Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

De wet op de oneerlijke handelspraktijken

Geplaatst door: dearagain op: 02-06-2013 21:19
TIP HERZIENE VERSIE de wet op de oneerlijke handelspraktijken ------------------------------------------------------------------------------ Sinds 15 oktober 2008 is er wetgeving voor het bedrijfsleven van kracht, die vooral voor consumenten heel erg belangrijk is. Die wetgeving heet de Wet op Oneerlijke HandelsPraktijken. Daarin staat bijvoorbeeld heel duidelijk dat een verkoper (ook als het colportage betreft) geen misleidende informatie mag geven en ook het niet vermelden van relevante informatie is strafbaar. Samenvattting: Wet 1.1. Oneerlijke Handelspraktijken (de wet OHP) De nieuwe regels samengevat • Misleidende en agressieve verkoopmethoden bij het aanbieden van producten en diensten zijn verboden; een aantal staat vermeld op een zogenoemde 'zwarte lijst'; • Van misleiding is sprake indien een aanbieder valse of onvolledige informatie verstrekt over de belangrijkste kenmerken van zijn product of dienst; • Ook is sprake van misleiding als een aanbieder informatie verstrekt die weliswaar strikt genomen juist is, maar die door een consument gemakkelijk verkeerd kan worden begrepen, bijvoorbeeld omdat de informatie onduidelijk, onbegrijpelijk of dubbelzinnig is; • Informatie over de belangrijkste kenmerken van een product of dienst dient te worden vermeld, om te voorkomen dat een klant een product of dienst koopt waarvan hij niet alle kenmerken, nadelen of beperkingen kent. Het weglaten ervan kan een 'misleidende omissie' zijn; • Het is niet toegestaan om een consument onder druk te zetten om een product te kopen; dan is sprake van een agressieve handelspraktijk; Ook als een verkoopmethode niet misleidend of agressief is, kan deze toch oneerlijk zijn. Een verkooppraktijk mag namelijk niet in strijd zijn met 'goed ondernemersgedrag'. Is dit wel het geval, en kan de consument daardoor niet goed geïnformeerd een besluit nemen, dan is de verkoopmethode (mogelijk) oneerlijk; Voor wie meer wil weten: [url=http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Fraude_oplichting_en_oneerlijke_handelspraktijken: http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Fraude_oplichting_en_oneerlijke_handelspraktijken[/url: Klacht indienen over Oneerlijke HandelsPraktijken (de Wet OHP): 1, Consuwijzer 088 070 70 70 http://www.consuwijzer.nl adres: Postbus 1031 2260 BA Leidschendam 2. Stichting Autoriteit Financiële Markten Autoriteit Financiële Markten t.a.v. afdeling Consumentenvoorlichting Postbus 11723 1001 GS AMSTERDAM Telefoonnummer 0900- 5400 540 (5 cent per minuut). Bron: ACM

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor