Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Preventietips fraude

Geplaatst door: edrick3 op: 28-02-2011 15:04
Bij Vraag en Antwoord komen regelmatig vragen over bv de betrouwbaarheid van een aanbieding, etc. Vandaar hier de tips van fraudehelpdesk van de overheid: Voorkomen van fraude Top Tien Tips 1. Vertrouwt u iets niet? Raadpleeg de fraudehelpdesk en zoek via zoekmachines en internetfora naar informatie. 2. Is de aanbieding te mooi om waar te zijn? Dan is dit meestal ook het geval. Zoek informatie over de aanbieding op internet of raadpleeg de fraudehelpdesk. 3. Moet u snel reageren? Dit is een beproefde tactiek van oplichters om u over de streep te trekken. Laat u niet onder druk zetten. 4. Lees de kleine lettertjes. Bij fraudeurs zit er altijd een addertje onder het gras. 5. Bent u ongevraagd en zomaar benaderd met een aanbieding (via post, telefoon, email, fax, aan de deur)? Let heel goed op! Hier zou wel eens een oplichter aan het werk kunnen zijn. 6. Meldt u aan bij het bel-me-niet-register, zodat u geen ongevraagde telefonische aanbiedingen krijgt. 7. Betaal liever niet vooraf en niet contant, tenzij u zeker weet dat de andere partij betrouwbaar is. 8. Bent u eerder slachtoffer van fraude geweest? Let extra goed op! De ene oplichter geeft vaak uw gegevens door aan de andere oplichter. 9. Geef nooit uw persoonlijke (bank) gegevens af! Fraudeurs maken misbruik van uw gegevens. 10. Zit een aanbieding vol taalfouten? Wees extra argwanend, dit kan een indicatie zijn voor fraude. Voor meer info: klik op [url=http://www.fraudehelpdesk.nl/home: www.fraudehelpdesk.nl[/url:
Reactie door kaklop op 03-03-2011 13:46
Tip 11. Sla terug (stuur bakstenen naar het antwoordnummer van de oplichter, dat kost ze veel geld) (doe nepaankopen via de site, wel bestellen, niet afrekenen, bel de hele dag naar het gratis telefoonnummer en houd ze van hun werk)
Reactie door read op 03-03-2011 14:50
edrick3 Prima zaak dat je deze preventiepunten hier publiceert. In aansluiting daarop, mijn aandachtspunten bij de specifieke acquisitiefraude: Advies: als je denkt dat je het slachtofferf bent van acquisitievfraude, dien dan een klacht in bij de SAF en/of het MKB. Betwist in elk geval de vordering en gebruik daarbij een voorbeeldbrief (zie MKB en/of KvK). Verstuur de brief aangetekend. Relevante informatie: Het Steunpunt AcquisitieFraude geeft deelnemers van de stichting juridische hulp en (preventieve) adviezen op het gebied van advertentie- en acquisitiefraude. Leden van de bij ons aangesloten brancheorganisaties krijgen gratis hulp in het juridische correspondentietraject. Postadres: Postbus 963 7301 BE Apeldoorn Vestigingsadres: Paslaan 17E 7311 AH Apeldoorn Juridisch spreekuur voor vragen en meldingen over acquisitiebureaus: Telefoon: 055-5059780 (10.00 uur tot 12.00 uur) Email: info@fraudemeldpunt.nl Secretariaat (administratie en pers): Telefoon: 055-5059789 (9.00 uur tot 16.30 uur) Email: secretariaat@fraudemeldpunt.nl Fax: 055-5059788 Klachten kunnen worden ingediend bij: [url: http://www.fraudemeldpunt.nl/[/url: [url: http://www.mkb.nl/index.php?pageID=34&searchstring=acquisitiefraude[/url: Ook is er een fraudehelpdesk van de site Opgelicht. Lees ook: http://www.kvk.nl/veilig_ondernemen/fraude_en_oplichting/acquisitiefraude/ http://nl.wikipedia.org/wiki/Acquisitiefraude http://www.kvk.nl/zoek/?region=landelijk&collection=landelijk&branche=&q=acquisitiefraude http://www.kvk.nl/download/nepfacturen_janlr_tcm73-208779.pdf Tips bij het omgaan met incassobureau's: 1. Reageer altijd op een incassobureau of deurwaarder. 2. Doe zoveel mogelijk schriftelijk. 3. Bewaar altijd een kopie van de brieven die u schrijft. 4. Wacht niet te lang met het vragen van juridische hulp (vakbond, rechtsbijstandsverzekering, bureau rechtshulp). 5. Als er een deurwaarder bij u langs komt, vraag dan een kopie van het vonnis (uitspraak van de kantonrechter). Tips bij een ongevraagde factuur of offerte (bron: KvK):  Nauwkeurigheid Lees de kleine lettertjes. Zo kom je achteraf niet voor verrassingen te staan. Vaak staat ergens onopvallend vermeld dat het bijvoorbeeld niet om een factuur gaat maar om een aanbieding. Of dat het geen opdrachtbevestiging is, maar een offerte.  Voorzichtigheid Wees altijd op uw hoede als iemand je benadert om een advertentie te plaatsen of verlengen, of als je gegevens moet bevestigen. Ga nooit zonder meer in op aanbiedingen per fax of telefoon van voor u onbekende advertentiebureaus. Wees extra alert als je gegevens moet controleren. Er zijn bureau´s die je op die manier proberen een opdracht te laten bevestigen.  Eenmalige plaatsing Als je akkoord bent gegaan met een eenmalige plaatsing, dan is dit géén overeenkomst voor meerdere jaren. Als je het volgende jaar een factuur voor een nieuwe plaatsing krijgt, is dit zonder rechtsgrond. U kunt dan het beste direct schriftelijk reageren. Zorg dan wel dat je weet waar u destijds voor getekend heeft.  Neem de tijd Laat je niet opjagen door een verkoper, bijvoorbeeld met de smoes dat de drukker op een akkoord zit te wachten. Neem de tijd om na te gaan of het verhaal van de verkoper klopt.  Vraag informatie Bent je niet zeker, of vertrouwt u iets niet, vraag dan om informatie. Teken nooit voor een advertentieplaatsing zonder schriftelijke bevestiging van oplage, verspreidingsgebied en doelgroep, of als je geen voorbeeldexemplaar krijgt.  Niet machtigen Let op dat je niet tekent voor een machtiging tot automatische betaling. Heeft u dit toch gedaan, dan kunt u uw bank verzoeken de betaling binnen 5 dagen na afschrijving terug te storten. Trek vervolgens ook de machtiging in.  Geen handtekening Wil je per brief of fax ontkennen dat je een overeenkomst heeft gesloten? Zet dan geen handtekening onder deze brief. Zo voorkomt u eventueel misbruik van uw handtekening. U kunt beter volstaan met het typen van uw naam.  Telefoongesprekken opnemen Als je de mogelijkheid hebt, neem dan de eventuele telefoongesprekken op die je voert met het bedrijf. Op deze manier kunt je het bedrijf confronteren met wat er daadwerkelijk is gezegd aan de telefoon. Aanvullende tips: 1.Stel als je gebeld wordt gedetailleerde vragen. Als iemand beweert dat uw bedrijf al een contract heeft gesloten, vraag dan om een kopietje daarvan. Of de naam van de medewerker die toestemming heeft gegeven. 2. Wacht 24 uur. Deze firma’s werken door de druk op te voeren ('u moet nú actie ondernemen of anders...'). Maak er melding van, dat je pas de volgende dag zult terugbellen. 3. Maak duidelijke afspraken met uw medewerkers. Stel duidelijke regels wie mag overgaan tot het ondertekenen en/of betalen van contracten/facturen. 4. Als je als bedrijf benaderd bent onder valse voorwendselen, neem dan altijd kontakt op met de Stichting Acquisitie Fraude (SAF). 5. Let op: sommige bedrijven opereren vanuit een netwerk. Er kan dus opnieuw gebeld worden onder een andere naam. ReadAC.
Reactie door edrick3 op 03-03-2011 14:53
@read, Prima aanvulling!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor