Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Schuldhulpverlening

Geplaatst door: anne19811 op: 27-07-2012 15:03
Waarschijnlijk hebben jullie hier al meer van gehoord en/of over geplaatst, maar wilde het toch ergens kwijt omdat ik hier zelf nu mee te maken heb. Enige jaren geleden ben ik door toedoen van enkele instanties (in eerste instantie met name door UWV en de Gemeente Bennebroek) in de schulden terecht gekomen. Door tegenwerking van buitenaf, te weinig belangrijke informatie te krijgen en uiteraard deels door eigen, paniekerig, toedoen werd dit in de loop van de jaren steeds erger. Inmiddels waren vorig jaar de schulden zo hoog opgelopen dat ik dringend hulp moest gaan zoeken. Deze hulp werd, zoals bij zo velen, de Schuldhulpverlening (voormalig Stadsbank). Na overleg met een der hulpverleners daar is er besloten dat mijn budgettering voortaan via hun zou gaan voor een bepaalde periode. Dat betekende dat mijn salaris en aanvullende uitkering bij hun op een rekening zou worden gestort en zij zorg zouden dragen voor mijn vaste lasten en mij huishoudgeld zouden storten. In die periode werd ik aan alle kanten steeds heviger belaagd en bedreigd door schuldeisers. Beslagen op inboedel en inkomens mogen wettelijk gezien gewoon doorgaan. Maar omdat ik geen beschikking meer had over mijn eigen inkomen en geld kon ik hier niks tegen doen. Ik werd dus op dat moment aan meerdere kanten tegen een muur gezet. Zelfs een uitzettingsbevel voor mijn appartement omdat de Stadsbank geen aflossingen betaald en ik daar nog een achterstand had toen ik de Schuldhulpverlening in ging kon ik niet zelf afwenden. Uiteindelijk heeft het 4 weken en een paar dreigementen van mijn hulpverlener gekost om dat (tijdelijk) af te wenden. Dat was allemaal al erg stressvol en moeilijk. Na een half jaar kwam ik eindelijk uit het schuldhulpverleningstraject, mij verder van geen nieuwe schulden ook meer bewust, en ben ik mijn eigen vaste lasten netjes op tijd en vaak zelfs te vroeg gaan betalen. Inmiddels is dit bijna 3 maanden geleden en blijkt dus nu dat er in de periode van de budgettering dingen mis zijn gegaan. Ik kreeg vorige week een brief van Nuon dat mijn energie wordt afgesloten. Verbaasd heb ik contact met hen opgenomen wat er aan de hand was, dat ik in de budgettering heb gezeten en dat naar mijn weten alles netjes betaald was. Zij wist mij te vertellen dat er in die periode stelselmatig te laat betaald is en dat dit betekent dat er nu een vordering van €740 open staat en die betaald dient te worden om de afsluiting alsnog stop te kunnen zetten. Uiteraard heb ik dit geld niet. Er zou nog contact met mij opgenomen worden wat tot op heden nog niet gebeurd is, maar ik ben een geduldig mens en ga niet snel klagen. Inmiddels heb ik vorige week een brief ontvangen van Stedin en Liander, mijn netbeheerders, dat zij hebben vernomen dat Nuon mijn contract heeft beëindigd en dat zij begin augustus komen om zowel mijn stroom als mijn gas af te sluiten. Uiteraard heb ik onmiddellijk contact opgenomen met een andere energie leverancier voor een nieuw contract en ga ik opnieuw in overleg met Nuon om te kijken of er met hen nog iets te regelen valt wat betreft die schuld. Ik ontvang namelijk niet meer dan het bijstandminimum en zelfs daarop ligt nu een beslag. Lenigen worden aan een BKR registrant niet uitgekeerd en mijn werkgever weigert om mij zelfs in dit uitzonderingsgeval een voorschot te betalen. Het nieuwe contract heb ik proberen te sluiten bij Oxxio. Van hen heb ik nu een mail ontvangen dat ik alleen een nieuw contract met hun aan mag gaan als ik binnen
Reactie door marjon1 op 27-07-2012 15:20
Als ik binnen ........????
Reactie door anne19811 op 27-07-2012 15:27
Sorry er moest nog wat onder, maar paste niet meer schijnbaar. Het vervolg: Het nieuwe contract heb ik proberen te sluiten bij Oxxio. Van hen heb ik nu een mail ontvangen dat ik alleen een nieuw contract met hun aan mag gaan als ik binnen 2 weken een waarborgsom van €400,-- betaal. Dit geld heb ik niet en helaas ook geen rijke vrienden die me dit kunnen lenen. Dit bedrag moet ik betalen omdat ik volgens Focum een verhoogd risicoprofiel heb en dus onbetrouwbaar. Het feit dat dit risico op geen enkele wijze mijn schuld is wordt volledig begrepen, maar helaas betekent dit niet dat ik nu die €400,-- niet hoef te betalen. Met andere woorden betekent dit dus dat ik nu per 8 augustus geen stroom en geen gas meer heb. Ter verduidelijking betekent dit dus wassen met ijskoud water, geen voedsel meer kunnen bewaren of bereiden en geen enkele apparatuur meer kunnen gebruiken (mobiele telefoon én vaste telefoon, computer, televisie, magnetron, gasfornuis). En er is (naar mijn weten) geen enkele instantie die mij hier verder in kan bijstaan of mij kan helpen.
Reactie door getty op 27-07-2012 17:53
Dit lijkt me geen verhaal wat bij de rubriek "tips" hoort. Plaats het in een verkorte, compacte versie in de rubriek vraag en antwoord !
Reactie door sonjaatje op 28-07-2012 21:37
Staat inderdaad in de verkeerde rubriek, maar heb je geen overzichten gekregen dan? En was je na een half jaar alweer klaar?? Dat is erg snel.
Reactie door redacteur op 30-07-2012 14:14
Dit is inderdaad geen tip. Het topic wordt daarom gesloten. Uw vraag kunt u posten in Vraag & Beantwoord.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!