hoe zit dat precies met de bewijslast?
Geplaatst door: read op: 05-04-2010 15:44
@@@
Wekelijks zijn er wel een paar vragen over de bewijslast van koper en verkoper als het om een defekt produkt gaat en meer en meer wordt getracht door fabrikanten en verkopers om ook in het eerste halve jaar na aankoop, de koper de schuld te geven van een defekt, zodat reparatie niet onder de garantie valt.
TIP
In het eerste halve jaar na aankoop hoeft de koper NIET te bewijzen dat het defekt ontstaan is door eigen toedoen. Nee, juist de verkoper moet bewijzen, dat het defekt is ontstaan door ondeskundig gebruik van de koper. Na het eerste halve jaar na aankoop ligt de bewijslast omgekeerd. Dan heeft de koper dus de taak om onweerlegbaar te bewijzen, dat het defekt NIET door eigen toedoen is ontstaan en de verkoper hoeft niets te bewijzen. Daarbij is het aandachtspunt belangrijk, dat beweren dat en bewijzen dat, twee geheel verschillende zaken zijn.
[url=http://www.st-ab.nl/wetten/0059_Boek_7_Burgerlijk_Wetboek_BW.htm: Zie ook het BW7:18[/url:
ReadAC.
Kassa nieuwsbrief
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!