gebruik zo weinig mogelijk de handrem tijdens vorst..
Geplaatst door: de eelco op: 01-02-2012 11:21
een kennis werkt bij de wegenwacht en moet regelmatig tijdens de vorst bij mensen komen bij wie de handrem is vast gevriest..probeer zo weinig mogelijk de handrem tegebruiken maar zet u auto in de versnelling..gebruik alleen de handrem als u op een helling staat of bij een kade..vergeet bij het starten niet om de auto uit de versnelling tehalen..ik rij 24 jaar auto en heb mijn handrem bijna nooit gebruikt..
Reactie door grootvader op 02-02-2012 12:51
En .............
parkeren/stilstaan op een helling?
Dan de (voor)wielen zo draaien dat,mocht de auto toch wat naar voren komst de auto vanzelf tegen de stoep aan komt.
= Limburg/Belgische Ardennen en overige heuvelachtigen.
De Vrije Vogel
Reactie door gastonf op 07-02-2012 12:06
In principe heb je je handrem niet eens nodig, als je hem in zijn eerste versnelling zet heuvel af, dan moet er heel veel bij komen kijken wil hij verder de heuvel af rollen.
De weerstand is te groot om hem door zijn " eerste " versnelling heen te laten rollen..
En als je heuvel opwaarts moet optrekken dan is het gewoon een kwestie van je voet op de rem houden en pas gas geven als je genoeg ruimte hebt om weg te komen in zijn eerste versnelling. Het is een samenspel tussen je voeten.
Reactie door marksvara op 07-02-2012 12:09
Vast gevriest , is het niet vastgevroren ???
Ik rij al meer dan 15 jaar auto en heb 2 verschillende auto's gehad ( Mitsubishi en nu Suzuki) en nog nooit last gehad van vastgevroren handrem , misschien dat degenen die dat wel hebben te hard rijden en zo opspattend (ijs)water tot in de handrem krijgen die vervolgens dus vastvriest , ik weet het anders ook niet.
En ik zal hem altijd op de handrem zetten , lijkt me anders veel te gevaarlijk.
Mark
Reactie door de eelco op 07-02-2012 12:11
klopt gastonf maar ik wou het eventjes onder de aandacht brengen omdat ik nu al in 1 week tijd 12 mensen hebt gezien waarbij hun handrem vast zat terwijl de auto notabenen op een vlakke weg stond..toen ik zei dat ik mijn handrem bijna nooit gebruikt stonden ze stom tekijken en zeiden ;ja maar zo heb ik het geleerd;...de anwb is er heel druk mee en dat geeft maar aan dat heel veel mensen het niet weten.......
Reactie door tenormin op 07-02-2012 12:24
Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Heb mijn rijbewijs in Engeland gehaald en moet er niet aan denken dat dit daar een wijze tip is. Echter, al tig jaar hier thuis is het toch een gewoonte gebleven om hem op de handrem te zetten, ook in ons relatief platte Nederland. Dat de ANWB druk is hebben we kunnen lezen: denk dat de accu in de top 3 staat en de handrem toch behoorlijk onder aan de "favorieten" lijst.
Reactie door dodo2u op 07-02-2012 12:44
Ik gebruik mijn handrem ook nooit.
Maar, als je de (eerste) versnelling gebruikt om de auto op z'n plek te houden, dan loop je wel het risico op schade aan de versnellingsbak als iemand zijn/haar auto op de "Franse" manier langs de stoeprand voor of achter die van jou parkeert. Dus met forse stoten tegen jouw bumper.
Reactie door cvp op 07-02-2012 13:18
Ik ben ook geen gebruiker van de handrem.
In tegenstelling tot wat hier eerder gezegd is heb ik een andere methode.
Als de auto met de neus naar beneden staat op een helling zet ik in hem in achteruit.
Staat hij met de neus naar boven dan zet ik hem in z'n 1e versnelling.
Zo ook als de auto met de neus naar de waterkant staat zet ik hem in z'n achteruit, zelfs met vlakke ondergrond.
Dit om te voorkomen dat je voet, door wat voor omstandigheid dan, van het koppelingspedaal afglijdt.
Rij zelf nu 44 jaar en ben jaren beroepschauffeur geweest en dit is voor mij nog steeds de beste methode.
cvp
Reactie door janvantricht op 07-02-2012 14:45
Niet alleen een handrem kan vastvriezen, vanochtend de ervaring dat de gaskabel zat vastgevroren. Kon gelukkig wel stationair draaien en dus rustig afgewacht dat het in de auto warmer was en ook dat onmisbare stukje gereedschap weer kon gebruiken.
Het "beestje" had een week stilgestaan....
Reactie door raapstelen op 07-02-2012 18:10
Flap haas
Dat is wel een leuk verhaal van gastonf om de auto op een heuvel in de eerste versnelling te zetten, is wel leuk bedacht maar als je dat veel doet dan komt er wel veel druk op de keerringen van de versnellingsbak en motor te staan waardoor de keerringen gaan lekken, als de auto vlak staat kan het geen kwaad.
Ik moest het wel even kwijt.
Reactie door terpstra op 08-02-2012 00:57
Ik zet in de winter mijn auto ook niet op de handrem.
Ook dan nog kleven mijn blokken ook zonder vorst los bij het wegrijden.
Maar is dat niet een idee uit de tijd dat je alleen trommelremmen had.
Het lijkt me met schijven voor en achter een beetje achterhaald.
Of heb ik het mis, Grindweg?
Bij voorbaat dank voor uw uitleg.
Groet, H.
Reactie door jannet1977 op 08-02-2012 07:38
Parkeer ook met de neus de goede kant op zodat je er goed bij kan als de accu leeg is. Zie hier bron en meer tips voor parkeren van de auto in de winter.bron en meer tips
Reactie door pietvoncken op 08-02-2012 09:06
In de winter 2010-2011 was op een morgen de ,,handrem'' van mijn auto vastgevroren.Achter trommelremmen.
Een vrachtwagenchaufeur gaf mij het advies om de auto in zijn achteruitversnelling een ,,korte jump'' te geven.
De man had helemaal gelijk.De rem(men) schoten los.
Niet op de handrem is van toepassing als de auto op een vlakke plaats,in de 1e versnelling,stil staat.Lichte of steile hellingen zonder handrem parkeren, is het nemen van onverantwoord risico.
groetjes
Reactie door de eelco op 08-02-2012 09:59
beste pietvoncken zoals ik al zei gebruik alleen de handrem op een heling of bij een kade...
Reactie door pietvoncken op 08-02-2012 10:10
Quote: de eelco schreef op woensdag 8 feb 2012, 09:59: beste pietvoncken zoals ik al zei gebruik alleen de handrem op een heling of bij een kade...einde Quote
niet bedoeld voor jou eelco,er zijn schrijvers die zeggen ,,ik gebruik mijn handrem ook nooit''
Ikzelf gebruik mijn handrem ook niet, als dat verantwoord is.Er zijn mensen die hun auto ergens vlak parkeren,waarbij dan van afstand al het met kracht aantrekken van de handrem hoorbaar is.
groetjes
Reactie door tenormin op 08-02-2012 11:00
pietvoncken, die drukken dan de handremknop niet in, dat hoor je niet te kunnen horen!
Reactie door pietvoncken op 08-02-2012 11:08
Quote: tenormin schreef op woensdag 8 feb 2012, 11:00: pietvoncken, die drukken dan de handremknop niet in, dat hoor je niet te kunnen horen!einde Quote
Tenormin,
Het aantrekken van de ,,traditionale handrem met hendel'' is hoorbaar.Ratelen van de pal over de tanden.
Had het niet over een drukknop.
Groetjes
Reactie door tot15karakters op 08-02-2012 17:41
Ik weet dat andere niet wisten dat hij in de versnelling stond en een nieuwe bumper op je eigen auto en die van de buren is duurder dan een vastgevroren handrem....
Dus alleen in versnelling parkeren als alle gebruikers het weten want ik haat wachten op nieuwe bumpers.
Dus hoewel U gelijk heeft dat het kan vastvriezen, ik denk meer aan matig onderhoud of slordige garage want in Rusland parkeren ze gewoon op de rem en bij voldoende smeren kabel zal het zelden vastvriezen.
Net als fietskabels voor rem en versnelling moet deze bij een auto dus ook gesmeerd worden maar vaak vergeten ze dit helaas.
Reactie door pietvoncken op 09-02-2012 17:30
TENORMIN,...sorry....je doelde natuurlijk op de drukknop van de hendel.
Klopt helemaal,als deze ingedrukt wordt bij het aantrekken van de handrem,hoor je geen geratel.
Ik veronderstelde dat je de nieuwste auto's,dezen hebben heen hendel meer maar een drukknop als handrem.
Groeten van Piet
Reactie door tenormin op 09-02-2012 18:25
Quote: pietvoncken schreef op donderdag 9 feb 2012, 17:30: TENORMIN,...sorry....je doelde natuurlijk op de drukknop van de hendel.
Klopt helemaal,als deze ingedrukt wordt bij het aantrekken van de handrem,hoor je geen geratel.
Ik veronderstelde dat je de nieuwste auto's,dezen hebben heen hendel meer maar een drukknop als handrem.
Groeten van Pieteinde Quote
Kijk, en dat wist ik dan weer niet. Mijn auto is, net als ikzelf, een "oudje".
Reactie door haagee op 14-02-2012 14:08
Bij een aantal nieuwe auto's is de handrem electronisch en bevriest de kabel niet want die is er niet. Blijven de remblokken plakken, even naar voor en achter en alles functioneert weer.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!