Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Koop geen HTC / kijk uit met garantie en Dynafix

Geplaatst door: foreverfan op: 03-03-2010 14:52
Ik heb 2 jaar geleden een HTC Touch Cruis gekocht via Typhone. Een week voor de garantie afliep had ik al twee weken problemen met laden (zelfs een nachtje opladen was hij niet opgeladen). Uiteindelijk is zelfs het palletje in de usb afgebroken. Ik was super blij dat ik nog een week garantie had… Todat ik de telefoon opgehaald heb laten worden door HTC Care en de telefoon terecht kwam Bij Dynafix. Dynafix zegt stoot / val / duw schade : dit valt niet in de garantie En stelt me de keuzes: 35,70 betalen voor ongerepareerd toestel, 95,70 betalen voor de reparatie of Het ding milieuvriendelijk laten verwerken. Ondanks mijn garantie moet ik dus volgens hun wel onderzoekskosten betalen. Onderhandelen hierover is met Dynafix niet mogelijk. TIP zoek op HTC telefoons en Dynafix en bedenk je 3 x voor je een enorm kwetsbare telefoon van het merk HTC koopt want ze bieden letterlijk garantie tot aan de deur. Ook de schermpjes zijn uitgesloten van garantie omdat ze zo kwetsbaar zijn.
Reactie door jolanda64 op 03-03-2010 16:04
Klacht over voorwaarden in een garantie Dynafix Bovenstaande klacht klinkt bekend. Begin febr kreeg wij het zelfde te horen, sttot/val/duwschade. op 9-2-2010, heb ik onderstaande klacht, naar TV Gelderland gestuurd, Vara, consuwijzer en Femmefone. Maar Femmefone, zij gaven geen thuis en staken hand in eigen boezem. In juni 2009 kocht onze zoon via Femmefone.nl een LG KP 500 mobile. Er waren wat problemen met het ontvangen van dit toestel, maar dit heeft Femmefone heel netjes en keurig opgelost. Maar nu zijn we toch niet zo tevrede over wat er nu is gebeurd! Eind januari kreeg hij problemen met de display. We konden direct contact opnemen met Dynafix. Wij namen contact op, zij vertelde ons hoe te handelen. Maar er werd er al bij gezegd dat, wanneer het toestel schade had opgelopen door onze fout, de kosten dan buiten de garantie vielen. Wanneer dit er bij vermeld wordt, dan weet je al, dat je als consument aan het kortste eind trek, want dan ligt het 9 van de 10 keer altijd aan de consument. Zo nu ook, lag het aan de consument. Aan het toestel is val-, stoot - of drukschade geconstateerd. Ja, zo trek je als consument altijd aan het kortste eind! Onze zoon is zeer zuinig op dit toestel, hij heeft er zelf een speciaal rubber hoesje voor gekocht, zodat, wanneer hij het toestel een keer stoot, of valt het toestel minder schade heeft. Welke consument laat zijn toestel niet een keer vallen of stoot hem. Druk schade! Je loopt als consument toch niet de hele tijd met je toestel in de hand, om dit te voorkomen toch! Wat is dat nou! Natuurlijk beland het toestel in een jaszak. Heel slim ook om dit in een garantie voorwaarde te zetten, want als consument ben je dan altijd de klos, waar dient een garantie dan nog voor! Ikzelf heb al jaren een Motorola toestel L6, wel tig keer gevallen en gestoten, het toestel heeft zelfs een nacht buiten gelegen omdat het uit mijn zak viel toen ik in de auto stapte. Bij het uitrijden van mijn auto, was ik er overheen gereden, het toestel leeft nog, niets aan de hand. Maar als je dan als consument krijg te horen, dat er val en stoot of drukschade is geconstateerd, dan zeg ik ja, dit is mij fout!. Maar nu nee, er is normaal mee omgegaan, het toestel is pas een half jaar oud, kom op zeg. Wij gaan dus niet akkoord met hun constatering, wie weet hebben ze zelf wel zo de schade aangebracht, dat het buiten de garantie valt, want dat kan niemand bewijzen! De schade valt binnen de garantie, we willen dat de display gewoon gemaakt wordt, zonder de kosten te verhalen op de consument! Wat de garantie voorwaarden ook vertelt, zo hang je altijd als consument, Zulke garantie voorwaarden komen vaak ten kostte van een consument en dat zou toch niet zo moeten zijn in een garantie! Zulke garantie voorwaarders, zijn zo lek als een mandje en zeker niet consument vriendelijk. Zelfs als men het toestel terug wilt, komen de onderzoek kosten voor onze rekening dit zit niet in de garantie, kosten 49,98. Zij zorgen er dan voor dat het toestel kosteloos milieu vriendelijk vernietigd wordt. Wie kan dit controlern? Gewoon schandalig! Waar kies je dan voor, voor kosteloos afstand te nemen van het product. Zodat Dynafix het milieuvriendelijk verwerkt. Je wordt potjandikkie nog legaal bestolen ook! We hebben deze brief ook naar Dynafix gestuurd.Geen reactie. En gekozen voor de optie dat zij het toestel mogen houden. bijna 50 euro betalen vond ik te ver gaan, dus veel keus was er niet. Het toestel zijn we dus kwijt!! Ik vind het een schande dat zoiets zomaar kan! Ik vind het diefstal een woekering! Hier zou echt iets aan gedaan moeten worden!
Reactie door jolanda64 op 03-03-2010 16:13
Beste foreverfan, Meld deze klacht bij consuwijzer Heb ik ook gedaan en kreeg reactie en ze leggen dit bij de opta neer. Ik kreeg o.a onderstaande reactie, dit is een klein stukje van een heel veel info die ik ontving. Ik stuur ook het adres en e-mail mee Succes! Wat gebeurt er met uw melding ? ConsuWijzer registreert uw melding. Daarna komt uw melding terecht bij één van de toezichthouders. Dat zijn de toezichthouders die samenwerken met ConsuWijzer: de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) en de Consumentenautoriteit. Met vriendelijke groet, ConsuWijzer (T) 088 - 070 70 70 Postbus 1031 2260 BA Leidschendam info@consuwijzer.nl www.consuwijzer.nl Praktisch advies over uw rechten als consument
Reactie door foreverfan op 03-03-2010 19:01
Ik heb inmiddels ook al een reactie naar Consuwijzer gestuurd, hopelijk doet de OPTA er iets mee.
Reactie door vuurbos op 03-08-2012 19:02
Het Dynafix probleem bestaat nog steeds Ik heb 1,5jaar een HTC desire, heerlijk apparaat, alleen maar tevreden TOT er iets aan hapert. Ik heb nu een defect, bij extreem voorzichtig gebruik van mobiel en toch zou het niet onder de garantie vallen ivm val-schade (nooit gevallen of gestoten etc). HTC werkt samen met reparatie bedrijf Dynafix en over dit bedrijf regent het klachten op internet, allemaal hetzelfde ... onterecht val schade en dus toch dure rekening, 40Euro onderzoekskosten indien je je mobiel niet gerepareerd terug wil hebben, een andere telefoon terugkrijgen of met meer defecten etc. Google Dynafix maar eens, een malafide bedrijf, al jaren. En toch werkt HTC nog steeds met hun samen en geven geen enkele hulp bij klachten over Dynafix. Effectief heb je dus nauwelijks garantie bij HTC, je staat machteloos. Ik vind het een heerlijk apparaat maar voor mij geen HTC meer.
Reactie door foreverfan op 03-08-2012 19:17
Het enige dat werkt is blijven mailen naar HTC. Dynafix is een bedrijf dat continu nee verkoopt en je toestel echt niet wil teruggeven als je die onderszoekskosten van 35 euro niet betaald, Mijn probleem was een kapotte usb lader zoals ik al van te voren had aangegeven. Resultaat is dat zij er naar kijken en aan de buitenkant net als ik reeds kunnen constateren dat de usblader kapot is en dure factuur sturen voor repareren of zonder reparatie en 35 euro lichter. Er zijn reparatiebedrijven op internet die het voor ongeveer die prijs repareren. Ik had uiteindelijk geluk en heb mijn telefoon gerepareerd terug gekregen zonder te betalen. Dynafix gaf namelijk aan dat het scherm gebroken zou zijn doordat hij gevallen zou zijn (???) En mijn scherm was niet gebroken voor ik het had verzonden had. Misschien hebben ze een en ander gedeclareerd bij een verzekering dus alsnog geld ontvangen op een of andere manier. Ik had een en ander doorgestuurd naar HTC en heb uiteindelijk dus toch mijn telefoon gerepareerd terug ontvangen zonder kosten, maar heeft wel een lange adem en veel wachten, mailen en hopen gekost. En ik weet zeker dat ik het gunstige resultaat eerder aan HTC te danken heb dan aan Dynafix door alle mails door te communiceren en te blijven mailen tot ze iets geregeld hebben.
Reactie door jolanda64 op 05-08-2012 14:00
Beste allemaal, Ik ben inmiddels heel wat wijzer geworden, hier wat tips. Als eerste; wanneer Dynafix aangeeft dat het om stoot, val of waterschade gaat, moet men dat kunnen onderbouwen en aantonen. Mocht je het product moeten opsturen stuur dan onderstaande mee. Ik wil u er nu al op wijze dat, wij dus met stoot, val of duw schade niet akkoord gaan. Tenzij u dit kunt onderbouwen! Ook willen we niet voor die belachelijke onkosten moeten opdraaien die dan wordt gevraagd om je product terug te kunnen krijgen, zeker niet in de Garantie. Laat ik met de deur in huis vallen. U stelt dat er sprake is van val- of stootschade, of welke concluderen dan ook. Dan nemen we aan dat u dat kunt onderbouwen, aangezien u de schuld van deze schade met uw reactie nu bij mij legt. Dit is omgekeerde bewijslast. Vervolgens voor u een artikel Europees recht welke in dit geval van toepassing is; Rechten Sinds 1 mei 2003 kunt u een product dat niet voldoet aan de verwachtingen die u er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. U dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. Van de verkoper kunt u één van de onderstaande punten eisen: 1. Dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert. 2. Dat het product wordt hersteld of vervangen. 3. Dat de verkoper een gedeelte van de verkoopprijs aan u terugbetaalt. 4. Dat de koopovereenkomst wordt ontbonden. Bewijslast Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag u ervan uitgaan dat, dat gebrek er al was toen u het product kocht. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet aan kunnen tonen dat het gebrek niet aanwezig was toen u het product kocht. Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek kosteloos repareren of u een nieuw exemplaar geven. De wettelijke garantie is dan van toepassing. Wettelijke garantie en fabrieksgarantie Wettelijke garantie geldt altijd, voor alle bovenstaand omschreven consumentengoederen. Daarnaast wordt er vaak een fabrieksgarantie afgegeven. U moet dit eigenlijk zien als een extra garantie, hoewel deze garantie wel heel vaak gegeven wordt en bijna standaard lijkt. Aangezien u als consument geen koop sluit met de fabrikant maar met de verkoper, kan de fabrikant allerlei beperkingen stellen aan de fabrieksgarantie. Meestal is de fabrieksgarantie echter iets uitgebreider dan de wettelijke garantie, maar dat verschilt dus per producent. De verkoper moet zich aan beide houden. Na het verstrijken van de garantietermijn kunt u nog steeds verlangen dat de leverancier een gebrek herstelt of u een nieuw exemplaar geeft. En dit kan na de wettelijke garantie van een half jaar, maar ook na het aflopen van de fabrieksgarantie die u bij veel producten krijgt. Dit geldt dus ook voor Dynafix. Wij hebben in 2011 een notebook op moeten sturen en dit erbij gedaan en de laptop is keurig gemaakt retour gekomen. Ze kunnen het dus wel, dit hebben we natuurlijk ook gemeld op de vara site. Onderstaande brief hadden wij verzonden Beste medewerker van Dynafix, datum 20 juni 2011 We zijn niet zo blij dat ASUS, u als bedrijf heeft om producten na te kijken. We kennen uw manier van werken. Vaak stoot duw en val schade wordt er vermeld. Echter wil ik u erop wijze, dat wij in febr., 2010 hierover een klacht bij TV Gelderland hebben ingediend. Toen betrof het een mobile. Wij hebben toen een nieuwe Mobile mogen ontvangen. Omdat zowel u , zoals in de TV uitzending werd gezegd, niet aantoont baar is, als het om Stootschade gaat of val schade gaat, wel waterschade. Wij hebben veel geleerd waar je als consument op moet letten, en waar je recht op hebt zeker binnen de garantie. Ik wil u er nu al op wijze dat, wij dus met stoot, val of duw schade niet akkoord gaan. Tenzij u dit kunt onderbouwen! Ook willen we niet voor die belachelijke onkosten moeten opdraaien die dan wordt gevraagd om je product terug te kunnen krijgen, zeker niet in de Garantie. Laat ik met de deur in huis vallen. U stelt dat er sprake is van val- of stootschade, of welke concluderen dan ook. Dan nemen we aan dat u dat kunt onderbouwen, aangezien u de schuld van deze schade met uw reactie nu bij mij legt. Dit is omgekeerde bewijslast. Vervolgens voor u een artikel Europees recht welke in dit geval van toepassing is; Rechten Sinds 1 mei 2003 kunt u een product dat niet voldoet aan de verwachtingen die u er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. U dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. Van de verkoper kunt u één van de onderstaande punten eisen: 1. Dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert. 2. Dat het product wordt hersteld of vervangen. 3. Dat de verkoper een gedeelte van de verkoopprijs aan u terugbetaalt. 4. Dat de koopovereenkomst wordt ontbonden. Bewijslast Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag u ervan uitgaan dat, dat gebrek er al was toen u het product kocht. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet aan kunnen tonen dat het gebrek niet aanwezig was toen u het product kocht. Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek kosteloos repareren of u een nieuw exemplaar geven. De wettelijke garantie is dan van toepassing. Wettelijke garantie en fabrieksgarantie Wettelijke garantie geldt altijd, voor alle bovenstaand omschreven consumentengoederen. Daarnaast wordt er vaak een fabrieksgarantie afgegeven. U moet dit eigenlijk zien als een extra garantie, hoewel deze garantie wel heel vaak gegeven wordt en bijna standaard lijkt. Aangezien u als consument geen koop sluit met de fabrikant maar met de verkoper, kan de fabrikant allerlei beperkingen stellen aan de fabrieksgarantie. Meestal is de fabrieksgarantie echter iets uitgebreider dan de wettelijke garantie, maar dat verschilt dus per producent. De verkoper moet zich aan beide houden. Na het verstrijken van de garantietermijn kunt u nog steeds verlangen dat de leverancier een gebrek herstelt of u een nieuw exemplaar geeft. En dit kan na de wettelijke garantie van een half jaar, maar ook na het aflopen van de fabrieksgarantie die u bij veel producten krijgt. Het internet staat vol met klachten over jullie bedrijf o.a. bij kassa. http://kassa.vara.nl/tips/tips-detail/tipdetail/koop-geen-htc-kijk-uit-met-garantie-en-dynafix/ Beste mensen, ik hoop met deze tip, dat ook jullie succes ermee behalen. Want je moet als consument de weg en wetten gewoon weten.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!