Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Zin en vooral Onzin m.b.t. kadobonnen.

Geplaatst door: mahadma op: 21-01-2014 14:43
De zin en vooral onzin van een kadokaart/bon. Hoe vaak gebeurd het niet, er is een feestelijkheid, en wat krijg je? Een kadobon. Leuk bedacht, maar wat geef je eigenlijk als schenker? Je geeft iemand die het gunt een kado. Leuk tot zover. Maar de ontvanger moet deze bon NIET kwijtraken, NIET te goed opbergen, NIET vergeten, WEL (vaak) in één keer besteden bij één winkel/keten, GEEN (vaak) wisselgeld bij niet geheel besteding in één keer. Maar nu de keerzijde van de medaille. De verkopende winkelier ontvang van u € 10,00. Mat een beetje logisch denken draagt de winkelier niet meer als € 8,50 af aan de dienstverstrekkende winkel/instantie (corrigeer me maar). Want er moet winkelruimte gebruikt worden, het moet met een datalijn opgewaardeerd worden, handelingen verricht, enz. De dienstverlener ontvangt dus geschat € 8,50 en moet voor € 10 diensten verlenen. Maar ik schat (en corrigeer me maar) dat er zeker 33,3% NIET geïncasseerd wordt. Dus wat geeft u als goede gever eigenlijk? Goed beschouwd geeft u vaak de dienstverlenende winkel/bedrijf een kado i.p.v. diegene die u in gedachte had. Is dat de bedoeling? Nee, ik denk het niet. Maar “men” zegt dan dat het niet leuk is om geld te geven, maar waarom niet? Geld, euro’s, pecunia, flappen, ping ping, geef het maar een naam, is overal en altijd te besteden voor alle doelen, men krijgt wisselgeld, raakt minder snel zoek, men vergeet het niet en de datum uiterste besteding is vaak 20 + jaar te realiseren. Dus lezers, lezeressen, geeft gewoon euro’s in biljetten of munten in plaats van kadobonnen waar vaak de verkeerde mee aan de haal gaat, de ontvanger is er zeker blij mee, en het geeft aanzienlijk minder herrie en discussie als de datum weer eens verlopen is of het bedrag niet in één keer besteed kan/wil worden.
Reactie door tijger1 op 21-01-2014 16:00
Helemaal mee eens.
Reactie door sjoppie op 21-01-2014 17:35
Nooit bij stilgestaan, ben nu helemaal om. (Gaf nog wel eens eenVVVbon).
Reactie door diumenge op 21-01-2014 18:54
En zo'n bonnenverstrekker kan ook nog eens failliet gaan, dan is het mooie cadeau helemaal niets meer waard. VVV-bonnen zijn dan de enige waar ik momenteel nog vertrouwen in heb, ik hoop terecht.
Reactie door valerius-2 op 21-01-2014 19:26
Als ik zo iets in die geest wil geven dan wordt dat een envelop met inhoud
Reactie door pieterwolters op 22-01-2014 22:31
Als je dan een cadeaubon wil geven, doe dan een boekenbon. Die kan je ook gewoon in delen besteden.
Reactie door mahadma op 22-01-2014 22:45
Er zijn inderdaad enkele betrouwbare bonnen, maar als je tegenwoordig ook digitale bonnen hebt, denk even aan b.com, zullen daar ook nog zeker de nodige "vergeten" worden. Maar het gros is specialistisch en zeer beperkt besteedbaar en worden om welke reden dan ook niet besteed. En je verplicht ook de ontvanger om er mee te doen wat jij als gever wilt. Daarom, geef gewoon doekoe, euri, poen, oid, dan hebben de ontvangers alle vrijheid om waar en wanneer hun cadeau te besteden. Dàn bereikt u als gever het doel.
Reactie door komsja op 23-01-2014 16:39
@mahadma Wat u stelt vind ik een klein beetje gemiere.... Maar gewoon geld geven (en hoeveel??? een tientje is ook zo lullig) dus word het al gauw 15 of 20 eurie dat vinden de meeste weer een beetje teveel om te geven plus het gewoon geld geven kan dan ook weer gezien worden als zijnde gemakzucht van de gever Zo van: dan is de gever er vanaf Een hoop (bijvoorbeeld jarigen) vinden het ook al leuk als ze een presentje krijgen wat helemaal niet zoveel gekost heeft maar waar de gever over nagedacht heeft,bijvoorbeeld een presentje wat te maken heeft met een bepaalde hobby van de jarige noem het allemaal maar op.
Reactie door mahadma op 23-01-2014 16:45
Je kan beter een tientje (of wat je dan zelf denkt dat goed is) geven als een kadokaart. Of natuurlijk een gewoon echt cadeau(tje).
Reactie door komsja op 23-01-2014 17:26
@mahadma Om een bijvoorbeeld:jarige job of jobin die als hobby tuinieren heeft een cadeaubon te geven van een bepaald bedrag van een 1 of ander tuincentrum kan de jarige (stel dat het een cadeaubon is van 10 euri) met een klein beetje rekenen de volledige 10 euro besteden.En het gaat er niet om wat er door een winkelier of wie dan ook overgehouden word aan zo,n cadeaubon,je geeft een bon met een bepaalde waarde aan iemand want daar gaat het om.
Reactie door mahadma op 23-01-2014 17:32
De crux van mijn stelling is dat een cadeau bon van X euro gelijk is aan waarde die je als gever geeft. De ontvanger kan met cash in een enveloppe niet het risico lopen dat de waarde van de bon aan de verkoper terug valt.
Reactie door komsja op 23-01-2014 18:13
Als datgeen wat u stelt zich zou voordoen vind ik het een minachting naar de gever toe en is de winst naar de winkelier te wijten aan de nalatigheid van de ontvanger De meeste jarigen stallen hun gekregen cadeau,s ergens op een plek waar ze de giften aan de visite kunnen laten zien want er word altijd gevraagd: En? wat hebbie allemaal gekregen daar zit dus ook die cadeaubon bij,die je de volgende dag(bij het nogus goed bekijken van de presentjes) in je portmonee doet en aangezien we bijna elke dag onze portmonee moeten trekken zal die bon niemand ontgaan.
Reactie door mahadma op 23-01-2014 18:51
Kijk eens (voor de lol) hoe vaak wij hier al problemen hebben behandeld met verlopen kado en tegoedbonnen ............ Dus niets minachting / nalatigheid.
Reactie door jpm op 24-01-2014 10:46
Quote: mahadma schreef op donderdag 23 jan 2014, 18:51: Kijk eens (voor de lol) hoe vaak wij hier al problemen hebben behandeld met verlopen kado en tegoedbonnen ............ Dus niets minachting / nalatigheid.einde Quote Maar waarom stelt u, @mahadma, dan dit topic ter discussie? Is dit nog niet voldoende bediscussieerd?
Reactie door mahadma op 24-01-2014 10:58
Kennelijk niet, en als je goed nadenkt, dan geef je ipv de ontvanger de winkel een cadeau, wat je nog komt brengen ook ....... Weleens vanaf die kant gedacht?
Reactie door jpm op 24-01-2014 11:11
Dus uw stelling is eigenlijk: Waarom verdient een winkel aan de verkoop van cadeaubonnen? Wel, daar ga ik maar niet op in.
Reactie door komsja op 24-01-2014 16:01
Na deze reactie van jpm (waar ik het volkomen mee eens ben) zou de geachte mahadma U.P.G moeten zijn
Reactie door tijger1 op 24-01-2014 16:12
Het gaat over de onterechte verdiensten van de winkelier omdat bonnen kwijtraken enzovoort. Wat is U.P.G.?
Reactie door komsja op 24-01-2014 17:59
@tijger1 U.P.G wil zeggen: Uit positie geluld: oftewel mahadma zoekt spijkers op laag water en wil gewoon zijn of haar gelijk hebben(wat hij/zij gewoon niet heeft en krijgt) Want een discussie over het feit Waarom er door winkeliers verdiend moet worden op in dit geval cadeaubonnen is een zinloze discussie. Dus laat mahadma maar een gewoon cadeau of geld aan de jarige geven,en als hij/zij zelf jarig is ook een gewoon cadeau aan de gasten vragen want aan een gewoon cadeau word door de winkelier helemaal niks verdiend.?????????????????????/
Reactie door tijger1 op 24-01-2014 18:42
@komsja Komische uitdrukkingen gebruikt u. U.P.D., unit. Kunt u niet gewoon schrijven wat u wilt zeggen, wel zo duidelijk. Blijkbaar begrijpt u niet wat Mahadma bedoelt, maar is verder geen punt. Hoewel M groot gelijk heeft.
Reactie door jpm op 25-01-2014 09:16
Het zgn. gelijk van Mahadma zit er in dat je bij het geven van een cadeaubon ervan moet uitgaan dat de ontvanger deze kan vergeten, verliezen enz. De winst van het niet incasseren (bij welke winkelier dan ook) zit hem erin dat een bedrag is ontvangen en de tegenwaarde in cadeauvorm niet wordt genuttigd. Mag het uitgangspunt van het niet incasseren dan gehanteerd worden in deze discussie? Zolang je een cadeaubon ook elders kan verzilveren lijkt me het een zinloze discussie. De verkochte cadeaubon heeft al zijn winst bij de verkopende winkelier opgebracht. Het enige dat je kan zeggen is dat de ontvanger van de cadeaubon een cadeau minder voor zijn verjaardag (of wat voor lovenswaardig moment dan ook) heeft ontvangen. Tjsa, dan moet hij er maar aan denken of deze bon niet verliezen.... Net als bij andere cadeaus geldt: je moet het wel uitpakken en zorgen dat je er blij mee wordt.
Reactie door komsja op 27-01-2014 17:55
@tijger1 De uitdrukkingen die ik af en toe gebruik zijn uitdrukkingen die toch algemeen bekend zijn. Ps: Het is niet U.P.D maar U.P.G maar dat even terzijde (ik maak ook regelmatig spel fouten) U zegt dat m groot gelijk heeft,neem aan dat u jp M bedoeld. Maar hoe het zij zij het,M (mahadma) vind dat ze gelijk heeft,en denk dat zij of hij niet van het ongelijk te overtuigen is,maar dat hoeft ook niet,ieder z,n mening en overtuiging.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!