag het zeggen!
Reactie door besseldekker op 03-05-2012 04:31
Sparen is natuurlijk niet hetzelfde als besparen, maar je kunt die twee wel combineren. Verder is het belangrijk om te bedenken dat alle beetjes helpen: op een klein spaarresultaat hoef je niet neer te zien, als je weet dat je véle kleine spaarresultaten behaalt. Zo kun je een aantal ideeën combineren. Bijvoorbeeld:
1. Geef jezelf een opstapje door met een bedrag ineens te beginnen. Dat motiveert om door te gaan. Hoe kom je aan dat bedrag ineens? Op verschillende manieren. Zet een klein deel van je vakantiegeld opzij. Of zorg ervoor dat je energierekening iets te hoog is; wat je bij de jaarafrekening terugkrijgt, heb je ongemerkt gespaard, en dat zet je nu natuurlijk op een rekening.
2. Als je tóch bij AH winkelt, koop dan zegels. Het resultaat is hoog: stel dat je in een halfjaar een boekje vult, dan krijg je zo'n 12% (E 3 over gemiddeld E 24,50). Alleen zinvol dus als je toch al AH-klant bent.
3. Markeer geld. Spaar bijvoorbeeld alle vijfcentsstukken die je ontvangt, of alle twee-euromunten van een bepaald land. Lijkt op niks, maar doet ook weinig pijn; het telt op, en is weer een "beetje" dat "helpt".
4. Heb je variabele hypotheekrente? Die kon best weer eens omhoog gaan, en dan moet je dus per maand meer betalen. Stel je daar nu alvast op in door dat hogere bedrag opzij te leggen. Dubbel voordeel: je spaart, en je went alvast aan de verhoging. (Een alternatief is natuurlijk het aflossen dat Manwijf voorstelt. Hangt van je situatie af, en van je rente.)
5. Geld dat je niet direct nodig hebt (een jaarlijkse verzekeringspremie bijvoorbeeld) zet je natuurlijk kortstondig op een spaarrekening. Het levert weinig op, maar alweer: wel iets.
6. Staar je niet blind op de rente. Je kunt sparen zien als kapitaalvermeerdering, zelfs zonder rente. Ook in een oude kous sparen, is toch sparen. Rente, veel of weinig, is mooi meegenomen.
Er is nog veel meer te bedenken. Niet alle ideeën zijn geschikt, gepast of mogelijk voor iedereen. Dat hoeft ook niet. Kies in alle gevallen steeds die spaarvormen en spaartrucs waarbij je je lekker voelt; anders hou je het niet vol. Maar gun anderen het recht zich lekker te voelen bij hún spaargewoonten.
Reactie door manwijf op 03-05-2012 09:49
@Mobi-z
In de vele programma's die er tegenwoordig zijn over schuldhulpverlening laten ze voorbeelden genoeg zien van jongelui die dachten dat ze miljonair waren. Door een huis op 2 salarissen te kopen, stop je je hoofd in een strop. De tijd zal het uitwijzen hoeveel slachtoffers er nog gaan vallen. Ik heb er in ieder geval geen medelijden mee. Geen euro op de bank en maar uitgeven! En als het dan fout loopt de bank de schuld geven, pffff.....
Je kunt ook eerst huren en dan gaan sparen. Vervolgens een aanbetaling doen voor een niet te duur huis. Uiteraard niet tegelijkertijd ook een nieuwe keuken, badkamer etc. Ook daarvoor eerst sparen. Zal wel ouderwets zijn, maar dan heb je in ieder geval geen problemen. Je kunt als het geldschip binnenkomt altijd nog naar een kasteel verhuizen.
@Willyscharp
Het is inderdaad soms heel onverstandig om geen groot gezin te stichten als je geen cent te makken hebt. Kinderen krijgen kun je tegenwoordig plannen nl. Bewust kinderen laten opgroeien in een gezin met alleen schulden waardoor zij kansloos zijn, dat moet je een kind niet aan willen doen.
Op de fiets naar je werk zoals ik altijd gedaan heb, maakt dat je geen abonnement op de sportschool nodig heb. Ik heb genoeg beweging. Buiten de deur eten terwijl je b.v. 2 ton schuld hebt, is iets wat ik in ieder geval niet zou doen. Typisch een reactie voor iemand die denkt overal recht op te hebben. Het leven is niet alleen rechten. Het leven is vooral plichten en verantwoordelijkheid nemen.
Om niet te sparen i.v.m. de vermogenbelasting van 1,2 % is natuurlijk een lachtertje. Ik betaal het liefst een ton aan inkomstenbelasting.
Reactie door alk op 03-05-2012 12:17
Quote: lupatico schreef op woensdag 2 mei 2012, 14:25: Waar krijg je zonder je geld lang vast te zetten of in te leggen bij buitenlandse baken nog 2,7% rente?
Economie gaan alleen weer lopen als we met z'n allen geld uitgeven.
einde Quote
Via deze site kan je een fatsoenlijk rente overzicht zien waarbij je ook ziet hoe de grootbanken je met een fooitje afschependeze site
Reactie door weethet op 03-05-2012 13:19
Blijkbaar is niet opgemerkt dat de belastingdienst 4%!!!!!!!!! rendement met je afrekend... in box 3.. Dus je levert altijd extra belasting in over 1,4 % die je niet al helemaal niet hebt ontvangen. Hoezo dan geen persoonlijke inflatie? Je komt er echt aan,hoor.
Reactie door thomasbos op 09-05-2012 11:19
Quote: manwijf schreef op woensdag 2 mei 2012, 13:43: Helemaal mee eens Karel. Als je slim bent hou je altijd rekening met mindere tijden. Er wordt veel geklaagd op niks af. Zolang de koffieafdeling nog vol zit, het dringen is op Schiphol, veel stellen nog 2 auto's rijden etc. voelt kennelijk nog niet iedereen de crisis. De enige kostenpost die zeker wel gevoeld gaat worden is de hypotheeklast. Als je een huis op 2 salarissen hebt gekocht (hoe onverstandig kun je zijn?) dan ben je aan de beurt als er eentje werkeloos wordt. Het kan ieder gebeuren. Ik weet al zeker een stuk of 10 voorbeelden uit mn directe omgeving. Of als je gaat scheiden natuurlijk. Maar ook afschaffing van de hypotheekrenteaftrek zit er aan te komen. Het motto voor de toekomst: aflossen, aflossen en nog eens aflossen.
Ben zelf per 1-7-2007 gestopt met roken. Rookte zeker een pakje p.d. Bijna 5 jaar laten heeft me dat al bijna 10.000 euro opgeleverd!einde Quote
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!