Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

iPad app misleiding

Geplaatst door: fam.geurkink op: 22-11-2010 19:16
Ik installeerde zondagavond een gratis App op de Ipad voor mijn dochter van vijf. Smurfs's Village. Bedoeling was om zelf een dorpje te bouwen. Leek leuk want ze kon ook kruiwagentjes met besjes kopen en afrekenen. Tien minuten later was er 80 euro van de rekening af geschreven! Besjes moesten werkelijk gekocht worden met deze gratis app. Het appje is bijzonder misleidend gezien de vele identieke reacties die ik nadien las. Inmiddels blijkt dat deze gratis app een van de meest verdienende App is. Iedereen wordt misleid. Misselijke grap van de heren van Apple.
Reactie door freya op 24-11-2010 14:44
Heel vervelend dat dit je is overkomen, maar om misverstanden te voorkomen, het is niet Apple die deze programma's (spelletjes) maakt. Iedereen (nou ja, als je wat verstand van programmeren hebt) kan programma's voor de iPod, iPhone of iPad maken en via de iTunes Store verkopen. Apple verdient daar uiteraard ook aan, maar de programma's zijn ontwikkeld door derden en niet door Apple. Daarnaast had je natuurlijk ook best zelf wat beter kunnen opletten. Als je dit spelletje in de AppStore opzoekt (om aan te schaffen), dan staat daar toch vrij duidelijk: PLEASE NOTE: Smurf Village is free to play, but charges real money for additional in-app content. You may lock out the ability to purchage in-app content by adjusting your device's settings. Kortom, je had het kunnen weten en bovendien kun je het in-app kopen van content uitschakelen. Dit gaat dan op je iPad via Instellingen > Algemeen > Beperkingen en dan Kopen in programma inschakelen. Het kopen van zaken binnen een programma is dan niet meer mogelijk. Freya
Reactie door sanderbijkassa op 05-12-2010 14:20
Mij is gisteren iets soortgelijks overkomen. Voor mijn kinderen heb ik een gratis trial van Tap Zoo gedownload. Vervolgens krijg ik een rekening van 79,99 euro. Mijn kinderen hebben blijkbaar vanuit de app het volledige product gekocht zonder dat daarvoor nogmaals een wachtwoord ingegeven hoefde te worden. Apple heeft blijkbaar een functie waarbij een wachtwoord een tijdje wordt bewaard en kinderen dus ongemerkt je creditcard kunnen leegtrekken. Ik heb geen waarschuwing gezien. Ik zag alleen dat het gratis was. Men kan me nog meer vertellen, maar dit is inderdaad regelrechte misleiding. Kleine lettertjes pleiten daarbij niemand vrij. De ontwikkelaar van de app onderkent het probleem in hun 'Faq' enigszins, maar neemt ondertussen geen stappen om het te verhelpen. Men wijst voornamelijk naar Apple. Er zijn minimaal 2 eenvoudige oplossingen denkbaar die ze zelf kunnen invoeren, maar ja dat kost waarschijnlijk geld. Deze ontwikkelaars worden blijkbaar liever als malafide gezien, want een ander woord heb ik er niet voor. En Apple heeft hier zeker wel een rol in. Een applicatie voor de App store wordt aan verschillende tests onderworpen en om het kleinste detail worden apps afgewezen maar dit wordt bewust toegestaan. Apple moet gewoon zorgen dat er een limiet bedrag is waarbij herhaald zonder wachtwoord gedownload kan worden. Inmiddels heb ik ook gezien dat je ´in-app-buy´ optie uit kunt zetten. Deze functie zou wat mij betreft standaard uit moeten staan. Ik weet dat velen het daar mee eens zijn. Bovendien zou je dit dan per applicatie bewust moeten activeren. Ik ben alleen bang dat dit voorlopig niet zal veranderen aangezien Apple niet echt bekend staat om het luisteren naar consumenten. Be warned!
Reactie door cla op 24-02-2015 11:22
Dag Allemaal, Ik besef dat jullie berichtjes allemaal in 2010 zijn geschreven, maar ik zoek voor een reportage over misleiding op het internet (voor VRT, Belgische televisie) mensen die ik even per mail of telefoon kan contacteren. Zouden jullie het allemaal zien zitten om mij kort te mailen op karine.claassen@vrt.be? Zo neem ik via die weg op een veilige manier contact op om puur qua achtergrondinformatie enkele vragen te stellen over jullie al dan niet slechte ervaringen met die spelletjes/misleidingen. Alvast bedankt voor jullie antwoord! Groeten Karine

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor