ASR Woonhuisverzekering / herbouwwaarde
Geplaatst door: erik_wortman op: 01-03-2011 15:59
Halverwege de maand februari 2011 heeft ASR,
pro-actief voor zijn verzekerden de hoogte van de verzekerd bedrag voor de verzekering herbouw opnieuw berekend. (Want natuurlijk wilt u niet onder of slecht verzekerd zijn)
Deze berekingen klopt voor mij van geen kant en natuurlijk in het voordeel van ASR.
Een kleine opsomming van ASR:
-Huidige verzekerd bedrag 143370 euro
-Toekomstige verzekerd bedrag 246740 euro
Conclusie mijn premie verdubbeld bijna
Een kleine opsomming van mijn kant.
- Marktwaarde woning (tax rapport eind 2010) 185.000 euro
-Volgens de gemeente 175.000 euro (voor 2011)
-Vul ik zelf de herbouwwaardemeter in, komt deze op een bedrag van 168.000 euro.
Natuurlijk is ASR zo hulpvaardig dat je binnen 30 dagen mag opzeggen. Voor opmerkingen word je terug verwezen naar de tussenpersoon/adviseur. De tussenpersoon deelde mij mede dat aardig veel mensen met dezelfde klacht komen. Mijn tussenpersoon wilt wel even dat ik alles op papier zet en onderbouw (bijlagen) zodat deze weer dit kan aankaarten bij ASR. Lekker handig en wat moet ik toch doen met die vrije uren in de avond.
Maar graag wel binnen 30 dagen reactie want de tijd begint te tikken want als ASR hun fout niet inziet kan ik niet opzeggen.
Conclusie van dit alles is.
Doe zelf een controle op deze aankondiging van ASR want zelf hebben ze geen idee waar jij in woont.
Reactie door nbw op 02-03-2011 01:25
Goede tip. Echter schat dat 99% van de mensen en klanten geen idee hebben wat verzekeraars met herbouwwaarde bedoelen. Echter deze waarde is wel de basis van de verzekering. Marktwaarde/woz-waarde etc doen niet ter zake. Een herbouwwaardemeter vind ik bizar onjuist.
Dat de verzekeraars alles doen de consument te paaien moet strafbaar zijn of worden. Echter herbouwwaarde betekend dat als je woning niet meer is je woning exact mogelijk verzekerd opnieuw gebouwd wordt. Dat kan bijvoorbeeld betekenen een steensoort vinden die in de jaren dertig gebruikt werd in je woning of daarop gelijkt.
Als je huis enkel uit beton bestaat is dit onnodig . Herbouwen is dan heel simpel.
Reactie door erik_wortman op 02-03-2011 08:50
Klopt helemaal nbw,
Ik gaf alleen even de Woz/marktwaarde aan om het verschil aan te duiden en natuurlijk even stemming te maken.
In mijn reactie naar ASR was dat voor de betreffende prijs van 246740 euro hun het huis gelijk van mij mochten over kopen incl. inboedel. Helaas gingen ze daarop niet in en werd verwezen naar de tussenpersoon.
Het feit is gewoon dat je een brief thuis krijgt en daarbij even fijn medegedeeld -> u gaat het dubbele betalen ben je er niet mee eens dan mag je binnen 30 dagen de verzekering opzeggen.
Een feit is dat ASR totaal verkeerd heeft gerekend. Wat aangeeft dat ASR eigenlijk niet weet, waaruit je huis bestaat. Heb je wel of geen uitbouw of opbouw, constructie dak of kostprijs keuken/badkamer en enz. ASR gaat dus een aanname doen en zelf gewoon wat invullen met een resultaat dat in hun voordeel door werkt.
Als ASR dit even landelijk (mijn vermoede) heeft gedaan is mijn vraag hoeveel mensen gaan gewoon stilletjes instemmen zonder een eigen check te doen.
Het grote voordeel bij mijn is dat de nieuwe mededeling van ASR totaal de plank mis slaat waardoor ik moet reageren. (detail mijn woning, betonnen constructie met een veel gehanteerde bakstenentype, oud huurwoning uit de eind jaren 70)
Reactie door wolfenjong op 02-03-2011 12:05
Hallo
Wat ik nooit begrijp, u bent toch niet getrouwd met ASR of u tussenpersoon, ga zelf op internet bij bijv Independer.nl een andere verzekering zoeken.
En kijk eens bij Verzekeruzelf.nl daar kun je ook goed terecht, en zelf alle berekeningen maken voor u huis, daar heeft u geen adviseur of tussenpersoon voor nodig, dat kun je gewoon zelf.
Succes er mee.
Reactie door nbw op 03-03-2011 01:57
Jonge wolven moeten nog veel leren. Independer is niet onafhankelijk en alle verzekeraars hebben gelijke neigingen zoveel mogelijk geld te maken.
Reactie door loonenb op 04-03-2011 12:24
Ik heb toevallig vandaag ook gebelt met mijn tussen persoon en kreeg ook te horen of ik zelf de herbouwwaarde wou uiitrekenen via een door hen gestuurde mail .
Ik heb gezegt dat ik deze verzekering bij asr per direct stop zet .
En dat er dan een mannetje kan komen om te praten over een andere maatschappij .
Maar nu ik eens rond google zie ik dat ik zo`n 18 euro per maand kan verdienen door zelf een one line verzekering af te sluiten .
Dus daar zal ik mij nog eens in gaan verdiepen
Reactie door carloreijnders op 06-03-2011 12:13
Ls
Ook ik heb op 4 maart een brief van ASR ontvangen (datum 18 februari???) met hetzelfde onderwerp als hierboven beschreven en ook ik moet binnen 30 dagen reageren.
Mijn tussenpersoon, waar ik uiterst tevreden over ben, had mij een week eerder al een "waarschuwingsbrief" gestuurd. Volgende week volgt een afspraak met hem.
Volgens mij spelen hier meer zaken, zo is "de naam"van mijn verzekeraar al verschillende malen gewijzigd door fusies en overnames. Ik heb zelfs voor "Woonhuis"., "Inboedel" en "aansprakelijkheid" polisvoorwaarden van AMEV terwijl die van "verkeer" en "doorlopendereis" en "paraplu" zijn ververvangen door ASR.
Voor mij zijn er nu 2 punten!
1) Volgende de voorwaarden mag men alleen jaarlijks op de premievervaldatum het verzerzekerdbedrag aanpassen en daarmee de premie!! Dus waarom nu even tussendoor en als ik het er niet mee eens ben dan mag/moet ik binnen 30 dagen de verzekering opzeggen.
2) Hoe komt men tot de bepaling van de in de brief genoemde herbouwwaarde? Dat gaat mij een beetje te snel door de bocht! Maar ik wil niet te hard schreeuwen dat het niet klopt daarvoor wil ik me eerst verdiepen vandaar deze reactie op zondagochtend!!
2a) referentie naar de WOZ-waarde. WOZ is de waarde in de markt en INCLUSIEF de waarde van de grond! Dit terwijl in de opstalverzekering de grond geen rol speelt. En volgens mij speelt in de opstalverzekering zelfs de fundering en kelder geen rol!! Maar zit in de herbouwwaarde wel het "opruimen" wat weer niet in WOZ zit? En het opruimen zou wel eens een hogere post kunnen zijn als ik zelf inschat.
Bovendien heb ik, door ervaring, met de bouw van mijn huis juist dure componenten uitgesloten (bv geen gevel verspringen, geen dakschild, alleen dure materialen waar dat noodzakelijk is, geen complex metselwerk, eenvoudige afwerking op slaapkamers en zolder etc.)
Hoe kan men nu uit een database van Dataland bepalen wat de herbouwwaarde is?
Ik zou er dan ook meer begrip voor op kunnen brengen indien men een expert had langs gestuurd die een zogenaamde "hertaxatie" doet zoals dat voorheen ook gebeurde.
Kortom volgens de brief wordt het 57% meer, hanteer ik de herbouwwaardemeter van ASR dan wordt het 103% meer.
Maar weet iemand of dit onderwerp (door Erik ginitieerd) een vervolg krijgt binnen KASSA?
Reactie door erik_wortman op 07-03-2011 07:28
Beste Carlorijnders,
Je heb helemaal gelijk met de WOZ waarde. De WOZ-waarde staat los van deze discussie. Wel mooi dat jouw tussenpersoon wel een pro-actieve houding heeft betreft het voortijdig informeren.
Het doel van de herbouwverzekering is als het huis ooit tot de grond afbrand. Kan deze herbouwd worden in de orginele staat waar het ooit was. Het opruimen van de troep valt binnen de verzekering (dacht ik / hoop ik).
Het feit is voornamelijk dat ASR dit even er door heen knalt met behulp van een datebase waar ik nooit iets van gehoord heb en geen check erop kan doen. Maar ja, kadaster gegevens zijn tegen een kleine vergoeding toegangelijk voor iedereen. Een certificeerde taxateur langs sturen is veel te duur. Dus even vanaf het ASR bureau-desk een natte vinger in de lucht en hebbes. Mijn huis is qua inhoud gegroeit heeft een dakkapel gekregen, dure keuken en dure badkamer en etc. alles wat het maar duurder maakt en is het fout dan reageren de mensen vanzelf toch wel of niet?!
Maar intussen heeft mijn tussenpersoon contact met mij gezocht met een resultaat dat mijn verzekerde waarde terug gezet is naar euro 168.000. Wat ook logisch is. In Nederland is het nog zo dat een huis op de markt duurder is dan de herbouwwaarde. Een kleine marktwerking van vraag en aanbod.
Mocht het zo zijn dat de herbouwmeter jouw niet vriendelijk gezind is ivm dure wijk / omgeving andere woningen in de omgeving die duur zijn of iets anders. Kan het handig zijn om een taxatie rapport incl. een herbouwwaarde getal te hebben om de verzekering om te halen dat hun verkeerd zitten. Deze had ik ook toevallig liggen ivm omzetten hypotheek (2010) maar had deze nog niet gebruikt in de strijd.
Het uiteindelijke resultaat dat ik nu een 14,++ euro betaald voor deze verzekering inplaats de voorgestelde 21,++ euro. Deze kleine 14 euro is invergelijk op independer.nl of dergelijk niet de goedkoopste maar ook niet de duurste.
Ps een tussen-persoon zit er ook maar voor de winst, dus zelf onderzoek/navraag doen kan helemaal geen kwaad.
Reactie door carloreijnders op 07-03-2011 16:55
Erik
Maar wanneer is jouw jaarlijkse premievervaldatum?
Die van mij is op 1 november dus tot die tijd (8 maanden) wil ik geen wijziging.
gr carlo
Reactie door erik_wortman op 07-03-2011 18:12
Beste Carlo Reijnder,
Even gekeken betreft vervaldatum 12 mei.
Maar heb intussen ook gekeken betreft de geschiedenis ik zat altijd bij fortis toen werd het fortis asr en nu alleen ASR.
Reactie door carloreijnders op 09-03-2011 19:15
ls,
inmiddels verder gekeken. Volgens de voorwaarden gebeurd de aanpassing jaarlijks ahv van de cbs index voor bouwkosten. (verhoogd of verlaagd)
En wat staat er bij CBS 2000=100 (incl BTW)
1990 = 67,9
2000 = 100
2005 = 123
2007 = 129,2
2008 = 136,9
2009 = 135,6
20103Q = 127,6
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!