Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Goed nieuws voor de automobilist

Geplaatst door: read op: 14-08-2010 15:35
@@@ Goed nieuws voor de automobilist!!! Elke automobilist kan nu voor het onderhoud van zijn auto (óók in de garantieperiode), bij elke garage terecht. En dat kan natuurlijk aanmerkelijk schelen in de prijs. TIP In de nieuwe Europese regeling van 1 juni 2010, zijn een aantal belangrijke principes vastgelegd die de concurrentie moeten opvoeren. Leveranciers van onderdelen en garage-apparatuur mogen ook aan onafhankelijke garages leveren, onafhankelijke garages moeten kunnen beschikken over de technische informatie van autofabrikanten en garanties op auto’s komen niet te vervallen als onderhoud of reparatie bij een onafhankelijke garage wordt verricht. De ANWB vraagt u daarom alert te zijn op praktijksituaties waarbij: *de dealer zijn garantie laat vallen omdat u elders hebt gerepareerd *de onafhankelijke garage een reparatie niet kan uitvoeren omdat hij de apparatuur of onderdelen niet kan krijgen of *de onafhankelijke garage niet de technische informatie over uw auto en de electronica daarvan krijgt *bij aankoop van de auto verplichte afspraken voor onderhoud gelden. Loopt u tegen een van deze situaties aan, meld dit dan via belangenbehartiging@anwb.nl onder vermelding van ‘concurrentie beperking’ met daarbij een korte beschrijving van uw ervaringen. ReadAC.
Reactie door duif2 op 14-08-2010 22:04
Ik ga toch liever naar de dealer-garage. Die heeft meer ervaring met het merk, daar heb ik dan toch meer vertrouwen in.
Reactie door anicu op 15-08-2010 19:52
Ik zie niet in wat hier goed aan is. Mijn dealer gebruikt originele onderdelen, verleent garantie en weet hoe het allemaal werkt. Die universele garage lijkt goedkoper maar doet er langer over omdat hij de juiste kennis niet heeft van mijn auto. Je kunt geen kennis hebben van alle auto's die rondrijden.
Reactie door vr1944 op 23-08-2010 12:35
Dat is goed nieuws ,want een goed opgeleide monteurs kan ieder merk auto repareren en onderhouden.Bovendien wordt je bij de meeste dealers afgezet en gebruikt al melkkoetje.
Reactie door butterfly1 op 23-08-2010 13:16
Mensen die denken bij de dealer beter af te zijn, zijn niet al te slim. Daar loopt vaak 1 vakmonteur, de rest leerlingen (de ervaren monteur loopt de hele dag zijn leerlingen te checken maar niet repareren, daar heeft hij geen tijd voor) die nog van alles moeten leren, dus waar wordt er sneller, maar ook beter gewerkt? Juist, bij een onafhankelijke bedrijf, zij zitten nergens aan vast en waarderen u nog als klant. Nog even voor alle duidelijkheid, tegenwoordig kun je beter bij een onafhankelijk bedrijf terecht, die kunnnen nog herstellen maar een dealer kan alleen vervangen. Er bestaat tegenwoordig uitleesapparatuur voor elk merk auto. Bij een onafhankelijk bedrijf bestaat er meer kennis van meerdere merken, bij een dealer helemaal niets alleen via testapp. van eigen merk. Dus wie is beter?
Reactie door ecobutton op 23-08-2010 13:21
Bij de meeste auto's worden deze tegenwoordig aangesloten op een motormanagmentsysteem waarbij die meteen alle problemen aangeeft in de auto. Dat werkt niet alleen snel maar ook duidelijk wat het probleem is. Ik zie dat een normale garage niet doen. Die moet beschikken over ieder merk systeem en dat is er niet. Die zal in dat geval handmatig het probleem moeten zoeken waarbij je zowiezo al meer tijd kwijt bent, bovendien zal het voor kunnen komen dat zaken als probleem worden gezien (vervangen) worden die niet echt het probleem zijn. Uiteindelijk kost het dan meer. De oudere typen auto's hebben zo'n systeem vaak nog niet dus zal je dat probleem dan niet hebben. De meeste auto's gaan dit wel steeds meer krijgen voornl. door alle ectronica die er tegenwoordig in zit. Ik begrijp dat men concurrentie wenst met uiteindelijk tot gevolg dat het goedkoper geleverd worden, echter moeten we oppassen dat, zoals in Nederland vaak het geval is, het niet uitsluitend op geld uitdraaid en service en kwaliteit vergeten wordt. Er is bovendien nog een ander belangrijk punt. Dealers van garagebedrijven verdienen tegenwoordig nauwelijks aan de verkoop van auto's. Dit komt o.a. door de hoge BPM en de europese prijzen. Men leeft meer en deel van garage inkomsten. Als dit minder wordt zullen dealers het nog moeilijker krijgen. Faillisementen en werkgelegenheid tot gevolg en uiteindelijke betalen we daar allemaal aan mee. Een goed gezegde die we altijd in gedachten moeten houden: als u peanuts wilt kunt u de monkey's uiteindelijk verwachten.
Reactie door aragon op 23-08-2010 13:26
Als je in een hybride auto rijdt zoals ik , dan ben je wel verplicht om naar de officiele merkdealer te gaan, aangezien hun wel de juiste kennis en onderdelen van dergelijke auto´s hebben, zeker i.v.m. het electrische gedeelte. Je kunt toch echt niet verwachten dat iedere monteur van een normale garage deze electronische kennis zomaar even in huis heeft. Monteurs van delalerbedrijven worden daar speciaal voor opgeleid, omdat dit een geheel nieuwe techniek is, en deze opleiding ook kunnen financieren, iets wat voor de kleinere garages te duur kan uitvallen, en vaak ook nog onvoldoende personeel. Hierbij geef ik toch zelf liever de voorkeur aan een merkdealer, i.v.m. hun kennis terzake. Maar dit moet natuurlijk ieder voor zich beslissen.
Reactie door lieshout op 23-08-2010 13:30
henny' Eindelijk goed nieuws uit Brussel. Ik kom na de garantie al jaren bij een Bovag garage ( klein bedrijf ) en bij het afhalen van mijn auto wordt ik volledig geinformeerd wat ze hebben uitgevoerd. Bij mijn dealer wijzen ze waar mijn auto staat en mag ik afrekenen. "Alles uitgevoerd, mijnheer, tot een volgende keer"! En die persoonlijke benadering scheelt mij ook nog eens honderden euro's.
Reactie door hilda01 op 23-08-2010 13:41
Wat een goed bericht! Onze onafhankelijke garage had het mij al verteld, maar nu is het officieel. Wij zijn bij de dealer (een dwaling van onze kant af, onze garage had ook de nwe auto kunnen leveren) niet zo heel fijn geholpen en wij zijn dan ook heel blij dat ik weer terug geweest ben bij mijn vertrouwde, onafhankelijke (wel bovag-lid) garage!! Als ons autootje nu iets mankeert worden wij direkt geholpen. Bij de dealer moet je terug, eerst een afspraak maken mevrouw enne oja, eerst kijken wat er moet gebeuren, dat is ook een deel van een werkuur op de rekening!
Reactie door gilian01 op 23-08-2010 13:55
Het lijkt me een goed bericht. Er zit natuurlijk overal kaft tussen het koren. Zowel bij dealers als bij onafhankelijke garages. Maar persoonlijke benadering en vakkennis zijn voor mij doorslaggevend.
Reactie door bijopathuis op 23-08-2010 14:06
Voor al die mensen die er op tegen zijn om naar de "normale"garage te gaan. Die monteurs zouden zogenaamd al die verschillende merken, niet kunnen repareren. Wat doen de mensen van de wegenwacht dan, die repareren toch ook elk merk en type auto.
Reactie door munnike op 23-08-2010 17:34
Ik vind dit een goede zaak onlangs heb ik bij mijn Ford Focus uit 1998 de koplampen laten vervangen door een andere garage (ook Bovag) omdat de Ford garage er eur.550 voor vroeg en ik nu maar eur. 270 voor heb betaald.
Reactie door lid op 23-08-2010 18:38
niet allen garages hebben het gereedschap voor het merk auto (distridutie keting) daar voor moet je weer bij je de merk garage (OPEL.VW )
Reactie door turfie op 23-08-2010 18:46
Goede zaak dat dit nu ook mogelijk wordt gemaakt dat scheelt per beurt ongeveer 200 a 300 eurie's. (want die betaal je voor de speciale kennis) Dat zijn namelijk de 2 onderhoudsvrije jaren die je hebt "gekregen" en die weer terug verdiend dienen te worden bij de dealer. En het gekeuvel over kennis die er niet zou zijn elke beetje automobiel bedrijf kan een auto computer uitlezen (vaak zijn de meldingen glitches) en resetten. En als je echt van mening bent dat je alleen bij de dealer terecht kan dan have fun de dealer heeft dat zeker ;)
Reactie door inekel1953 op 23-08-2010 19:22
Goed nieuws! Een gezonde concurrentie die ten goede komt voor de consument. Ook een voordeel als je verder van huis pech krijgt aan de auto en de ANWB het euvel niet kan oplossen, je bij een onafhankelijke garage terecht kunt.
Reactie door ouwe op 23-08-2010 20:34
Ik moet bij mijn dealer 85 euro per uur betalen (schrik)Voor een liter motorolie 18 euro (nog meer schrikken).Laat de concurentie maar komen, dan komen wij misschien van deze WOEKRPRIJZEN af.
Reactie door mupar op 23-08-2010 21:15
Goede zaak , krijgen de daelers wat meer respekt voor hun klanten en stoppen ze met hun woeker prijzen, mupar
Reactie door appi op 24-08-2010 11:00
Bij Kwik-Fit kon mijn probleem ( Peugeot 307, emissie storing) wel de computer uitgelezen ( €37) maar wist men niet of ze wel de reparatie konden uitvoeren. Dus snel mijn eigen Peugeot dealer raadplegen, en daar mijn reparaties laten doen.
Reactie door rvingerling op 24-08-2010 16:49
De één zegt dit en de ander zegt dat. Het feit blijft, dat ik (werkzaam bij een grote dealersschap) regelmatig telefoontjes krijg van universele garagehouders over hoe en wat... Wij moeten dus een andere monteur van een andere garage vertellen hoe een autoin elkaar zit waar hij aan werkt. De dealer weet waar hij het over heeft bij zijn merkt. Specialisme. De universeel heeft een bredere kennis van auto's in het algemeen. Maar het ontbreekt hem in specifieke kennis van de auto's. De universeel werkniet of nauwelijks met originele onderdelen, heeft geen geld slurpende contracten met importeurs en bovendien geen de universeel vaak mndergeld uit aan cursussen die hem tot in de details op de hoogte houden wat onderhoud en rearaties van elk merk betreft. Deze conssesies maakt hem goed koper, maar niet altijd beter. Ieder zo zijn ding, maar of deze maat regel ook beter zal zijn zullen we zien in de toekomst.
Reactie door jacqueline1963 op 24-08-2010 17:03
kan iemand mij dan uitleggen hoe het zit met de mobiliteitsgarantie die de officiele dealer geeft. Blijft die dan gehandhaafd?
Reactie door mario47 op 24-08-2010 22:59
Ik ververs de olie zelf en wel om de 20000 km.Bij de action voor 7,95 euro de 4 liter. oliefilter na 60000 km luchtfilter schoonblazen 1x per jaar bougies 1x per jaar bijstellen.Het is een fabeltje dat nieuwe bougies,beter presteren. Grote beurt krijgt mijn auto nooit.In gesteld door garages,voor de goedgelovigen.
Reactie door rvingerling op 25-08-2010 08:51
hey jacqueline1963, De mobiliteitsgarantie is enkel en alleen bij de officiele dealer te verlengen. Hoe dit gebeurt is afhankelijk van het merk, de ene koop je deze en de ander krijg je dit. Meestal is het wel zo dat je onderhoud volgens fabrieksvoorschiften en de geadviseerde reparaties (zo dat de kans op stil vallen verkleint wordt) dient uit te laten voeren. Maar laat je niet leiden door de mob.garantie. Deze is zeer beperkend. Lees goed de voorwaardens. Mobiliteitsgarantie staat los van de fabrieksgarantie.
Reactie door abeyens op 25-08-2010 11:28
Ga toch liever naar de dealer, fantastische service. Heb je iets kleins, hoef ik vaak niets te betalen. Mijn auto is vrij oud (Toyota) maar ze hebben de onderdelen altijd op voorraad. Andere garages zijn niet altijd goedkoper en lange wachttijden. Kocht een keer voor de snelheid een nieuwe uitlaat bij Kwikfit, maar bij de dealer bleek hij goedkoper! te zijn. Rita
Reactie door aragon op 25-08-2010 16:07
Hallo rode duimpjes gevers!, Lees eerst eens fatsoenlijk mijn bericht waarin DUIDELIJK staat vermeld wat het verhaal is, alvorens domweg maar te klikken zonder enige kennis of wetenschap over zo'n probleem. Aan dergelijke mensen hebben we totaal niets op dit forum, hetgeen door anderen al eens eerder geopperd is, geef een zo goed mogelijke reactie op een artikel, en blijf anders weg: op dergelijke domweg drukkende figuren figuren zit niemand te wachten. Personen die op een forum een vraag stellen, doen dit omdat zij er zelf niet uitkomen, en anderen om hulp vragen. Mijn commentaar ging, indien goed gelezen, over HYBRIDE auto's. Dit soort auto's heeft een totaal ander electronicasysteem, waarmee je bij storing echt niet even bij de garage om de hoek terecht kunt. Deze zal je dan ook doorverwijzen naar de merkdealer,terecht. Natuurlijk is het fijn als je bij een goedkopere garage terecht kunt, maar dat gaat echt niet in alle gevallen op. Dus, rode duimpjesgevers!, LEES eerst even. Dan houden we een leuk forum voor een ieder.
Reactie door jaapje78 op 23-11-2010 21:07
Slechte zaak. Uit ervaring spreek ik met verschillende bovag universeel garages die de vrij simpele problemen niet kunnen oplossen, werkzaamheden niet goed uitvoeren en als je vervolgens bij de bovag aanklopt: jammer meneer de bovag is er voor de garage niet voor de klant. In meerdere gevallen het voertuig daarna na de merkdealer gebracht en binnen no time wat het probleem gevonden en opgelost. Ook het onderhoud maar weer bij de merkdealer en wat schetst de verbazing, ik heb de wegenwacht niet meer nodig want ik sta nooit stil en.... ik bespaar geld door naar de merkdealer te gaan, ze zijn namelijk goedkoper dan de allround garages doordat ze meer verstand van zaken hebben en dus sneller een probleem oplossen terwijl het uurtarief hoger is. Totaalprijs door de snelheid lager. Onderdelen: bij de merkdealer meestal voordeliger dan bij de allround, inkoopvoordeel heet dat.
Reactie door invalide op 23-01-2011 11:16
Mijn Mening; De dealers zijn goed in nieuwe auto's en krijgen eerder meldingen als er iets is, dus niet zoeken maar bekende problemen krijgen ze doorgestuurd. Maar bij oudere, de Universele garage heeft meestal meer ervaring in zoeken onbekende problemen en is ook goedkoper mits het een goede is. Je krijgt dan ook 3 maanden garantie op uitgevoerde werk via Bovag dus niet zomaar een voordelige beunhaas.
Reactie door mario47 op 15-05-2011 12:31
Quote: ouwe schreef op maandag 23 aug 2010, 20:34: Ik moet bij mijn dealer 85 euro per uur betalen (schrik)Voor een liter motorolie 18 euro (nog meer schrikken).Laat de concurentie maar komen, dan komen wij misschien van deze WOEKRPRIJZEN af.einde Quote Doe je zelf aan mee.Ik heb mijn auto nu 7 jaar.Nog nooit olie ververst. Nog nooit nieuwe bougies[wel afstellen: gehad.Bij de onafhankelijke keuring vertellen ze de aandachtspunten wel[remschijven:
Reactie door blijdatikrij.nl op 27-10-2011 13:47
De transparantie in de autobranche voor wat betreft onderhoud is niet groot. Wij hebben daar een marktplaats voor ontwikkeld op [url=http://www.blijdatikrij.nl: www.blijdatikrij.nl[/url: . Plaats gratis een opdracht op de site, kijk naar de aanbiedingen en vergelijk de bedrijfsbeoordelingen. Maak een keuze en schrijf zelf ook een beoordeling over vakmanschap en service na het uitvoeren van je opdracht. Uitsluitend BOVAG, FOCWA en VACO bedrijven worden toegelaten op de site. Afgelopen jaar hebben we veel consumenten kunnen helpen aan een goed adres voor auto onderhoud tegen een eerlijke prijs.
Reactie door hollandaise op 27-10-2011 14:42
@ rvingerling : Ik geef je groot gelijk! De merkdealer heeft personeel die helemaal op dat merk is opgeleid. Dat kost geld. De universele garage kan misschien de standaard zaken doen maar autos' worden steeds complexer en die mensen gaan niet voor niets op cursus. Dat de universele dealer met complexere zaken dan de dealer gaat bellen is dan begrijpelijk. Ik zie allemaal berichten en dat gaat weer puur om geld. Kwaliteit moet nu eenmaal bestaald worden en we vergelijken weer de bekende appels met peren. Als je gewoon olie wilt verversen of simpele dingen dan kan je het zelf doen of bij de kwikfit terecht maar complxere zaken zou ik altijd bij de merkdealer brengen. Dan weet je dat het goed zit. Bij problemen gaan universele garages al gauw de schuld geven of afschuiven. Bij een merkdealer is dat moeilijker.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!