PC eenvoudig en snel houden
Geplaatst door: gsm op: 24-01-2012 19:39
Koop een PC met hardware die voldoende snel is voor het werk wat je er mee wil doen.
De Windows PC blijft snel door zo weinig mogelijk programma's te installeren. Installeer alleen wat je echt gaat gebruiken. Op die manier hoeven er ook minder vaak programma's verwijderd te worden en vervuilt de PC daardoor minder. Gebruik slechts één goede gratis virusscanner, bijvoorbeeld Avast en één Spyware scanner, bijvoorbeeld MBAM.
De nieuwere Windows PC's hoeven niet apart gedefragmenteerd te worden, want dat gebeurt vanaf Windows Vista toch al automatisch. Wil je toch zelf defragmenteren, dan is SmartDefrag een goed programma om af en toe eens te gebruiken. De PC kan hier ook wel iets sneller van worden.
Zorg voor voldoende vrije ruimte op de schijf (minimaal 25% vrij houden per partitie) en beperk de ruimte voor herstelpunten (Systeembeveiliging). Zorg dat de schijf dus voldoende groot is en neem bij twijfel de grotere schijf.
Gebruik nooit register tools, boosters, cleaners, optimizers en al dat soort overbodige spullen om het register zogenaamd schoon te maken.
Dat heeft heel weinig nut en is riskant als je er geen verstand van hebt. Gebruik CCleaner, maar alleen voor bepaalde gerichte werkzaamheden en alleen als je ook begrijpt wat je doet. Heb je er geen inzicht in, gebruik dan nooit zelf een cleaner of iets dergelijks.
Verwijder af en toe de tijdelijke bestanden van de Internetbrowser, vooral wanneer je problemen ondervindt op internet en beperk de gereserveerde ruimte voor deze bestanden
Blaas een keer per jaar de koeler van laptops schoon of laat dat doen met een spuitbusje gecomprimeerde lucht.
Bij PC's is schoonmaken minder vaak noodzakelijk.
Wanneer je zeker weet dat de PC prima functioneert,
gebruik dan Schijfopruiming, Meer opties, om zo nu en dan alle herstelpunten, behalve de laatste te verwijderen.
Wil je toch cleanen gebruik dan ATF-Cleaner van Attribune om tijdelijke bestanden te verwijderen.
Traag opstarten van Windows, vaak ontstaan na het verwijderen van software, kan soms verholpen worden door de \Windows\Prefetch map leeg te maken. Zorg voor een back-up. Test of de PC na 5 keer herstarten sneller opstart. In het algemeen wordt het leegmaken van de Prefetch folder sterk afgeraden. Doe dit dus alleen als laatste mogelijkheid, voor je opnieuw gaat installeren.
Opnieuw formatteren en de software herinstalleren is de methode die met enige zekerheid en na heel veel werk met updates opnieuw installeren en data terugzetten, opnieuw een optimaal systeem kan bieden.
ATF-Cleaner
Reactie door mostertpot op 31-01-2012 13:21
Bedankt voor deze tips.
Ik wil wel wat kwijt: mijn PC moet ik zeker 2 tot 3 keer per jaar even stofzuigen van binnen, De hoeveelheid stof die de computer aantrekt is gigantisch, ondanks dat wij een redelijk stofvrij huis (moeten) hebben i.v.m. allergie.
Vraag welk programma kan ik veilig gebruiken om drivers up-to-date te houden?
Reactie door aragon op 31-01-2012 14:14
Quote: mostertpot schreef op dinsdag 31 jan 2012, 13:21: Bedankt voor deze tips.
Ik wil wel wat kwijt: mijn PC moet ik zeker 2 tot 3 keer per jaar even stofzuigen van binnen, De hoeveelheid stof die de computer aantrekt is gigantisch, ondanks dat wij een redelijk stofvrij huis (moeten) hebben i.v.m. allergie.
Vraag welk programma kan ik veilig gebruiken om drivers up-to-date te houden?einde Quote
@mostertpot,
Als je achter de intakefan(s) een stoffilter monteerd, dan is het schoonmaken een kwestie van een keer per jaar of twee jaar uitzuigen.
Dit filtermateriaal is bij veel computershops te koop.
Mocht je budget het toelaten, schaf dan een goede case aan die vanaf de fabriek al met filters is voorzien.
Om je drivers up-to-date te houden, kun je het programma DriverMax proberen, wat erg goed werkt, en ook nog eens freeware is.
Succes,
Reactie door gallito op 31-01-2012 14:18
Quote: gsm schreef op dinsdag 24 jan 2012, 19:39: Blaas een keer per jaar de koeler van laptops schoon of laat dat doen met een spuitbusje gecomprimeerde lucht.
Bij PC's is schoonmaken minder vaak noodzakelijk.
einde Quote
De ventilator in mijn laptop draait soms op volle toeren en voelt het gedeelte van de mousepad soms goed warm aan. Ik heb de laptop al op een rooster staan zodat de lucht eronder weg kan. Ik zie echter geen stof zitten in de roosters.
Hoe zie ik van buitenaf waar de ventilator zit; ik hoor deze alleen maar.
Mijn laptop is 3 jaar oud en het is een HP Compaq Presario.
Reactie door aragon op 31-01-2012 15:04
Quote: gallito schreef op dinsdag 31 jan 2012, 14:18: Quote: gsm schreef op dinsdag 24 jan 2012, 19:39: Blaas een keer per jaar de koeler van laptops schoon of laat dat doen met een spuitbusje gecomprimeerde lucht.
Bij PC's is schoonmaken minder vaak noodzakelijk.
einde Quote
De ventilator in mijn laptop draait soms op volle toeren en voelt het gedeelte van de mousepad soms goed warm aan. Ik heb de laptop al op een rooster staan zodat de lucht eronder weg kan. Ik zie echter geen stof zitten in de roosters.
Hoe zie ik van buitenaf waar de ventilator zit; ik hoor deze alleen maar.
Mijn laptop is 3 jaar oud en het is een HP Compaq Presario. einde Quote
@gallito,
Om de fan van de cpu schoon te maken, moet je de laptop open maken, iets wat ik mensen die daar geen ervaring mee hebben ten zeerste afraad.
Als je de laptop eventueel schoon hebt laten maken, schaf dan een goede laptopkoeler aan, dit verminderd de warmte met 10 á 15 graden.
Ik heb namelijk ook dezelfde laptop, en heb ook eens gekeken of er stof in zat, maar dat was niet het geval.
Succes,
Reactie door mostertpot op 31-01-2012 15:33
Quote: aragon schreef op dinsdag 31 jan 2012, 14:14: Quote: mostertpot schreef op dinsdag 31 jan 2012, 13:21: Bedankt voor deze tips.
Ik wil wel wat kwijt: mijn PC moet ik zeker 2 tot 3 keer per jaar even stofzuigen van binnen, De hoeveelheid stof die de computer aantrekt is gigantisch, ondanks dat wij een redelijk stofvrij huis (moeten) hebben i.v.m. allergie.
Vraag welk programma kan ik veilig gebruiken om drivers up-to-date te houden?einde Quote
@mostertpot,
Als je achter de intakefan(s) een stoffilter monteerd, dan is het schoonmaken een kwestie van een keer per jaar of twee jaar uitzuigen.
Dit filtermateriaal is bij veel computershops te koop.
Mocht je budget het toelaten, schaf dan een goede case aan die vanaf de fabriek al met filters is voorzien.
Om je drivers up-to-date te houden, kun je het programma DriverMax proberen, wat erg goed werkt, en ook nog eens freeware is.
Succes,einde Quote
Kijk met zulke hulp word ik weer wijzer, mijn dank is groot!
Reactie door aragon op 31-01-2012 16:00
Quote: mostertpot schreef op dinsdag 31 jan 2012, 15:33: Quote: aragon schreef op dinsdag 31 jan 2012, 14:14: Quote: mostertpot schreef op dinsdag 31 jan 2012, 13:21: Bedankt voor deze tips.
Ik wil wel wat kwijt: mijn PC moet ik zeker 2 tot 3 keer per jaar even stofzuigen van binnen, De hoeveelheid stof die de computer aantrekt is gigantisch, ondanks dat wij een redelijk stofvrij huis (moeten) hebben i.v.m. allergie.
Vraag welk programma kan ik veilig gebruiken om drivers up-to-date te houden?einde Quote
@mostertpot,
Als je achter de intakefan(s) een stoffilter monteerd, dan is het schoonmaken een kwestie van een keer per jaar of twee jaar uitzuigen.
Dit filtermateriaal is bij veel computershops te koop.
Mocht je budget het toelaten, schaf dan een goede case aan die vanaf de fabriek al met filters is voorzien.
Om je drivers up-to-date te houden, kun je het programma DriverMax proberen, wat erg goed werkt, en ook nog eens freeware is.
Succes,einde Quote
Kijk met zulke hulp word ik weer wijzer, mijn dank is groot!
einde Quote
Bedankt voor je reactie.
Aragon
Reactie door gallito op 31-01-2012 22:19
Quote: aragon schreef op dinsdag 31 jan 2012, 14:14
Om je drivers up-to-date te houden, kun je het programma DriverMax proberen, wat erg goed werkt, en ook nog eens freeware is.
Succes, einde Quote
Hoe kan het dat AVG DriverMax (die ongemerkt ook een toolbar installeert) bij een check aangeeft dat bijna al mijn driver ge-update moeten worden, terwijl ik via Apparaatbeheer/Stuurprogramma bijwerken, na zoeken op het internet de mededeling krijg dat de laatste stuurprogramma's reeds geïnstalleerd zijn.
Is DriverMax dan wel zo'n noodzakelijk programma?
(sorry, ik krijg de tekst niet buiten de quote)
Reactie door aragon op 01-02-2012 13:50
Quote: gallito schreef op dinsdag 31 jan 2012, 22:19: Quote: aragon schreef op dinsdag 31 jan 2012, 14:14
Om je drivers up-to-date te houden, kun je het programma DriverMax proberen, wat erg goed werkt, en ook nog eens freeware is.
Succes, einde Quote
Hoe kan het dat AVG DriverMax (die ongemerkt ook een toolbar installeert) bij een check aangeeft dat bijna al mijn driver ge-update moeten worden, terwijl ik via Apparaatbeheer/Stuurprogramma bijwerken, na zoeken op het internet de mededeling krijg dat de laatste stuurprogramma's reeds geïnstalleerd zijn.
Is DriverMax dan wel zo'n noodzakelijk programma?
(sorry, ik krijg de tekst niet buiten de quote)
einde Quote
DriveMax is niet echt noodzakelijk, maar wel handig.
Het draait op de achtergrond en neemt weinig geheugengebruik in beslag.
In plaats van DriverMax kun je ook Secunia PSI gebruiken.
Alleen tijdens het instaleren altijd opletten dat er geen andere dingen ongemerkt ook geinstaleerd worden.
Ik begrijp dat je tijdens de instalatie van DriverMax een toolbar hebt meegekrgen, die ongewenst is.
Dit houd in dat je DriverMax en de toolbar moet verwijderen met het liefst Revo Uninstaller, dan is alles gelijk goed weg.
DriverMax of een andere tool opniew instaleren, en tijdens het instalatieproces goed opletten of er geen vinkjes staan bij een toolbar o.i.d.
Deze vinkjes uitzetten, en dan pas instaleren.
Veel succes,
Aragon
Reactie door gallito op 01-02-2012 14:48
Ik had alles (ook de AVG toolbar) alweer verwijderd met Revo, maar tot mijn stomme verbazing bleef die AVG toolbar aanwezig. Inmiddels definitief de nek omgedraaid bij internetopties/startpagina, waar het nog stond als opstartpagina.
Ik let altijd heel goed op vinkjes, maar in dit geval werd daarvan geen melding gemaakt.
Reactie door aragon op 01-02-2012 16:07
Quote: gallito schreef op woensdag 1 feb 2012, 14:48: Ik had alles (ook de AVG toolbar) alweer verwijderd met Revo, maar tot mijn stomme verbazing bleef die AVG toolbar aanwezig. Inmiddels definitief de nek omgedraaid bij internetopties/startpagina, waar het nog stond als opstartpagina.
Ik let altijd heel goed op vinkjes, maar in dit geval werd daarvan geen melding gemaakt.
einde Quote
@gallito,
De AVG toolbar kan geen kwaad, die kun je normaal uitschakelen c.q. verbergen.
Maar wees altijd alert met instalatie van freeware; vaak wordt er toch iets bij geinstaleerd.
Remedie:
Goed lezen , en niet te snel op oké drukken.
Bespaart een boel rommel.
Gr,
Aragon
Reactie door gsm op 05-02-2012 17:44
Quote: gallito schreef op dinsdag 31 jan 2012, 14:18: Quote: gsm schreef op dinsdag 24 jan 2012, 19:39: Blaas een keer per jaar de koeler van laptops schoon of laat dat doen met een spuitbusje gecomprimeerde lucht.
Bij PC's is schoonmaken minder vaak noodzakelijk.
einde Quote
De ventilator in mijn laptop draait soms op volle toeren en voelt het gedeelte van de mousepad soms goed warm aan. Ik heb de laptop al op een rooster staan zodat de lucht eronder weg kan. Ik zie echter geen stof zitten in de roosters.
Hoe zie ik van buitenaf waar de ventilator zit; ik hoor deze alleen maar.
Mijn laptop is 3 jaar oud en het is een HP Compaq Presario. einde Quote
Zie deze tip.deze tip
Reactie door gsm op 05-02-2012 17:47
Foutje..
Ik bedoelde natuurlijk deze tipdeze tip
Reactie door gsm op 07-02-2012 20:06
Nog een kleine aanvulling:
Houdt het bureaublad schoon en plaats in elk geval geen grote bestanden of mappen met veel bestanden, op het bureaublad.
Beperk het aantal snelkoppelingen op het bureaublad.
Dubbele of ongeldige snelkoppelingen kunnen het opstarten van de PC vertragen.
Zelf gebruik ik ook Easycleaner, maar dan wel uitsluitend en alleen voor het opruimen van foute snelkoppelingen, die op het op het bureaublad en in het startmenu zijn achtergebleven. Dat is soms het geval na verwijdering of aanpassingen van software.
Reactie door gallito op 08-02-2012 22:04
@gsm
Ik heb maar een drietal programma's op mijn bureaublad staan, maar de rest staat linksonder verborgen in het snelmenu. Geeft dat ook nog dezelfde vertraging? Starten ze dan toch op?
Met de Auslogics Start-up Manager heb ik aangevinkt welke programma's mogen opstarten (ongeveer 5). Werkt dat dan ook zo?
Wat is eigenlijk de beste manier?
Kassa
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!