Zorgtoeslag word minder
Geplaatst door: hfpk op: 19-02-2010 09:23
Vind jij het ook associaal dat mensen die het krap hebben minder zorgtoeslag krijgen?
Kant: Bezuiniging op zorgtoeslag is asociaal
18-01-2010 • “De lage inkomens horen niet de rekening van de crisis te gaan betalen. Het is niet te begrijpen dat de premier het een taboe vindt om een extra bijdrage van de hoogste inkomens te vragen, maar dit zonder enig probleem wel vraagt van de laagste inkomens.” Dit zegt SP-fractievoorzitter Agnes Kant in reactie op het plan van het kabinet om 1,8 miljard euro te bezuinigen op de zorgtoeslag. De zorgtoeslag is bedoeld als tegemoetkoming voor de lage en middeninkomens om de hoge zorgpremie te kunnen betalen.
Als gevolg van de kredietcrisis gaat de overheid de komende jaren vele miljarden bezuinigen, waaronder op de zorg. Kant: “Natuurlijk moet er gekeken worden naar manieren waarop de kosten van de zorg in toom gehouden kunnen worden. Bijvoorbeeld door het aanpakken van de bureaucratie en de hoge salarissen van bestuurders en specialisten. Maar we moeten er voor waken dat de zwakste schouders, de zwaarste lasten dragen. Daarom is het afbreken van de zorgtoeslag asociaal.”
Naast het bezuinigen op de zorgtoeslag is het kabinet ook van plan te bezuinigen door nog meer marktwerking in de ziekenhuiszorg in te voeren. Kant: “De marktwerking is juist een van de oorzaken van de problemen in de zorg. Kijk ook naar de thuiszorg. Daar is het faliekant misgegaan. Zo’n fiasco moeten we niet ook nog eens in de ziekenhuiszorg beleven.”
Reactie door sonjaatje op 19-02-2010 10:15
Helemaal eens met Kant, afblijven van die zorgtoeslag!!
Reactie door bachanaal op 19-02-2010 11:07
de minima zouden buiten schot blijven.
het is wel van de gekke dat mensen met een inkomen van 3 keer modaal ook toeslag krijgen, laten ze daar maar wat aan doen.
Reactie door internetbk op 19-02-2010 15:55
Er wordt al aan de zorg- en huurtoeslag geknabbeld.Er mogen steeds minder ziektekosten worden afgetrokken.Daardoor stijgt het zg norminkomen.Dat is het inkomen aan de hand waarvan bovengenoemde toeslagen worden vastgesteld.En een hoger inkomen op papier betekent een lagere huur- en zorgtoeslag.Dubbel kassa voor de belastingdienst en de laagstbetaalden dubbel gepakt.Ben
Reactie door read op 19-02-2010 19:55
Dag internetbk,
Dat is een prima analyse. Alleen al het verzamelinkomen stijgt over het belastingjaar 2009, met gemiddeld (4000 euro). Tel uit je winst: meer belasting betalen, minder huurtoeslag en minder zorgtoeslag in de toekomst. Het is echt een crimineel zootje daar in Den Haag.
ReadAC.
Reactie door read op 19-02-2010 20:46
@
Ik ben nog even vergeten dat ook de vergoeding van veel medicijnen (bijvoorbeeld slaapmiddelen en maagzuurremmers) uit het basispakket worden gehaald. Dat kan als je die medicijnen echt nodig hebt wel oplopenh tot pakweg 150 euro per maand!
Pedro.
Reactie door birdies op 20-02-2010 02:20
Wellicht ook interessant om te weten:
Zorgverzekeraars gaan 53 geneesmiddelen gratis verstrekken.
Geen eigen risico bij deze medicijnen.
Een aantal zorgverzekeraars, waaronder VGZ, Unive, IZA, en Trias gaan in 2010 geneesmiddelen gratis verstrekken.
Het zijn 53 merkloze middelen die in prijs zijn gedaald, omdat het patent is verlopen, maar ook bekende namen als Zocor, Voltaren en Seresta.
Tot de gratis medicijnen behoren:
Maagzuurremmers Losec en Pantozol
Cholesterolverlager Zocor
Kalmeringsmiddel Seresta
Slaapmiddel Normison
Pijnstiller Voltaren
Middelen voor reuma
Luchtwegaandoeningen
Hoge bloeddruk
In de toekomst zullen waarschijnlijk meer medicijnen binnen het gratis pakket kunnen vallen, omdat bij steeds meer middelen het patent wegvalt en daardoor goedkopere alternatieven de plaats op de markt proberen over te nemen.
Wel eigen risico:
Voor andere bekende middelen geldt wel een eigen risico;
Cholesterolverlager: Lipitor
Reuma: Enbrel
Psoriasis : Humira
Voor het volledige artikelklik hierklik hier
Reactie door read op 20-02-2010 09:44
Dag birdies,,
Gisteren nog gehoord dat Gaviscon voorgeschreven wordt door de huisarts. Middel zit niet meer in het pakket en kost ongeveer 8 euro per 4 dagen. Dus tel uit je winst op jaarbasis.
Met collegiale groet, ReadAC.
Reactie door birdies op 20-02-2010 10:36
@read: Gaviscon is vrij verkrijgbaar bij apotheek of drogist, valt dus onder de zelfzorg geneesmiddelen.
Reactie door bachanaal op 20-02-2010 12:29
re; internetbk
ik heb net de belastingaangifte voor 2009 berekend maar het norminkomen veranderd niet veel en de zorg en de huurtoeslag blijft gelijk. er is wel minder af te trekken maar de heffingkortingen zijn hoger geworden. eigenlijk is de belastingaangifte eenvoudiger geworden.al met al is het netto resultaat ongeveer hetzelfde voor de toeslagen. alleen kreeg ik vorig jaar wel 4 keer zoveel terug als nu.
Reactie door read op 20-02-2010 12:56
bachanaal
Je schrijft: alleen kreeg ik vorig jaar wel 4 keer zoveel terug als nu.
Dat is mooi meegenomen, maar een belastingplichtige die over 2008 stel 7000 euro kon aftrekken en over 2009 nog maar 950 euro, gaat er flink op achteruit en dan is het verzamelinkomen wél pakweg 6000 euro hoger in over 2009.
ReadAC.
Reactie door bachanaal op 20-02-2010 21:42
re read
jouw voorbeeldberekening klopt niet omdat het belasting systeem is veranderd. het zal echt blijken mee tevallen oa door de hoge heffingkortingen
Reactie door dirk2 op 21-02-2010 20:45
Ik vind het verwarrend, elk jaar verandert de inhoud van de aanvullende verzekeringen en vallen (als ik het goed begrijp) de meeste verzekerden van IZA nu ook onder het prefentiebeleid. Alleen als je een [url=http://www.iza.nl/Particulieren/iza_gemeentezorgpolis1/Verzekeren/faq_iza_vgn/ ?view=Standard: IZA Gemeentezorgpolis hebt [/url: of via de Goudse (Cares) verzekerd bent weer niet.
Reactie door honza23 op 01-03-2010 16:08
Lijkt wel een propaganda-stukje van de SinterklaasPartij.
Als je niet wilt dat de lage en midden inkomens getroffen worden door de bezuinigingen (net als de PvdAfbraak), blijven alleen de hoge inkomens over. Jammer alleen dat er daar te weinig van zijn om de benodigde 35 miljard vandaan te halen....dus blijf maar dromen in Links-land...!
En die marktwerking in de zorg gaat vooral over dat ziekenhuzien en verzekeraars over prijzen onderhandelen: dus als er een nieuwe therapie is voor spataderen kan men meteen om de tafel gaan zitten ipv 3 jaar op Den Haag wachten. Marktwerking is dus niet alleen maar ellende, maar zorgt ook voor vernieuwing!
En ja, ik heb ook een laag inkomen, maar geen zorgtoeslag: ik spaar nl. en dan wordt je in Nederland afgestraft: mensen die schulden maken zijn per definitie zielig, en die moeten worden gesubsidieerd...
Waarom hoor ik de Linkse kliek niet over het onbeperkt binnenhalen van nieuwe kanslozen? Generaal pardon betekent 26.000 x Bijstand, 26000 x huur-toeslag, 26.000 x zorgtoeslag; en ja, je kan geld maar één keer uitgeven..
Linksom of rechtsom: iedereen zal de rekening van de crisis gepresenteerd krijgen....
Reactie door tdehond op 01-03-2010 17:17
We zijn destijds door rechts flink bij de neus genomen door de invoer van de huidige zorgverzekering.
Het wordt op den duur niet meer betaalbaar lijkt mij voor de minima.
Reactie door plebpleb op 01-03-2010 17:18
Ooit is het zorgstelsel door Hoogevorst VVD-er ingevoerd....
En de ellende is toen begonnen....
De laagste betaalden zijn er nog steeds de dupe van...
Marktwerking voor diegenen,die alleen stinkend rijker zijn van geworden...Met Berlusconi-trekjes....Kom je heel erg ver zonder rekening te houden met anderen.....
Manupulatief-gedrag kom je heel erg ver en vooral bij de VVD....
Om de zwakkeren nog meer te onderdrukken....
Door de hebberigheid van de witte boordencriminelen moet 't gewone werkvolk de grote staatsschuld toch aflossen met absurde bezuinigingen als er ooit weer een regering is...
RECHTS OF LINKS maakt toch niet zoveel uit...
Reactie door hfpk op 01-03-2010 17:38
Quote: honza23 schreef op maandag 1 mrt 2010, 16:08: Lijkt wel een propaganda-stukje van de SinterklaasPartij.
Als je niet wilt dat de lage en midden inkomens getroffen worden door de bezuinigingen (net als de PvdAfbraak), blijven alleen de hoge inkomens over. Jammer alleen dat er daar te weinig van zijn om de benodigde 35 miljard vandaan te halen....dus blijf maar dromen in Links-land...!
En die marktwerking in de zorg gaat vooral over dat ziekenhuzien en verzekeraars over prijzen onderhandelen: dus als er een nieuwe therapie is voor spataderen kan men meteen om de tafel gaan zitten ipv 3 jaar op Den Haag wachten. Marktwerking is dus niet alleen maar ellende, maar zorgt ook voor vernieuwing!
En ja, ik heb ook een laag inkomen, maar geen zorgtoeslag: ik spaar nl. en dan wordt je in Nederland afgestraft: mensen die schulden maken zijn per definitie zielig, en die moeten worden gesubsidieerd...
Waarom hoor ik de Linkse kliek niet over het onbeperkt binnenhalen van nieuwe kanslozen? Generaal pardon betekent 26.000 x Bijstand, 26000 x huur-toeslag, 26.000 x zorgtoeslag; en ja, je kan geld maar één keer uitgeven..
Linksom of rechtsom: iedereen zal de rekening van de crisis gepresenteerd krijgen....einde Quote
Wat een onzin wat je schrijft je kan natuurlijk een budget ook anders uitgeven. Bijvoorbeeld geld in de zorg steken inplaats straaljagers kopen. En wat dacht je van het project afganistan dat kost ongeveer een miljoen per dag. De SP is tegen het afganistan project dan hou je dus een miljoen euro per dag over. Genoeg geld voor zorgtoeslag.
Reactie door stacey op 01-03-2010 18:33
[quote:
Wat een onzin wat je schrijft je kan natuurlijk een budget ook anders uitgeven. Bijvoorbeeld geld.............einde Quote
wat te denken van Bv kinderbijslag: niet meer uitbetalen bij inkomen boven bepaalde grens, zelfs als je miljoen verdiend krijg je nog kinderbijslag..............
Dan heb ik het nog niet eens over alle oncontroleerbare ( of beter gezegd nooit gecontroleerde) kinderbijslag dat gestort wordt naar het buitenland............
en hoogte ervan dan ook niet eens aangepast aan de levens/inkomensnormen van daar........
Dit alles eens aanpassen zou ook al hoop geld besparen .............
Reactie door moolenaar op 01-03-2010 18:43
Ja, ik vind het zeer ascociaal dat de zorgtoeslag naar beneden wordt bijgesteld. De marktwerking in de zorg- energie en nog vele andere zaken is alleen maar nadelig voor de mensen gebleken.
Als je naar de salarissen en bonussen van directeuren kijkt, dan vind ik dat je deze gerust wat hoger kunt belasten om modaal en daaronder en de minima wat meer te geven. Als je kijkt wat de zorgverzekering nu kost, plus het eigen risico, plus het niet meer kunnen aftrekken van bepaalde ziektekosten, brillen etc, dan zijn wij de laatste jaren het dubbele kwijt van enkele jaren geleden. Pensioen is al jaren bevroren, geen vakantiegeld hierop, ik zie er nog van komen dat wij, tot onze grote schaamte, nog eens moeten aankloppen bij de gemeente voor hulp.
Schande voor Nederland!
Reactie door scheidsinfo op 02-03-2010 00:21
Zorgtoeslag minder ????
De belastingdienst is aan het herberekenen geslagen en dat brengt wonderen voor de nederlandse staatskast.
Ze hebben iets gevonden dat hun je aftrek net onder de grens komt voor in aanmerking te komen voor een beetje toeslag te krijgen. Vervolgens wijzigt ook je inkomen, hierdoor krijg je ook minder huurtoeslag, wat weer een verhoging van je inkomen zal betekenen, hierdoor heb je dan volgens hun weer te weinig inhoudingen betaald wat dus ook even recht wordt getrokken.
En omdat het dan nog niet genoeg is gaan ze ook nog even snel alle aangiften van de laatste 5 jaren, wat er eigenlijk al 6 zijn geworden, even herberekenen.
je wordt niet 1-2 of 3 keer genaait door hun maar neem dat ook nog maar eens keer 5, en dan ook nog eens met de rente van nu, want de rente is niet meer te achterhalen zeggen ze dan.
ze trekken dan voor het gemak de gehele teruggaven in en berekenen pas wat je werkelijk weer krijgt als ze de jaren er voor hebben herberekend.
tussentijds wijzigen kunnen ze ook helaas niet verwerken digitaal.
heb dit al 3 keer geprobeerd maar lukt niet, al 2 bezoekjes erop zitten naar hun loket en ze beloven echt beterschap.
Alleen weet ik ondertussen niet af ze de beterschap bedoelen van de buikpijn die je zo langzamerhand krijgt van hun berekeningen en terug vorderingen, of dat ze zich willen beteren, maar dat lukt helaas niet helemaal bij hun.
elke dag wacht ik met spanning af wat de post weer zal brengen.
zijn ze blauw of zijn ze wit en wie is de afzender.
kom je met de kop boven het minimumloon uit dan walsen ze je toch minimaal een halve meter onder de grond. En hoera we hebben er weer een sociaal geval bij gemaakt.
En beweeg je dan nog dan doen de verzekeringen de rest, even de premie naar boven, even de eigen bijdrage naar boven, even een aantal medicijnen uit het verzekeringspakket.
Indien je dit allemaal hebt overleeft dan doen de gemeenten de rest met de gemeentelijke belastingen, maar klein zullen ze ons krijgen, tot aan je dood.
Reactie door haggenmiller op 02-03-2010 09:06
Afblijven van de zorgtoeslag.
Wouter Bos heeft tijdens de vorige tweedekamerverkiezingscampagne beloofd dat hij de asociale eigenbijdrage (toedertijd € 225,00) zou afschaffen.
Ja dat heeft hij gedaan en in plaats daarvan een eigenrisico in het leven geroepen (foei).
Het eigenrisico betekent, dat patienten die medische zorg nodig hebben altijd de portomonnee moeten trekken.
Reactie door gijssmit op 04-03-2010 20:44
Ik ben het volledig eens met Agnes Kant dat er niet op de zorgtoeslag bezuinigd mag worden. Helaas zal Agnes hier niets meer aan kunnen veranderen nu dat zij is afgetreden. Er kan op vele andere zaken in de gezondheidszorg bezuinigd worden. Een van die zaken is onder andere zorgvuldiger met afgifte van medicijnen omgaan. Mijn moeder lag een aantal weken in een verpleeghuis. Bij haar medicijnen kreeg ze ook elke dag 6 paracetamol tabletten die zij kon innemen in geval van pijn. Deze tabletten gingen elke dag over een periode van 7 weken in de vuinisbak. Dat waren dus 7x6x7=294 tabletten. Ook hoor ik vaak om me heen hoe mensen medicijnen krijgen die ze helemaal niet nodig hebben.
Reactie door terpstra op 07-03-2010 18:18
Geachte lezers.
Het is nog veel erger dan u hier weergeeft. Een ambtenaar met een partner die
( ook al is dat een klein) pensioen heeft wordt ruim dertig procent gekort op zijn pensioen.
Is die partner ook ambtanaar dan geldt daar het zelfde verhaal nogmaals.
Ook al zou pensioen weigeren gunstig zijn voor de partner met het hoogste pensioen; DAT KAN EN MAG NIET! Ik ken gevallen waar minder gezamelijk pensioen binnenkomt, dan een 'solo' pensioen moet uitkeren.!
Mensen die de financiéle gelegenheid gebruikten om deze gaten te dichten om ook na het 65 jaar te kunnen leven komen bedrogen uit. Als dat geld uitgekeerd wordt, waarover voor inleg belasting betaald is, dus wit geld. Daar mag nu terecht inkomsten belasting over betaald worden. Daar bovenop krijgt men een aanslag zorgverzekerings wet te betalen. Dat is een fors bedrag.hoogervorst. H.
Reactie door mhofman op 07-03-2010 18:39
zorgtoeslag afblijven ,aow en pensioen en kinderbijslag.Haal dit maar weg bij de mensen die dit echt niet nodig hebben maar er wel recht op hebben.En verdeel dit.
Reactie door hfpk op 05-05-2010 13:05
Ik kan me nog herinneren dat ik 54 gulden in de maand betaalde. Ik hoop dat het op 9 juni allemaal wat betaalbaar gaat worden. Maar ik het er een hard hoofd in.
Reactie door hfpk op 05-05-2010 13:13
Veranderingen in Zorgtoeslag 2010
De Zorgtoeslag is een financiële tegemoetkoming voor de premie die je voor je zorgverzekering betaalt. De zorgverzekering is verplicht in Nederland. De verzekering dekt voor een deel de kosten van zorg, zoals huisarts en ziekenhuis. U betaalt altijd een forse premie om verzekerd te zijn. Mensen met lage inkomens hebben recht op Zorgtoeslag. De hoogte van de toeslag hangt af van je inkomen. De regel is dat je niet meer dan 5% van je inkomen kwijt mag zijn aan de zorgverzekeringspremie. De tegemoetkoming geldt alleen voor de basisverzekering, niet voor aanvullende verzekeringen.
Recht op Zorgtoeslag Je moet ouder zijn dan 18 jaar en uiteraard een zorgverzekering hebben. Het toetsingsinkomen mag niet hoger zijn dan €33.743 per jaar of €50.000 per jaar als je samenwoont met een partner. In 2009 waren de bedragen nog €32.502 of €47.880. Je vraagt de Zorgtoeslag voor het komende jaar aan en moet daarom een inschatting maken van het toekomstige inkomen van 2010. Gebruik als je belastingaangifte doet, het vastgestelde verzamelinkomen van het afgelopen jaar om een goede inschatting te maken.
Hoogte Zorgtoeslag De hoogte van de Zorgtoeslag is het verschil tussen wat je gezien je inkomen aan premie mag verwachten (normpremie) en wat je daadwerkelijk betaalt (standaardpremie). In 2010 is de standaardpremie €1262 per jaar. Is dit bedrag hoger dan de normpremie, dan krijg je dus Zorgtoeslag. In 2009 was de toeslag maximaal €692 per jaar. In 2010 is dat bedrag vastgesteld op maximaal €735 per jaar. De Belastingdienst hanteert voor dit jaar een ondergrens van €25 per jaar. Heb je recht op minder Zorgtoeslag dan dat bedrag, dan krijg je niets.
Voorschot De Zorgtoeslag is altijd een voorschot op de te betalen premie. Na afloop van het jaar berekent de Belastingdienst of het verkregen bedrag ook terecht was. Je salaris- of uitkeringsgegevens worden gebruikt om te bepalen op hoeveel toeslag je recht had. Heb je meer gekregen dan waar je recht op had, zul je een deel moeten terugbetalen.
Zorgtoeslag aanvragen De zorgtoeslag kan je aanvragen bij de Belastingdienst. Op de site toeslagen.nl kun je snel en eenvoudig berekenen hoeveel zorgtoeslag je kunt krijgen. De toeslag aanvragen voor dit jaar kan tot 1 april 2011.
BronBron
Reactie door daniellevanuden op 14-10-2010 22:26
Quote: hfpk schreef op woensdag 5 mei 2010, 13:05: Ik kan me nog herinneren dat ik 54 gulden in de maand betaalde. Ik hoop dat het op 9 juni allemaal wat betaalbaar gaat worden. Maar ik het er een hard hoofd in.einde Quote
Nou je ziet het, het wordt alleen maar erger!
Reactie door mitzistuflinky op 31-10-2010 18:53
ik heb ook geen idee hoe het verder moet, ik ben afhankelijk van medicijnen de zorgtoeslag wordt minder het eigen risico
hoger zo ook de premie ziektekostenverzekering
dan nog het feit dat ik gepensioneerd ben en mijn pensioenfonds er niet bepaald rooskleurig voorstaat
ik zou zeggen tel uit je winst, wie het weet mag het zeggen
ik heb er een hard hoofd in
ik leef van dag tot dag en zie wel ik ben geen kind van treurigheid maar soms !
Reactie door anicu op 31-10-2010 22:07
Waar we vanaf moeten is dat Nederland van subsidies aan elkaar hangt.
Van mij mogen alle toeslagen verdwijnen. Dan gaan mensen weer wonen wat ze kunnen betalen, zorg aanvragen die ze kunnen betalen en krijg je achteraf geen geschuif met geld dat je eerst ontvangen hebt en daarna weer terug mag storten.
Dat geldt natuurlijk ook voor de hypotheekrente-aftrek en huurwaarde-forfait.
Reactie door kreeft25 op 01-11-2010 02:35
Ik zit dus in de minima met een wajong uitkering. Ik let extra op alles en spaar in januari al voor eindafrekeningen van oktober. Nu met alles wat in 2011 voorspeld is (zorgverzekering eigen risico 200 euro p.jr, basisverzekering gaat flink omhoog en je krijgt er minder voor terug) huurprijzen omhoog en voedselprijzen gaan al omhoog en straks nog meer omhoog?? Ik maak mij letterlijk zorgen. Ik leef van 40 euro per week.30 euro voeding en 10 overige en 1x in de maand mag ik wel van mijzelf 80 euro pinnen 30 voor voeding en rest verdelen in potjes. En dan ontdek ik vandaag ook nog dat bij ING bij overboeking 122 euro gereserveerd staat, voor wat? geen idee. Mijn zorgverzekering is (nog) 111 nog wat dus dat kan het niet zijn. Ik zie het morgen dus wel. Lig er dus letterlijk wakker van zoals je ziet. Ook willen ze de Wajong helemaal gaan veranderen zijn plannen voor, gelijk met bijstand doen en via gemeente etc! Nou dan red ik het dus al helemaal niet! Ik doe alles om uit de rode cijfers te blijven maar in 2011 vrees ik dat ik het niet kan vermijden. hulpfonds here we come, de hulpfondsen worden met bosjes uit de grond gestampt omdat nederland steeds armer word. Nederland is een; kijk ons nou-land. Rijk voor de landen om zich heen gul en goedgevig en hierbinnen nee
Mijn vader is net met pensioen gegaan. Maar moet verplicht blijven werken omdat hij het anders niet red. Pensioen is niet zo hoog en mijn moeder heeft reuma en dat kost ook erg veel. Mijn vader zei per maand nu 400 euro te hebben en daar alles mee te moeten doen boodschappen, auto, alle kosten buiten huur om want ze wonen nu (tijdelijk) in hun vakantiewoning. Ik maak mij dus ook zorgen om hun. Weet wel dat ik er ook niks aan kan doen. En dat bedrag word straks wsl lager
Voor 1 ding is de crisis goed saamhorigheid en dat meer mensen gaan beseffen dat alles niet zo vanzelfsprekend is en lijkt.
Reactie door birdies op 01-11-2010 13:28
......Ik doe alles om uit de rode cijfers te blijven maar in 2011 vrees ik dat ik het niet kan vermijden......
De grootste bezuinigen komen in 2012 en 2013.
Reactie door kreeft25 op 01-11-2010 15:47
Quote: birdies schreef op maandag 1 nov 2010, 13:28: ......Ik doe alles om uit de rode cijfers te blijven maar in 2011 vrees ik dat ik het niet kan vermijden......
De grootste bezuinigen komen in 2012 en 2013. einde Quote
Geweldig nog meer bezuinigingen, het houd ook maar niet op. Nou ja eerst maar eens zien wat er in 2011 gebeurt want daar merk ik al moeilijkheden. Gelukkig is het nog (lang) niet 2012 of 2013
Reactie door moeder56 op 01-11-2010 19:24
internetbk vrijdag 19 feb 2010, 15:55
Gisteren toevallig uitgerekend:
inkomen 22.000 - geen recht op huurtoeslag- 50 euro zorgtoeslag
inkomen 20.800 - huurtoeslag 182,00 - 55 zorgtoeslag
degene met 20.800 bruto per maand heeft netto 132,34 per maand meer inkomen terwijl diegene 100 bruto per maand minder verdient. Hoezo eerlijk ???
Reactie door katja1000 op 24-12-2010 18:00
We consumeren met z'n alle steeds meer zorg. Dat kan niet langer zo doorgaan, althans ik wil liever niet nog meer premie gaan betalen.
De pharmaceutische industrie brengt nieuwe therapien op de markt die vaak enorm duur zijn, maar voor de betreffende patientengroep zeer effectief kunnen zijn. Denk bv aan specifiecke medicijnen voor MS patienten die wel 75.000 eruo per jaar per patient kosten. Heel fijn voor de patient, maar hoe ver kun je gaan?
Voor dat geld kun je heel veel ondervoede kindjes in de arme landen helpen.
Hele moeilijke discussie!
Laat je n (veel te vroeg geboren) baby ter wereld komen waarvan je al weet dat die veel zorg nodig gaat hebben. Ook n lastige...Nu is het antwoord: ja natuurlijk!
Laat je de rollator in het vergoedingenpakket?
Ik vind wel dat wij nederlanders verwend zijn en verwachten dat er goed voor ons gezorgd wordt. We vinden gezondheid wel het allerbelangrijkste, maar willen er niet teveel voor betalen.
Er zal hoe dan ook gesneden worden in de vergoedingen, ik ben erg benieuwd!
Reactie door sonjaatje op 24-12-2010 18:48
Wie zegt dat we niet willen betalen. Het gaat er voor veel mensen om dat ze het niet kunnen betalen.
Reactie door dirk2 op 26-12-2010 10:38
Je mag 3 jaar lang 2 huizen aftrekken Katja, daar is geld voor vrijgemaakt. Wat heb je liever, dat je goede zorg krijgt of zulke luxe arrangementen voor mensen die 2 huizen hebben gekocht?
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!