Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

garantie problemen om geen bon meer kan getoont worden

Geplaatst door: valerius-2 op: 10-04-2012 12:43
Als ik iets met garantie aanschaf, dan bewaar ik de aankoopbon en het garantie bewijs in de verpakking die ik pas verwijdert als de garantie is afgelopen. Zo heb ik dus nooit een probleem dat ik de gegevens kwijt ben. Heeft mij al diverse keren tot gemak gedient. Als ik zo af en toe mensen zie klagen dan kan dit wel een oplossing zijn.
Reactie door timfelix op 10-04-2012 21:09
Nog beter is om de bonnetjes in te scannen, tegenwoordig is er een hoop geprint op thermisch papier, na een tijdje vervagen die bonnetjes en soms zelfs zo erg dat er niets meer op staat.
Reactie door festinger op 11-04-2012 02:40
Quote: timfelix schreef op dinsdag 10 apr 2012, 21:09: Nog beter is om de bonnetjes in te scannen, tegenwoordig is er een hoop geprint op thermisch papier, na een tijdje vervagen die bonnetjes en soms zelfs zo erg dat er niets meer op staat.einde Quote Vind je antwoord een veel betere tip. Echter ik ben verkoper van artikelen die op de bon verdwijnen en waarop garantie is verleend. Zou diezelfde onderneming niet bewust kiezen voor garantie-verdwijnbon en enkel garantie geeft met een originele bon? Immers met scanapparatuur en computer kun je elke bon zelf maken. Is deze garantie-oplichting terecht? Ik denk van niet. Het is een middel geworden in de verkoopmachine.
Reactie door timfelix op 11-04-2012 16:55
Heeft niets met oplichting of iets dergelijks te maken, het is gewoon goedkoper/sneller om met thermisch papier te werken voor een kassa. Overigens kan een aankoopbewijs ook een afschrift zijn, het hoeft niet per se de kassabon te zijn. Sommige winkels geven zelfs de tip mee om een kopietje te maken.
Reactie door festinger op 13-04-2012 02:32
Quote: rapil schreef op woensdag 11 apr 2012, 15:34: festinger je bent een echte optimist maar niet heus. Wat een Ze*kerd ben jij zeg. Iedere verkoper van wat dan ook is in jouw zielige ogen een oplichter.einde Quote Zou zo graag het tegendeel willen beweren, maar de werkelijk is dat een verkoper vaak niet te vertrouwen is. Ben geef ik direct toe ben iets meer wantrouwend opdat ik de marges tussen in en verkoop bewust ben. En dat maakt mij tot een zeikerd. Het zei dan maar zo. En ik praat niet over de kleine ondernemers die afhankelijk zijn van vertrouwen. Mij gaat het om belbusklanten die pas worden geholpen als Kassa publiciteit inzet. Wat ik me dan afvraag met deze verdwijnbonnen. Is het goedbedoelde milieu bedoeling of is het een bewuste manier reclame te bemoeilijken. Je zegt het maar.
Reactie door johanna66 op 24-04-2012 13:30
Alle dozen bewaren lijkt me ondoenlijk. Op een gegeven ogenblik puilt je zolder uit. Van belangrijke aankopen maak ik een kopie van de kassabon, niet de originele aan de kopie en dan de ordner in. De overige kassabonnetjes gaan een doos in. Systeem werkt prima en het is me nog nooit overkomen dat ik een bon kwijt was. Heeft me het nodige geld bespaard.
Reactie door tenormin op 24-04-2012 13:37
Als ik iets koop met garantie zit er meestal een factuur bij. Daar niet ik de bon op; mocht het bonnetje vervagen, die factuur vervaagd niet. Dit gaat meestal met grotere artikelen die in doos zitten met gebruiksaanwijzing. Die doe ik in plastic hoesje en hup, op de stapel aangeschafte spullen met garantie.
Reactie door tenormin op 24-04-2012 13:40
Vergeet nog te vermelden, wat johanna66 al schrijft: in een flat kan men echt niet alle dozen bewaren, verpakkingen vandaag de dag zijn al bijna 2x zo groot als het artikel.
Reactie door audb op 24-04-2012 15:02
Een doos of verpakking hoeft heus niet bewaard te worden maar het is voor de verkoper handiger om deze er bij te hebben als het om iets gaat wat erg breekbaar is of snel kan beschadigen. Tevens is het ook zo dat de klant ook met een betalingsbewijs mag aantonen dat deze bij een bepaalde winkel is gekocht de winkel waar het gekocht is moet namelijk bij houden wanneer deze is verkocht. Ook kan een bon die is vervaagt gewoon gebruikt worden ook hier is de wet duidelijk een winkelier dient er zorg voor te dragen dat een goede aankoopbon wordt gegeven kan deze dat niet dan is dat de zorg voor de winkel en niet voor de klant. Maar om geen problemen te hebben kan het beste even een copy worden gemaakt van de bon.
Reactie door siemsdm op 24-04-2012 17:30
Dozen hoeven echt niet zo veel ruimte in te nemen: Door het plakband door te snijden en plat te vouwen. Later kunnen ze dan weer bruikbaar gemaakt worden met plakband . Sommige dozen kunnen uit- en weer in elkaar worden gevouwen. De soms enorme repen schuimplastic gooi ik meestal weg, die passen maar voor één apparaat. Als je dan toch eens iets moet terug zenden zou je wat van die luchtzakjes kunnen bewaren, die passen overal in.
Reactie door luky1951 op 24-04-2012 18:39
Ik scan tegenwoordig alle bonnen (voor garantie) en documenten in, deze staan bij mij op een Externe Harde Schijf. Blokker levert ook termische bonnen, maar geeft zelf het advies om deze thuis te kopiëren, ze accepteren een kopie als garantie. En alle documenten op schijf neemt nauwelijks ruimte in. Een bedrijf als Dynabyte en Staples sturen de bon door via E-mail met een PDF-file. Een idee voor AH om dat ook te doen, is nog steeds niet beantwoord! Maar ik weet niet of alle winkels kopieën van bonnen accepteren, mij ljkt het wel. Bovendien lijkt het mij dat de meeste mensen tegenwoordig een scanner hebben!
Reactie door valerius-2 op 06-05-2012 13:16
Quote: johanna66 schreef op dinsdag 24 apr 2012, 13:30: Alle dozen bewaren lijkt me ondoenlijk. Op een gegeven ogenblik puilt je zolder uit. Van belangrijke aankopen maak ik een kopie van de kassabon, niet de originele aan de kopie en dan de ordner in. De overige kassabonnetjes gaan een doos in. Systeem werkt prima en het is me nog nooit overkomen dat ik een bon kwijt was. Heeft me het nodige geld bespaard. einde Quote Alleen maar gedurende garantie tijd, hoef u hem te bewaren. jvv

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor