Incasso procedure - uw mogelijkheden van verweer aan de hand van voorbeeld
Geplaatst door: tdehond op: 14-02-2010 10:14
De hoofdlijnen: bewijs materiaal wat Sudsun dient te overleggen.
1. Zoals b.v. bewijs van mislukken 1 malige incasso
Is 1 malige incasso gedaan, is deze mislukt wat aan u te verwijten valt.
Bij bank nagaan of 1 malige incasso is gedaan + eventueel reden mislukken hiervan.
Reden mislukken wat u verwijtbaar is:
Onvoldoende saldo op uw rekening
Storneren. Zie verder punt 4.
2. Is rechtsgeldig bewijs van ontvangst door u van welkomst brief waarin u kennis kon nemen v.d. diverse termijnen van annuleren, respectievelijk opzeggen overeenkomst overhandigd.
3. Is bij evt verdere toezending boekjes een acceptgirokaart bijgevoegd als u geen toestemming tot a.i. heeft gegeven?
conform a.v. sudsun die ik uit voorzorg al heb opgeslagen op mijn laptop
4. is u op enig andere wijze info over bankrekening sudsun verstrekt om u mogelijk te maken anders dan via a.i. aan uw betalingsverplichting te voldoen?
5. heeft u een proefexemplaar ontvangen?
Zo niet dan is de proefperiode niet ingegaan, heeft u dus geen overeenkomst met of betalingsverplichting aan Sudsun.
( consuwijzer deelt mijn zienswijze m.b.t. punt 5)
Niet u hoeft te bewijzen dat u geen proefexemplaar heeft ontvangen. De z.g. bewijslast is aan Sudsun.
Sudsun kan geen handtekening retour kaart overleggen als bewijs dat u het boekje ontvangen heeft.
Overeenkomst dient dan kostenloos geannuleerd te worden omdat er geen proefperiode is ingegaan en incassoprocedure dient te worden gestaakt omdat u geen betalingsverplichting t.a.v. Sudsun heeft.
In geval van punt 5: aangetekende brief met ontvangstbevestiging naar Sudsun klantenservice Rotterdam en email naar Sudspec met gelijke inhoud.
Email zo vaak zenden tot u bevestiging ontvangst van Sudsun ontvangt.
6. Mogelijk sprake van onrechtmatige inschakeling incassobureau door Sudsun
Conform de A.V. van Sudsun
artikel 4.3 wordt een incassobureau ingeschakeld nadat u door Sudsun bent aangemaand.
M.i. heeft vrijwel niemand eerst een aanmaning met een betalingstermijn van Sudsun ontvangen voordat incassobureau ingeschakeld werd.
Dus is m.i. Sudsun in gebreke gebleven te handelen conform A.V. artikel 4.3 en zijn m.i. vrijwel alle incasso procedures door Sudspecinc. prematuur gestart wat mogelijk onrechtmatig is.
Dus
Mogelijk worden m.i de extra incassokosten onrechtmatig geheven . U bent m.i. dan alleen de feitelijke schuld, 4.95 of abonnementskosten verschuldigd als het incassobureau te vroeg is ingeschakeld door Sudsun.
U begrijpt dat ik nu begin aan een juridisch steekspel waarbij de hulp van Consuwijzer of Juridisch Loket nodig is.
7. Ongevraagde toezending proefexemplaar
In dit geval kunt u vragen om rechtsgeldig bewijs waaruit blijkt dat u toestemming heeft gegeven voor toezending van het proefexemplaar. Bewijs is b.v. voicelog telefoon, door u ingevulde bon, aanvraag via internet site waaruit blijkt dat u aangevraagd heeft!
U heeft geen betalingsverplichting t.o.v. Sudsun, noch een overeenkomst gesloten met Sudsun. Verzoek dus om intrekking van deze onrechtmatige incasso procedure binnen uiterlijk 10 werkdagen toe te sturen.
Bij ongevraagde toezending proefexemplaar onterechte aanmaning *nooit* betalen, omdat u dan een overeenkomst sluit met sudsun.
Zie: http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Ongevraagde_toezending
en
http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/consumentenzaken/producten-en-diensten-kopen/algemene-informatie-producten-en-diensten-kopen/wat-moet-ik-doen-bij-e
Reactie door tdehond op 14-02-2010 10:16
Aanvulling
Bij ongevraagde toezending proefexemplaar onterechte aanmaning *nooit* betalen, omdat u dan een overeenkomst sluit met sudsun.
Zie: http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Ongevraagde_toezending
en
http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/consumentenzaken/producten-en-diensten-kopen/algemene-informatie-producten-en-diensten-kopen/wat-moet-ik-doen-bij-een-ongevraagde-toezending-van-een-product.html
Dossier aanleggen met daarin
Afdrukken van email corresponentie of screenprints van eventueel contactformulier online
Kopie van aangetekende brief + verzendbewijs en handtekening retour kaart
Screenprint van welkomstbrief
Welkomst brief van Sudokusun
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/sudoku-sun/cpagina/165/?vHash=c749c73j&cHash=9ef0370700
Voldoet m.i. niet aan de voorwaarden waaraan deze volgens de wet Verkoop op afstand zou moeten voldoen!
Afdrukken van Algemene Voorwaarden van Sudsun
http://www.sudokusun.com/NL/downloads/Sudoku_Sun_AGB.pdf
Afdruk van email ter bevestiging annuleren overeenkomst of einde overeenkomst.
Kijk of gegevens kloppen en neemt met minder geen genoegen.
Als u geen overeenkomst heeft gesloten, moet er staan geen overeenkomst gesloten
Als u geannuleerd heeft: moet er staan: overeenkomst geannuleerd.
Als u overeenkomst opzegt per datum moet er staan: einde overeenkomst per …...
Neem met minder geen genoegen en voeg afdruk bij in uw dossier
Hiernaast kunt u:
• Gebruik maken van uw recht van verzet!
U verbiedt Sudsun u nog in enigerlei vorm te benaderen met reclame!
-----------------------------------------------------
Recht van Verzet
http://www.consuwijzer.nl/Overige_pagina_s/Over_ons/Samenwerking/Betrokken_organisaties/Alle_organisaties/College_bescherming_persoonsgegevens_CBP
Een signaal afgeven hier:
https://www.cbpweb.nl/signaal/signaal_nieuw.htm
Wet Bescherming Persoons gegevens
---------------------------------------------------------------
• U aanmelden bij bel me niet register om telemarketing verder wettelijk verboden te maken.
https://www.bel-me-niet.nl/
----------------------------------------------------------------
Incasso procedure
http://www.incassoklacht.nl/informatie.php?p=1
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Inhoud van uw dossier
( adres knippen en plakken in adresbalk van uw browser)
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/sudoku-sun/cpagina/285/?vHash=c749c73j&cHash=2caa4851f4
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Consuwijzer ( vraag, klacht en/of telefoonnummer)
( adres knippen en plakken in uw browser)
http://forms.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=11252
Belt u Consuwijzer m.b.t. de incassoproblematiek met Sudoku Sun/Sudoku Spec nadat u uw dossier op orde heeft gemaakt. Dan heeft u alle info bij de hand als Consuwijzer om details vraagt!
________________________________________________________________________________
Bijgewerkte Versie: 13 - 2 - 2010 staat hier: pagina 23 van V&B; sudoku sun.
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/?vHash=c749c73j&cHash=fc797cd24b&tx_varakassavraagenbeantwoord[uid: =526456&tx_varakassalib[commentsoffset: =330
______________________________
Tip Maud 75
Aangifte Politie
Als je krachten wilt bundelen is het handig om het nummer van het proces verbaal hier te vermelden. Andere gedupeerden kunnen dan hun aangifte koppelen aan dit nummer en dan wordt het 1 zaak. Met veel gedupeerden wordt het een grotere zaak en is de kans groter dat er daadwerkelijk door justitie iets aan gedaan wordt.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voorbeeldbrief bij niet ontvangen Proefexemplaar van Sudoku Sun
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/sudoku-sun/cpagina/300/?vHash=c749c73j&cHash=a53bbf7086
Reactie door tdehond op 14-02-2010 11:55
Aanvulling hoofdlijnen
8. Opvragen voicelog telefoongesprek met call center Sudoku Sun
U kunt als u en Sudsun van mening verschillen over uw toestemming tot toezenden proefexemplaar uw voice log opvragen bij Sud sun. CC van mail naar SudSpecInc.
Indien nodig aangetekende brief naar SudSpecInc. Dan kan deze niet ontkennen dat u gereageerd heeft op onterechte incasso.
Ter ondersteuning hier klachtenformulier invullen:
http://www.telemarketinglijn.nl/vraag-klacht-telemarketing/vragen-telemarketing.html
Reactie door tdehond op 16-02-2010 07:13
Meenemen in verweer tegen te vroege inschakeling van incassobureau.
1. tot nu toe heb ik nog van niemand gelezen dat er bewijs verstrekt is van mislukken eenmalige incasso door schuld van gedupeerde = betalingsachterstand.
Wel kwam voor: storneren v.h. bedrag.
2 Niemand heeft in de welkomst brief kunnen lezen wat het rekening nr is van Sudsun waardoor u - als u gezien had dat de 1malige incasso mislukt was - zelf alsnog het bedrag had kunnen overmaken.
3. Bijna niemand ( Ik dacht op 1 na) heeft eerst een schriftelijke of email aanmaning van Sudsun ontvangen met daarin een betalingstermijn waarin het bedrag voldaan moet zijn. Dit is vermeld in de A.V. van Sudsun artikel 4
M.i. is hier dus sprake van een prematuur inschakelen van het incassobureau.
Daarom hoeft u zich niet gebonden te voelen belast te worden met extra incassokosten.
Reactie door tdehond op 16-02-2010 07:18
Aanvulling optie 9
9. Weigering van Sud Sun om na ontvangst proefexemplaar de annulering ( per email) van de overeenkomst via email te bevestigen.
Bij telemarketing schijnt tegen gedupeerden gezegd te zijn dat er gemakkelijk via email opgezegd kon worden!
De gedupeerden zijn dus misleid tijdens telemarketing.
10. Pogingen om ingegaan abonnement per email beëindigen worden genegeerd door SudSun. Ook hier dus weigering van SudSun dit te bevestigen.
Reactie door tdehond op 16-02-2010 11:46
11. U bent misleid tijdens telemarketing gesprek.
Het probleem hierbij is echter, dat u dat moeilijk kunt bewijzen omdat m.i. het nog niet verplicht is het gehele gesprek in een voice log vast te leggen. Alleen uw toestemming tot toezenden proefexemplaar.
Zie: Wet Oneerlijke Handelspraktijken.
http://www.consumentenautoriteit.nl/Wet_en_regelgeving/Wet_oneerlijke_handelspraktijken/Wettekst_OHP_15102008_pdf_60kb
en
http://www.consumentenautoriteit.nl/Wet_en_regelgeving
Bij overtreding van de Wet Oneerlijke Handelspraktijken heeft u 3 maanden de tijd om de overeenkomst te annuleren.
Verzenden aangetekende brieven
Niet aangetekende brieven zijn kansloos bij sommige bedrijven.
Bewaar kopie van uw brief + verzend- en vooral bewijs dat uw brief daar bezorgd is in map en bewaar de schriftelijke bevestiging einde overeenkomst minimaal 5 jaar.
Reactie door tdehond op 16-02-2010 12:48
T.a.v. hoogte van de incasso kosten:
wicode schreef op vrijdag 12 feb 2010, 17:09
Ik heb navraag gedaan aan het Juridisch loket te Rotterdam omtrend de incasso kosten van spec Incasso te almere.
Ik kreeg hierop het volgende Antwoord!
Geachte heer, mevrouw Bruijn,
Voor een achterstand van onder de 250 euro, kan een bedrag van 37 euro in rekening gebracht worden. Echter geldt er een dubbele redelijkheidstoets. Het percentage dat als redelijk wordt geacht voor het in rekening brengen van een incassokosten bedraagt 15%. U kunt op grond van bovenstaand argument bezwaar maken tegen de hoogte van de incassokosten.
Met vriendelijke groet,
Michael Moore
Het Juridisch Loket Rotterdam
Teven heb ik de zaak aanhankelijk gemaakt bij het AFM en de branchorganisatie incasso bureau's.
Ik heb reeds de hoofdsom van 4.95 overgemaakt en hen per mail op bassis van de 15% 2 euro over te maken voor de kosten.
Dit bedrag vergoed ruim de prijs van het A4 vel en de postzegel.
Als een en ander niet helpt kunnen we ook nog met zijn alle naar ALMERE gaan om verhaal te halen bij het incasso bureau.
Als we nu met zijn alle deze streek uithalen van her bedrag van 4,95 verhoogd met 2.00 euro kunnen we mischien ons recht halen of we gaan met zijn alle naar de rechtbank waar de eeste incasso zaak loopt.
Willem
Met dank aan Wicode
Reactie door tdehond op 18-02-2010 08:40
Aanvulling in dossier bijvoegen
schermafdrukken van reacties bedrijf en uw reacties in electronisch dossier v.e. incasso bureau.
Mocht er naderhand gewist worden in dossier, dan heeft u bewijs van dat er informatie uit electronisch dossier is verdwenen.
Reactie door tdehond op 19-02-2010 13:10
12. incasso procedure ondanks uw bewijs van betaling op juiste bankrekening:
Bewijs van bankafschrift in uw dossier.
Digitale foto van bankafschrift naar incasso bureau.
--------------------------------------------------
Mocht u bedreigd worden door incassobureau dan bij online dossier of e-mails afdrukken hiervan maken voor in uw dossier.
------------------------------------------------
Reactie door tdehond op 19-02-2010 14:58
13. Mogelijk ligt de oorzaak van alle problemen bij Gobal Collect.
( http://www.globalcollect.com/dutch)
Contactformulier op site Globalcollect:
Klik op hier
(http://www.globalcollect.com/contact )
Heeft dit bedrijf daadwerkelijk geïncasseerd en het geld doorgesluisd naar bankrekening van Sudoku Sun?
hier
Reactie door tdehond op 05-03-2010 09:27
14. Bewijs opvragen van manen voordat incassobureau ingeschakeld werd door Sudoku Sun.
Omdat nog aangevoerd werd dat tijdens toestemming geven voor 1 malige incasso gemaand werd zou ik daar bewijs van opvragen bij Sudoku Sun.
Vraag maar om rechtsgeldig bewijs van het eerst manen ( conform hun a.v. artikel 4.3) voordat m.i. te vroeg en dus onrechtmatig inschakelen van incassobureau.
Rechtsgeldig bewijs van manen is m.i.
1. Bewijs dat brief door u ontvangen is waarin u op de hoogte gebracht bent van een betalingsachterstand.
2. als incasssobureau beweert dat u tijdens toestemming verlenen voor 1 malige incasso gemaand bent: toezending van de voicelog waaruit blijkt dat u op dat ( m.i. te vroege moment) gemaand zou zijn.
Persoonlijk geloof ik niet dat dit bij iemand zo gegaan is.
Reactie door tdehond op 05-03-2010 12:31
Voorbeeldbrief Yards, gerechtsdeurwaarder als het alleen verzendkosten proefexemplaar betreft:
Ik ga er vanuit dat u de kosten die u verschuldigd bent heeft overgemaakt na de aanmaning van incassobureau. ( b.v. 4.95 verzendkosten proefexemplaar, mits deze door u ontvangen is!)
Zorg dus dat de daadwerkelijk verschuldigde kosten overgemaakt zijn.
In uw verweer naar Yards, gerechtsdeurwaarder kunt u b.v. schrijven:
In de Algemene Voorwaarden van Sudoku Sun staat in artikel 4.3 :
"tekst artikel 4.3"
Sudoku Sun is in gebreke gebleven conform de Algemene Voorwaarden aan te manen de betalingsachterstand te betalen binnen een bepaalde termijn.
Ook is Sudoku Sun in gebreke gebleven het bankrekeningnummer bekend te maken waarop ik alsnog het bedrag had kunnen storten als ik gezien had dat de één malige incasso was mislukt.
M.i. is het incassobureau voorbarig ingeschakeld. Ik voel mij dan ook alleen gehouden aan voldoen van het bedrag wat ik Sudoku Sun verschuldigd ben zonder vermeerdering van incassokosten.
Tot op heden heb ik geen rechtsgeldig bewijs van manen van Sudoku Sun of incassobureau ontvangen, ondanks mijn verzoek hiertoe.
Ik verzoek u dan ook de incasso procedure in te trekken omdat ik aan mijn betalingsverplichting t.a.v. Sudoku Sun heb voldaan.
Hoogachtend,
Reactie door tdehond op 05-03-2010 12:34
Voorbeeldbrief Yards gerechtsdeurwaarder als ook abonnementskosten voldaan moeten worden:
U kunt in uw brief bijvoegen:
In de Algemene Voorwaarden van Sudoku Sun staat in artikel 4.2:
"tekst artikel 4.2"
Sudoku Sun is in gebreke gebleven conform de Algemene Voorwaarden, artikel 4.2 een acceptgirokaart bij aflevering bij te sluiten als ik geen toestemming tot automatische incasso gegeven heb.
Ook is Sudoku Sun in gebreke gebleven mij op enigerlei andere wijze het bankrekeningnummer bekend te maken waarop ik het verschuldigde bedrag had kunnen voldoen.
Omdat ik niet tevoren ben aangemaand, conform artikel 4.3 van de algemene voorwaarden van Sudoku Sun voel ik mij alleen gebonden aan het voldoen van de daadwerkelijke achterstallige bedrag, zonder vermeerdering van incassokosten.
Ik verzoek u dan ook de incasso procedure in te trekken.
Reactie door tdehond op 05-03-2010 12:49
voel ik mij alleen gebonden aan het voldoen van de daadwerkelijke achterstallige bedrag..
de moet zijn het
Reactie door tdehond op 05-03-2010 13:18
Ik wil nog wel even benadrukken dat degenen die aanmaningen krijgen zonder ontvangst van een proefexemplaar:
niets betalen!
Dan zou mijn voorbeeld brief verstuurd kunnen worden naar Yards:
M.i. is sprake van een onterechte incasso procedure.
Ik heb geen proefexemplaar van het blad ontvangen.
Derhalve is er geen proef periode ingegaan.
Ik heb dan ook geen overeenkomst gesloten, noch een betalingsverplichting t.a.v. Sudoku Sun.
Mocht u het tegendeel kunnen bewijzen, dan zie ik gaarne rechtsgeldig bewijs van de ontvangst van het proefexemplaar binnen uiterlijk 10 werkdagen tegemoet ( b.v. handtekening retour kaart).
Tot nu toe heb ik geen rechtsgeldig bewijs van verzenden van het proefexemplaar van Sudoku Sun, noch incassobureau ontvangen.
Gaarne ontvang ik binnen uiterlijk 10 werkdagen een schriftelijke bevestiging van in gebreke blijven van Suduko Sun mij een proefexemplaar toe te zenden. Ook verwacht ik dat vermeld staat dat de onterechte incasso procedure ingetrokken wordt.
BTW
Stichting Consuwijzer deelt mijn zienswijze in deze.
---
Eventuele bedreigingen met aangifte door incassobureau omdat u om bewijzen vraagt kunt u naast zich neerleggen.
Reactie door tdehond op 07-03-2010 15:02
Voor de zin: ik verzoek u dan ook de incasso procedure in te trekken kunt u nog een alinea invoegen over de welkomstbrief:
Graag zou ik tevens onder de aandacht brengen dat de welkomstbrief bij proefexemplaar niet voldoet aan de eisen die de Wet Verkoop op Afstand hier aan stelt.
De termijn waarin geannuleerd kan worden is niet vermeld, noch is in de brief aangegeven dat er algemene voorwaarden op de website te lezen zijn.
Reactie door read op 30-03-2010 15:17
@@@
Zakelijke gegevens van Sodoku Sun per 30 maart 2010:
Klantenservice:
Postbus 71121
3000 PC ROTTERDAM
Directeur: Jan Bergsma (dit is niet de echte naam van de directeur)
De firma Sudoku Sun is telefonisch niet bereikbaar en op de website wordt ook geen bezoekadres vermeld)
Sudoku Sun/Rotterdam is niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel)
E-mail:
info@sudokusun.com
Vestigingadres:
Bonito AG,
Feldlistrasse 14,
9413 Oberegg, Switzerland.
(Dit adres is een particulier woonadres en de firma Bonito AG is daar niet gevestigd)
Sudoku Sun werkt met de incassobureau’s:
1) Spec Incasso
De Hoopstraat 50
1335 WE Almere
Telefoon 036-5243494
0900-2357732 (80 ct p/m)
KvK-nummer 39098822
Fax 084-2275309
info@specincasso.nl
Website specincasso.nl
of
2) Spec Incasso
Willem Dreesweg 4
1314 VB Almere
Kvk nummer 39098822
Personeel: Patrick Schrandt
--------------------------------------------------------------------------------------------------
In de uitzending van RADAR (30-3-2010) worden de handelspraktijken van Sudoku Sun weinig betrouwbaar genoemd. Een medewerkster van de organisatie Aquisitiefraude spreekt in dit verband zelfs over oplichting. Antoinette Hertsenberg raadt iedereen aan om schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst, bij het betreffende incasso-bureau Spec Incasso aan te geven dat SUDOKU SUN geen vordering heeft, omdat het “abonnement” tijdig werd opgezegd conform hun voorwaarden. Van die opzegging moet dan wel een schriftelijk bewijs meegestuurd worden. Verder adviseert zij om in elk geval niet te betalen en een klacht in te dienen bij CONSUWIJZER en/of Aquisitiefraude.
[url: http://www.consuwijzer.nl/[/url:
[url: http://www.fraudemeldpunt.nl/[/url:
Met vriendelijke groet, ReadAC.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!