Zondagsrust op te eisen?
Geplaatst door: hänschen klein op: 25-05-2015 12:36
In de gemeente waarin ik voorheen woonde bestond er een zogenoemd 'machineverbod' voor de zon- en feestdagen. Iedereen hielt zich eraan en er was geen handhaving voor nodig.
Gisteren stond een net verhuisde buurman enkele huizen verder, op Pinksterzondag de gehele dag luid zijn kozijnen buiten af te slijpen, terwijl toch bijna iedereen graag op het balkon of terras wilde vertoeven met het mooie weer. Sommige buren hadden ook nog gasten.
Klaarblijkelijk is hier qua regelgeving niets tegen te doen en ook niemand zegt er verder iets van, behalve achter de hand. Ik ervaar het, gezien mijn ervaringen, als een irritante rustverstoring. Op enige loyaliteit van de buurt kan men tegenwoordig niet meer rekenen en kan een nog zo milde opmerking zich tegen je keren. Men kijkt liever eerst de kat uit de boom reesp. men kijkt liever helemaal weg!
VRAAG: Ben ik inmiddels een buitenbeentje en moet iedereen maar kunnen doen wat hij wil? Ook op zon-en feestdagen?
En wat te doen, wanneer het antwoord van deze verre buur zal zijn: 'bemoei je met je eigen zaken?"
Vanmorgen vroeg, op tweede Pinksterdag, ging het slijpen natuurlijk gewoon verder.......en ik heb er iets van gezegd.
Reactie door zoekster op 25-05-2015 13:11
En hoe reageerde de buurman daarop?
Juist op vrije dagen geen mensen meestal klussen. En vooral met mooi weer, heel vervelend, maar het is niet anders. Probeer redelijke klustijden af te spreken. Niet dat je op zondagochtend om 8 uur je bed uit gejaagd wordt.
Toch gaat dat klussen weer voorbij, na een verhuizing kun je meestal zo'n drie maanden herrie verwachten van je nieuwe buur.
Reactie door curly op 25-05-2015 13:25
Dit soort kwesties werd altijd in de "Algemene Plaatselijke Verordening (APV) " geregeld. De VNG heeft de APV recentelijk herzien. om de regeldruk te verminderen. Kijk eens op de gemeentelijke website in uw woonplaats.. Misschien staat er nog iets in de gemeentelijke APV omschreven. Zo jà, vraag dan om handhaving van deze regelgeving aan het gemeentebestuur. Een gesprek met uw buurman is beter voor de verhoudingen.VNG
Reactie door hänschen klein op 25-05-2015 13:58
@Zoekster
Hoe de verre buurman reageerde? Daar kom ik later nog op terug om eventuele andere reageerders niet te beïnvloeden in deze discussie......OK?.
@curly
Ik ben er in principe niet zo voor om autoriteiten op te zadelen met sociale buurtproblemen. Onze gemeente heeft bovendien geen opsporingsbevoegde ambtenaren en de ooit ingehuurde halve-dag BOA werd weggerationaliseerd.
We wonen/woonden rustig aan een buitengebied waar steeds meer stedelingen er hun meegebrachte stadsgewoonheden practiceren......maar, de vorige gemeente hoefde niet te handhaven......en ik weet niet eens of de zondagsrust daar wettelijk was geregeld op op vrijwillige basis plaatsvond.
Reactie door valerius-2 op 25-05-2015 14:06
Dit is iets van de tegenwoordige tijd alleen maar voor zich zelf leven en dat wordt steeds meer een oorzaak van onverschilligheid van een bepaalt soort mensen. Daar valt heel weinig tegen te doen dan alleen maar proberen om er aan te wennen.
Reactie door tijger1 op 25-05-2015 14:37
U zou natuurlijk ook een beetje begrip kunnen hebben voor uw net verhuisde buurman. Als er buiten iets aan de kozijnen moet gebeuren, moet dat bij goed weer en overdag.
En dat was het op Pinksterzondag en vandaag ook, hopelijk voor hem.
Niet iedereen heeft zoveel vrije dagen dat hij alles doordeweeks kan doen.
Reactie door hänschen klein op 25-05-2015 15:10
@tijger1
Ik heb er vanmorgen eerder iets óver gezegd dan vàn gezegd en gezien het bewolkte weer mag hij van mij rustig verder slijpen......dat dus wel.
Op zon-en feestdagen heb ik hier overigens nog nooit professionele bedrijven zoals hoveniers, schilders of bouwondernemers zien werken. Dat mag dan dus weer niet?
Reactie door tijger1 op 25-05-2015 15:16
Nee, natuurlijk komen op zon en feestdagen geen professionele bedrijven. Het tarief is dan 200%.
Maar als iemand zijn kozijnen moet schuren en verven, moet hij dat in zijn vrije tijd doen en dat is vaak het weekend.
U hebt er iets over gezegd? En dan? Natuurlijk mag hij rustig verder slijpen.
Reactie door hänschen klein op 25-05-2015 15:29
@tijger1
De betoning van deze discussie ligt primair op de feestdag, maar ook op zondagen werd het niet-machinengebruik in de vorige gemeente vrijwillig in ere gehouden. Zou het dus toch een eerder uitstervende gewoonte worden? Dus niet inmiddels meer opeisbaar......of zelfs niet meer maatschappelijk bespreekbaar?
Deze trein is volgens u dus al vertrokken!
Reactie door tijger1 op 25-05-2015 15:37
Ik heb geen idee van de regels in uw gemeente. Ben zelf ruim 40 jaar geleden verhuisd en een maand voor die verhuisdatum op alle werkdagen 's avonds en alle weekenden in dat huis bezig geweest. Uiteraard ook met de nodige machines.
Kwam ook een nieuwe buur langs met het verhaal: Dat doen we hier op zondag niet.
Jammer dan, het moet wel gebeuren. Anders ben je twee maanden bezig. Klaar met die buur.
Reactie door hänschen klein op 25-05-2015 16:05
Wat antwoordde de nieuwe buurman nu precies toen hij op zijn Pinksterzondagherrie aangesproken werd?
Vooraf, we hebben geen ruzie gekregen! Hij komt zelf uit een dorp, waar zondags ook nooit gewerkt wordt in de zin van (buiten) herrie veroorzaken. Uit tijdnood zou hij de (Pinkster-)zondag toch willen gebruiken bij geschikt weer en hij had al enkele zondagen tevoren erop gelet, wat zo de gewoontes in de buurt waren.
Zijn bevindingen over buitenactiviteiten voor de onderzochte zondagen in onze straat waren:
- grasmaaimachine in de late middag
- hogedrukspuit al om 11.00h
- electrische heggeschaar met aansluitende bladblazer (4 uur lang)
- autowassen, wat verder geen herrie maakte
Dat hij hierover had nagedacht eerde hem. Dat de buurt 'verloedert' mag je ook niet zeggen, want machinengebruik op zondagen is vaak en ook in onze straat inmiddels normaal.
Toch zou ik voor speciale feestdagen nog steeds graag een uitzondering willen maken, al was het alleen maar om af en toe ook overdags nog de stilte te kunnen horen.......maar opeisen is inmiddels oubollig denken, klaarblijkelijk......
Bedankt voor jullie deelnames en toch van elkaar afwijkende commentaren.
Ik wens jullie nog een prettige restfeestdag, met of zonder herrie!
Reactie door mein33 op 25-05-2015 16:12
Quote: hänschen klein schreef op maandag 25 mei 2015, 15:10:
Op zon-en feestdagen heb ik hier overigens nog nooit professionele bedrijven zoals hoveniers, schilders of bouwondernemers zien werken. Dat mag dan dus weer niet?einde Quote
Dat mag dan dus weer wel !!, maar de zondag is algemene vrije dag, maar even zovele mensen (moeten) werken op deze dag.
Zelf heb ik mijn hele werkzame leven, vanwege een onregelmatig rooster, ook op zon- en feestdagen gewerkt.
Iedereen is vrij om te klussen op een dag die hem/haar goed uitkomt en daar vallen ook de zon- en feestdagen onder.
Voor mensen met een christelijke geloofsovertuiging is de zondag de dag des heren en zij zullen dan ook geen werkzaamheden uitvoeren. Voor ander geloofsovertuigingen geldt dit weer op andere dagen.
Ik ben niet gelovig maar woon in een zwaar christelijke omgeving en uit respect naar hen die geloven eerbiedigen wij ook de zondagsrust.
Hier bestaat ook geen koopzondag en worden er op zondag geen evenementen georganiseerd.
En als ik heel eerlijk ben, ik vindt het wel heerlijk zo'n rustige dag in een toch al steeds hectischer wordend bestaan.
Reactie door hänschen klein op 25-05-2015 17:24
Inmiddels..............touwtrekken
De economie bepaalt inderdaad de regels inmiddels en niet meer de gewoonten die ooit vanuit de religie ontstaan waren. In ons buitengebied werken door-de-weeks geen boeren meer op het land. Zij hebben vaak een te klein bedrijf/grondstuk of een geautomatisseerd bedrijf en hun eigen machines, zodat ze van loon- en grondverzetbedrijven, die niet graag op zondag werken, onafhankelijk geworden zijn. Deze 'hobby'-boeren hebben nu een gewone baan en werken alleen nog 's avonds en in de weekenden op hun land, waaronder dus ook regelmatig op de zondagen.
Europees is men het er ook niet over eens; wanneer het ene land werken op zondag helemaal wil afschaffen (ouders blijven thuis), het tweede land alles toestaan wat de toeristen maar trekt en het volgende land de religieuze gebruiken wel of niet op de voorgrond zet.
Voor Nederland geldt alles tegelijk, behalve zoals vaak, doorpakken:
"Herrie om zondagsrust
Minister Plasterk (Binnenlandse Zaken) erkent dat hij de Zondagswet behoudt omdat hij christenen niet voor het hoofd wil stoten. De Tweede Kamer wil van de wet af, ..."
Zakenman, geestelijke, burgers die een (feest-) dagje rust willen?
Touwrekken dus!
Reactie door tijger1 op 25-05-2015 17:33
Zal wel meevallen. Er zal niet iedere week iemand in de straat verhuizen.
Reactie door hopetobehelping op 25-05-2015 17:35
Beste hänschen klein,
als ik lees hoe uw gesprek met uw buurman is verlopen nadat u hem aansprak op het geluid op een feestdag dan denk ik dat ik u oprecht mag feliciteren.
U heeft er een hele goede buurman bij gekregen. Die mening bent u zelf waarschijnlijk ook wel toegedaan.
In een 'vol' land moeten we uiteraard rekening houden met elkaar.
Voor mij geldt dat op een zondag of feestdag het klussen en het lawaai niet voor 10 uur 's ochtends behoort te beginnen en 's avonds om 8 uur is afgelopen. De graadmeter daarbij is voor mij vooral de nachtrust en kinderen die op tijd gaan slapen.
Het leven is nu eenmaal, 'live and let live'.
Reactie door hänschen klein op 25-05-2015 17:45
@tijger1
Inderdaad is een verhuizer minder vaak storend, dan al die bladblazers, hoge drukspuiten, graszuigers en heggescharen, die 's zondags wakker worden.
@hopetobehelping
Ben het helemaal met u eens, maar hoe zelfs dàt nu te handhaven anders dan er een plaatselijke gewoonte van maken? Juist de oude spelregels verdwijnen.
Reactie door tijger1 op 25-05-2015 18:00
In een hutje op de hei gaan wonen helpt misschien. Maar wellicht wordt de hei ook machinaal afgeplagd. Geen idee.
Reactie door edrick3 op 25-05-2015 18:01
Leven en laten leven zou ik zeggen.
Klussen 'moet' nu eenmaal vaak in de vrije tijd (dus vaak weekend) gebeuren.
En ja, dat kan wel eens lastig voor de buurt/buren zijn.
Gelukkig is het vaak van tijdelijke aard.
Reactie door mein33 op 25-05-2015 18:43
Quote: tijger1 schreef op maandag 25 mei 2015, 18:00: In een hutje op de hei gaan wonen .einde Quote
Dit is wat mij betreft een "top antwoord".
Woon zelf nog net niet "op" de grote stille heide, maar slechts op enkele honderden meters er vandaan en dat is voor wat ons betreft één van de beste keuzes in ons leven geweest.
Zeker in de maanden waar de R van rust in zit is het hier bijna iedere dag van de week een rustdag ;-))
Reactie door mahadma op 25-05-2015 18:45
In 2000 was het Capelle ad Ijssel not done om op zondag de was in je eigen tuin op te hangen. Maar we leven nu in 2015 èn tijden veranderen .......
Reactie door aurora1 op 25-05-2015 23:46
Quote: tijger1 schreef op maandag 25 mei 2015, 18:00: In een hutje op de hei gaan wonen helpt misschien. Maar wellicht wordt de hei ook machinaal afgeplagd. Geen idee.einde Quote
Op de hei worden ook machines voor onderhoud gebruikt....
Reactie door hänschen klein op 25-05-2015 23:57
Voor alle off-topic reageerders tenslotte het stilste plekje van Nederland:
http://hotspotholland.nl/stilste-plekje-nederland
Reactie door aurora1 op 26-05-2015 00:25
Off-topic? Dit is toch de rubriek Discussies? Of kijk ik niet goed?
Reactie door hänschen klein op 26-05-2015 00:46
Quote: aurora1 schreef op dinsdag 26 mei 2015, 00:25: Off-topic? Dit is toch de rubriek Discussies? Of kijk ik niet goed?einde Quote
Ja, dat ziet u goed, maar het ging oorspronkelijk! over klussen in een woonwijk op eerste Pinksterdag en niet over mogelijkheden van een hutje op de heide........
Reactie door tijger1 op 26-05-2015 08:40
Ik krijg altijd met die verhalen over de buren het "Not in my Backyard gevoel".
Men woont rustig en landelijk en dat mag onder geen voorwaarde verstoord worden, want sommigen hebben zelfs gasten op zondag.
Toen u er zelf kwam wonen, zijn toen alle werkzaamheden van maandag tot en met vrijdag uitgevoerd met een fluwelen lapje om de hamer, tussen negen en vijf?
Je kunt iemand zeker verzoeken niet te beginnen voor een bepaalde tijd en ook op een bepaalde tijd op te houden. Maar men woont niet alleen en soms moeten dingen gebeuren.
Zoals ik het over mijn eigen verhuizing lang geleden had. De buurmannen links en rechts bleken beiden ook nog continuediensten te draaien. Bij verschillende bedrijven en niet in hetzelfde patroon. Rekening houden met de buren is goed en netjes, maar ook maar tot een bepaalde hoogte.
Vandaar mijn advies, het hutje op de hei, en zelfs daar moet weleens wat aan verbouwd worden.
Reactie door hänschen klein op 26-05-2015 12:21
Ik gun u graag het laatste woord met de aansluitende vraag, of dan het grasmaaien enz. niet beter op de vrije zaterdag i.p.v. zondags moest geschieden?
Ik ben in uit de grote stad, waar zondagsrust normaal was, in een rustig dorp op een randplek gaan wonen om van de dagelijkse stadsstress af te komen.......en ook dáár houden de nieuwste stadsbewoners zich eerder aan de oude stadsgewoontes, waardoor de topicvraag of je dan je rust niet zo kunnen opeisen.....onder elkaar beter is te regelen? Onder elkaar zijn de bewoners het eens, dat we het moeten aanpakken en ik heb naar de algemene tendens in het land gevraagd.....met hier en daar begrip, maar geen duidelijke oplossing.
Reactie door tijger1 op 26-05-2015 12:45
Hebt u nog nooit gehoord van mensen die op zaterdag moeten werken?
En u spreekt uw buurman aan, terwijl die al geconstateerd had dat er veel werkzaamheden op de zondag in uw buurt gebeurden. Hebt u die personen dan ook aangesproken op hun activiteiten?
En dan, zondagsrust in een grote stad normaal? Welke stad hebt u dan op het oog? En daar had u dan zondagsrust, maar last van doordeweekse herrie.
En als alle bewoners het eens zijn, is het geen punt. Maar er valt niets te eisen.
Reactie door zoekster op 26-05-2015 13:24
Hier in Amsterdam is het op zondagochtend redelijk rustig, mijn buurtje althans. De meeste winkels gaan tussen 10 en 12 open en de meeste mensen houden zich kalm, ook omdat we weten dat zaterdagavond/nacht vaak tot laat is doorgeboemeld ;-)
Reactie door carola.83 op 26-05-2015 13:51
Dus die herrie apparaten als bladblazers, grasmaaiers enz. enz. mag wel op zondag, maar klussen in je nieuwe woning mag niet op zondag? Zolang hij niet tot in de nachtelijke uurtjes door gaat, zie ik niet wat er mis aan is.
Ik heb liever een buurman die alleen tijdens het klussen wat overlast veroorzaakt, als een buurman die jaar in, jaar uit zijn muziek laat schallen in de tuin.
En Pinksteren? Al die christelijke feestdagen zijn allang ingehaald door andere geloven en bovendien weten de meesten niet eens meer de betekenis van die dagen.
Waarschijnlijk kun je nog wel echte zondagsrust vinden in Staphorst, Elspeet enz.
Reactie door pieterwolters op 26-05-2015 15:00
Ik ben eerlijk gezegd blij dat we eindelijk van dat christelijke juk af zijn in Nederland. Nog niet zo lang geleden kon je je in sommige delen van het land geeneens op straat vertonen zonder nagekeken te worden. Gelukkig is het allemaal een stuk vrijer geworden.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!